سیاسی

قوم‌پروری از نوع خاندان بارزانی

یادداشت؛

یک پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در یادداشتی نوشت: رفتارهای دوگانه حزب بارزانی با هم تباران خود در دو کشور ایران و ترکیه نشان از نگاه سوداگری قومی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: طاها توفیق پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در یادداشتی با عنوان «قوم‌پروری از نوع خاندان بارزانی»، نوشت: طی یک رخداد پلیسی در ایران که عموماً در هر کشوری می‌تواند اتفاق بیفتد، متأسفانه شهروندی سقزی از استان کردستان جان خود را از دست می‌دهد و جمعیتی بدان اعتراض و جمعی دیگر آن را به اغتشاش تبدیل می‌کنند. در همین اثنا جمعیتی کم شمار تجزیه طلب در شمال عراق تحت عنوان احزاب اپوزیسیون بر احساسات معترضین سوار شده و با ورود به اعتراضات مردمی را به اهداف تجزیه طلبانه خود سوق می‌دهند. غافل از اینکه کردستان به عنوان سینه ستبر ایران اسلامی چنین حرکات تجزیه طلبانه معدودی را برنتابیده و آگاهانه با آن برخورد می‌کنند و به منظور دفاع از امنیت جان و مال مردم کردستان محل استقرار تجزیه طلبان توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در شمال عراق هدف قرار گرفت تا گوشه‌ای از اقتدار و صلابت ایران به نمایش گذاشته شود.

متعاقب برخورد ایران با محل استقرار تجزیه طلبان در شمال عراق، برخی رهبران این منطقه موضع گیری های سخیفی در قبال این برخورد کردند که علاوه بر ناظران سیاسی، مردم عامه کردستان عراق را بیشتر متعجب کرد، بدان دلیل که از سال‌های ۱۹۹۲ تاکنون نیروهای مسلح ترکیه آشکارا وارد اقلیم شمال عراق شده و اندک اندک پایگاه‌های نظامی خود را تثبیت نموده و هم اینک حدود سی درصد از منطقه موسوم به اقلیم کردستان عراق را به تسلط خود درآورده و قریب ۶۰ پایگاه دائمی و موقت نظامی ایجاد کرده و بعضاً روزانه بیش از ۵۰ بار پرواز هوایی بر فراز شهرهای کردنشین صورت می‌گیرد و با بمباران‌های متوالی، روستاها و کوهستان‌های مناطق شمال شرق این کشور به بهانه تعقیب نیروهای مخالف دولت ترکیه، مناطق شمالی عراق را در سیطره خود درآورده است.

برخی رهبران اقلیم شمال عراق نه اینکه هیچ گونه اعتراضی به این تعرضات نمی‌کنند، بلکه برخلاف شعارهای قوم‌گرایی خود کاملاً در اختیار سرویس امنیتی ترکیه قرار گرفته و اطلاعات لحظه‌ای کادرها و نیروهای کرد مخالف دولت ترکیه را در اختیار قرارگاه‌ها و پایگاه‌های ارتش ترکیه مستقر در شمال عراق گذاشته و تاکنون قریب ۳۸ نفر از کادرهای این گروه مخالف دولت ترکیه با دلالت و راهنمایی و اطلاعات نقطه‌ای حزب وابسته به بارزانی توسط پهبادهای ارتش ترکیه به قتل رسیده اند.

همراهی حزب بارزانی با ارتش ترکیه و همکاری در کشتار رهبران و کادرهای کردهای مخالف دولت ترکیه بر کسی پوشیده نیست. همکاری اطلاعاتی و همراهی سیاسی حزب بارزانی با سرویس امنیتی ترکیه در شمال عراق در مقابل فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت شمال عراق به بندر جیهان ترکیه می‌باشد، در حقیقت رهبران حزب بارزانی چشم خود را بر کشتار هم‌تباران ترکیه‌ای خود به ازای مشارکت‌های اقتصادی بسته اند و به یمن رسانه‌های حزبی کوچک‌ترین حوادث داخل و خارج از عراق را هدفمندانه پوشش می‌دهند، اما از بمباران‌های مکرری که روزانه مناطق شمالی کردستان عراق را هدف قرار می‌گیرد و منجر به تخریب و تخلیه روستاهای زیادی می‌شوند، به سادگی چشم پوشی می‌کنند.

این درحالی است که بیشترین واکنش رهبران اقلیم شمال عراق در عالی‌ترین سطح ممکن نسبت به برخورد مختصر نیروهای مسلح ایران با تجزیه طلبان و تروریست‌های مستقر در خاک اقلیم شمال عراق نشان داده اند همان تروریست‌هایی که به صورت آشکارا در ظل حمایت‌ها و امکانات اقلیم شمال عراق روش عملیات‌های تروریستی را به نیروهای خود آموزش می‌دهند و برخلاف روابط حسن همجواری نا آرامی‌های مناطق غربی ایران را عملاً مدیریت می‌کنند.

رفتارهای دوگانه حزب بارزانی با هم تباران خود در دو کشور ایران و ترکیه نشان از نگاه سوداگری قومی دارد یعنی دشمنی با بخشی از کردها به توصیه دولت ترکیه و دوستی با تروریست‌های تجزیه طلب ایرانی به توصیه نظام سلطه.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا