بین الملل

موفقیت مذاکرات هسته ای ایران به سود کل منطقه است

مصطفی الکاظمی:

نخست وزیر عراق با تأکید بر اینکه ایران کشوری مهم در منطقه است، گفت: شکست مذاکرات هسته ای به ضرر کل منطقه است و ما همه طرف ها را به ادامه مذاکره برای دستیابی به توافق تشویق می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر ، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در مصاحبه اختصاصی با نشریه فرانسوی «فیگارو» درباره ارزیابی خود از روند مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت: ما در حال کار بر روی یک نشست سطح بالا بین دو کشور در بغداد هستیم و دو طرف آماده پیش رفتن به سوی مراحل پیشرفته مذاکرات هستند. ما در عراق در حال فراهم کردن شرایط و زمینه سازی برای میزبانی دور بعدی مذاکرات هستیم.

الکاظمی در ادامه تصریح کرد: دورهای گذشته مذاکرات، عناصر مهمی از اعتماد بین دو طرف ایران و عربستان ایجاد کرد. آنها مراحل و گام‌های بزرگی را پشت سر گذاشتند و متوجه شدند که اشتراکات زیادی دارند و باید بر این مشترکات تکیه و در مورد موضوعات مورد بحث مذاکره کنند. ما امیدواریم که این دو کشور به توافق نهایی برسند و در آینده‌ای نزدیک ترمیم روابط رسماً اعلام شود.‌

نخست وزیر عراق همچنین به سؤالی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها علیه ایران پاسخ داد و گفت: ما همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که به گفتگو برای دستیابی به توافق ادامه دهند. شکست مذاکرات اثرات منفی بر کل منطقه خواهد داشت. جهان بسیار تغییر کرده است و پس از همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای منطقه شاهد پروژه‌های توسعه‌ای بزرگ هستند و این پروژه‌ها نیازمند همکاری منطقه‌ای بین کشورهای منطقه برای حفظ این دستاوردها هستند. بر این اساس، موفقیت مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق از این پروژه‌های توسعه حمایت و آن را تقویت می‌کند و دامنه آنها را گسترش دهد که تأثیرات مثبتی بر کل منطقه خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: درباره مذاکرات هسته‌ای نیز معتقدیم که مسائل اختلافی از طریق گفتگو قابل حل است. همه باید به فکر راه حلی برای مسائل مورد مناقشه باشند و مواضع طرف‌های دیگر را درک کنند تا فضای مساعدی برای توسعه همه کشورهای منطقه ایجاد شود. ما همچنین باید با یک ادبیات جدید بیندیشیم. دنیا تغییر کرده و تکنولوژی مدرن ارزش‌های خود را به جوامع تحمیل کرده است و ما باید خود را با تغییرات تطبیق دهیم.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از مصاحبه خود به روابط کشورش با ایران اشاره کرد و افزود: ما مرزهای جغرافیایی وسیعی با ایران داریم و در بسیاری از عناصر تاریخی، مذهبی و اجتماعی با آنها مشترک هستیم. ایران کشوری مهم در منطقه است و ما می‌خواهیم با آن روابط پایدار و مستحکم بر اساس منافع مشترک و اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی داشته باشیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا