بین الملل

احضار سفیران آلمان، دانمارک و سوئد به وزارت خارجه روسیه


وزارت امور خارجه روسیه برای اعتراض به نتیجه تحقیقات آلمان، دانمارک و سوئد درباره نشست گاز از نورد استریم، سفیران این سه کشور را احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع محلی امروز (پنجشنبه) از احضار سفیران کشورهای آلمان، دانمارک و سوئد در مسکو به وزارت خارجه روسیه خبر دادند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دیپلمات‌های ارشد سه کشور مذکو را برای اعتراض درخصوص حادثه خط لوله «نورد استریم» احضار کرده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، در این بیانیه آمده است: «ما نتایج تحقیقات انجام شده توسط این کشورها (آلمان، دانمارک و سوئد) در مورد نورد استریم را به رسمیت نمی‌شناسیم مگر اینکه در آن جلسات و تحقیقات شرکت کنیم».

این وزارتخانه با بیان اینکه اطلاعاتی مبنی بر دست‌داشتن برخی کشورها در این حادثه از جمله آمریکا را در اختیار دارد، دلیل احضار سفیران آلمان، دانمارک و سوئد را عدم پاسخگویی به درخواست مسکو برای مشارکت در تحقیقات مربوطه اعلام کرد.

«میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه در تاریخ پنجم اکتبر با ارسال پیامی به سران سه کشور مذکور، از آنها خواست کارشناسان روسی نیز در تحقیقات حول خرابکاری در خط لوله نورد استریم شرکت کنند و تاکید کرد که در غیر این صورت هیچ نتیجه را قبول نخواهند داشت.

به نوشته ریانووستی، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «اگر از دسترسی کارشناسان روسی به تحقیقات فعلی جلوگیری شود، مسکو بر اساس این واقعیت که کشورهای مذکور چیزی برای پنهان کردن دارند یا عاملان این اقدامات تروریستی را مخفی می‌کنند، اقدام خواهد کرد».

یک هفته قبل بود که دادستانی عمومی سوئد با اعلام نتیجه تحقیقات این کشور درباره نشست گاز از نورد استریم، گفت این حادثه خسارات زیادی به این خطوط گاز وارد کرده است.

با این حال، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه کشورش ۵۰ سال است که بدون وقفه به غرب گازرسانی می‌کند، گفت وزیر خارجه آمریکا تلویحاً به خرابکاری در خط لوله «نورد استریم» اعتراف کرد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/خ


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا