شهرستان ها

سرانه دسترسی هر فرد ایرانی به غذا ۱۵۰۰ کیلوگرم است

قزوین – معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرانه دسترسی هر ایرانی به غذا ۱۵۰۰ کیلوگرم است، گفت: با تبیین دقیق الگوی کشت برای کشاورز می‌توان بهره برداری را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شاهپور علایی مقدم ظهر پنجشنبه در مراسم شکرگزاری و آغاز سال زراعی جدید در قزوین که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد با بیان اینکه هر کشاورز گندم کار در کشور ما به طور میانگین ۳۰ تن محصول تولید می‌کند اظهار کرد: این میزان تولید رکوردی بی نظیر در جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: غذای سالم، در دسترس بودن و کافی بودن غذا برای همگان از شاخصه‌های اصلی امنیت غذایی در دنیا محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرانه دسترسی هر فرد ایرانی به غذا ۱۵۰۰ کیلوگرم است، ادامه داد: با تبیین دقیق الگوی کشت برای کشاورز می‌توان بهره برداری را افزایش داده و ضریب اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته بیش از چهار میلیون تن گندم در کشور از کشاورزان خریداری شد که این رقم امسال با ۶۰ درصد افزایش به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

علایی مقدم بیان کرد: همچنین در سال گذشته میزان سن زدگی غلات ۳۸ هزار تن بود که این رقم امسال با همت و مراقبت بیشتر کشاورزان به هفت هزار تن رسید.

وی با با بیان اینکه میزان بارندگی در کشور ما سالانه ۵۰۰ میلی متر است و این به معنای خشک بودن کشور است، اضافه کرد: طبیعتاً در این شرایط کشاورزی یک شغل پر ریسک محسوب می‌شود.

یازدهمین کشور کم بارش دنیا هستیم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ایران سومین کشور کم بارش دنیا بوده عنوان کرد: در سال جاری با بهبود نسبی بارش یازدهمین کشور کم بارش جهان بودیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری دنیا ارزش آب را می‌داند، گفت: امروز در دنیا میزان بهره وری از آب مورد توجه است.

علایی مقدم با بیان اینکه میانگین سرانه مصرف روغن در جهان ۱۱ کیلوگرم اما در کشور ما ۱۷ کیلوگرم است عنوان کرد: متأسفانه در مصرف روغن، شکر و ضایعات نان بالاتر از میانگین جهانی قرار داریم.

این مسئول تاکید کرد: در جهان به ازای هر متر مکعب آب مصرفی، ۲.۵ کیلوگرم محصول تولید می‌شود ولی در کشور ما به ازای هر مترمکعب تنها ۹۰۰ گرم محصول تولید می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۵۰ میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور ۵۶ میلیون تن بوده است، یادآور شد: امروز بیش از ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا