بین الملل

15 سند همکاری رهاورد سفر «میرضیایف» به مجارستان


رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر مجارستان در پایان مذاکرات دوجانبه در شهر «بوداپست» 15 سند همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان در پایان گفتوگوها در شهر «بوداپست» بیانیه مشترک در مورد توسعه شراکت راهبردی و 15 سند همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

این سند بر روح دوستانه، باز و سازنده مذاکرات انجام شده تاکید و تشدید همکاری های همه جانبه متقابلا سودمند و همچنین سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را در نظر دارد.

علاوه بر این، در سطح دولت‌ها، وزارتخانه‌ها و ادارات دو کشور 15 سند امضا شد که به توسعه بیش از پیش روابط استراتژیک ازبکستان و مجارستان کمک می‌کند.

از جمله برنامه مشترک توسعه تعاونی صنعتی برای سال های 2023 و 2024 میلادی، برنامه اقدامات گسترش همکاری ها در زمینه دانش و فن آوریها، برنامه اقدامات گسترش همکاری ها در زمینه کشاورزی، قرارداد همکاری در زمینه تربیت بدنی و ورزش، قرارداد همکاری در زمینه توسعه علم به امضا رسد.

همچنین تفاهم نامه هایی در زمینه های گمرک، دادگستری، حفاظت از محیط زیست، باغداری و گلخانه‌ها و همچنین همکاری بین آکادمی مدیریت دولتی جمهوری ازبکستان و دانشگاه خدمات دولتی مجارستان، استان های «سمرقند» و «هایدوبیهار»، مرکز اطلاعات و تحلیل روابط بین‌الملل و مؤسسه امور خارجی و تجارت، دانشگاه دولتی کشاورزی تاشکند و دانشگاه کشاورزی و علوم طبیعی مجارستان امضا شد.

مجارستان یکی از مهم ترین همکاران ازبکستان در اتحادیه اروپا می‌باشد، مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح  109 میلیون و 300 هزار دلار قرار گرفته است.

امروز در ازبکستان 7 شرکت با مشارکت سرمایه سرمایه گذاران مجارستان فعالیت می‌کنند.

مجارستان استقلال این کشور را در تاریخ 26 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 3 مارس سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

پایان پیام/.


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا