بین الملل

اعتراض‌ها اکتبر ۲۰۱۹ در عراق از خارج سازمان‌دهی شد/ عدم هم سویی معترضان و جریان صدر باعث کاهش شمار تظاهر کنندگان شده است

تحلیلگر سیاسی عراق:

تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد که تظاهرکنندگان عراقی رهبر ندارند و تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ها به خیابان ها می آیند.


«محمود الهاشمی» تحلیگر سیاسی عراق به مناسب سالروز آغاز اعتراض‌های مردمی در اکتبر ۲۰۱۹ در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:‌ ما همچنان معتقدیم که جریان اعتراض‌ها در اکتبر  سال ۲۰۱۹ در عراق از خارج به ویژه از سفارت آمریکا و انگلیس و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و با همکاری بقایای حزب بعث در عراق سازمان‌دهی شد. اما در عین حال تاکید می‌کنم که بیشتر افرادی که در این اعتراض‌ها شرکت کردند از این موضوع آگاه نبوده و تحت تأثیر تبلیغات مسموم رسانه‌هایی که در ازای منحرف کردن مردم پول دریافت می‌کنند، در تظاهرات شرکت کردند. البته خواسته‌های مردم در زمینه لزوم ارائه خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی،‌ بازسازی کارخانه‌ها و کارگاه هایی که در اثر اشغال ویران شدند و همچنین ریشه کن شدن فساد خواسته های مشروع و به جا هستند.

الهاشمی درباره منابع و مراجعی که این اعتراض‌ها از آنها تغذیه می‌شوند، گفت:‌ همه تظاهرات و اعتراض‌هایی که با بهار عربی همراه شد و حتی در اروپا، به ویژه انگلیس و فرانسه و جنبش جلیقه زردها همگی به تحریک و با نقشه آمریکا برای استفاده از مردم و تحرکات خیابانی جهت تحت فشار قرار دادن کشورها و عملی شدن توطئه‌های واشنگتن است. تظاهرکنندگان توده‌هایی هستند که رهبر ندارند و بیشتر آنها از اقشار جوان جامعه و تحت تاثیر رسانه‌ها هستند و البته حمایت‌های مادی و لجستیکی از آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز برای تحریک مردم ارائه می‌شود.  

وی درباره ورود این اعتراض‌ها به چهارمین سال خود و ادامه آن در شرایط کنونی عراق گفت:‌ ما پیش‌بینی می‌کردیم که تظاهرات در عراق در چهارمین سالگرد آن با شکست مواجه شود و تعداد شرکت‌کنندگان بسیار اندک باشد. آنها پس از بروز اختلافات بین خود به دلیل تعدد مراجعشان و عدم انسجام با طرفداران جریان صدر به سرعت عقب‌نشینی کردند.   

الهاشمی تأکید کرد:‌ اما دلیل کم بودن شمار تظاهرکنندگان و سرعت عقب‌نشینی آنها در وهله نخست به عدم حمایت خارجی باز می‌گردد، زیرا پروژه تظاهرات در سال ۲۰۱۹ با هدف سرنگونی دولت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت عراق و باطل کردن قرارداد دوستی با چین برگزار شد اما در حال حاضر اراده طرف‌های خارجی بر برقراری آرامش در عراق متمرکز است زیرا آنها به منابع انرژی در خاورمیانه به شدت نیاز دارند و بر جنگ اوکراین و روسیه متمرکز هستند.

این تحلیلگر عراقی درباره صحنه سیاسی کنونی در عراق و آثار آن بر وضعیت اقتصادی مردم این کشور گفت:‌ تشکیل ائتلاف «چارچوب هماهنگی» که متشکل از تعدادی از تشکل‌ها، احزاب و جریان‌های شیعی است، شاید مهمترین اتفاق در صحنه سیاسی عراق بوده است. این ائتلاف موفق به حفظ انسجام و حفظ بیت شیعی و حقوق مردم شد و توانست وجود و حضور خود را در صحنه سیاسی تحمیل و با همه طرف‌ها بر اساس حکمت و خرد برخورد کند. 

وی تاکید کرد:‌ آنچه در حال حاضر مهم است، برگزاری جلسه پارلمان در اسرع وقت، انتخاب رئیس‌جمهوری و تشکیل دولت به گونه‌ای است که به تبدیل آن به یک دولت خدمت‌رسان کمک کند. 

الهاشمی افزود:‌ در زمینه وضعیت اقتصادی همه می‌دانند که اقتصاد عراق رانتی است و در وهله نخست به فروش نفت وابسته است، ‌تا زمانی که قیمت نفت افزایشی باشد، امکان پرداخت حقوق و ارائه برخی خدمات امکان‌پذیر است اما بدون آن سطح فقر رو به افزایش است، فرصت‌های شغلی از بین می‌روند و همچنین ضعف خدمات و بی‌سوادی در کشور به سطح بالایی می‌رسند. 

وی در ادامه گفت: فساد اداری و مالی نیز همچنان در مفاصل اصلی کشور چشمگیر است. اما این امید وجود دارد که دولت جدید با این چالش‌ها مقابله کند. 

 الهاشمی در پیش‌بینی چشم‌انداز آینده عراق گفت:‌ مشاهده می‌کنیم که شرایط تاریخی به نفع عراق و کشورهای منطقه است. به گونه‌ای که جهان شاهد یک تحول آهنین در موضوع قطبی بودن است و تسلط اراده خارجی بر جهان تا حدودی ضعیف شده است و این فرصتی برای کشورهای منطقه برای رهایی از هژمونی، ایجاد دولت‌های قوی و بازتولید روابط در راستای تامین منافع ملت‌هایشان است. 

وی تاکید کرد:‌ عراق در قلب حوادث قرار دارد و باید با تسریع در تشکیل دولت، شروع ساخت و ساز و بازسازی، رفع بیکاری و رهایی از اقتصاد رانتی و هژمونی آمریکا از این شرایط به نفع خود استفاده کند.

این تحلیلگر سیاسی در پایان افزود:‌ عراق کشوری غنی از لحاظ ثروت، موقعیت و جایگاه تاریخی است و می‌تواند از تجربه کشورهای دوست که تجربه موفقی در مدیریت اقتصاد داشته‌اند در راستای تحقق نهضت اقتصادی و عمرانی بهره‌مند شود.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا