دانش و فناوری

سازمان توسعه و سرمایه گذاری در پارکهای فناوری تأسیس می شود

با قانون جهش تولید دانش بنیان-۷

سازمان توسعه و سرمایه گذاری بر اساس طرح جهش تولید دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری و دانشگاهها تأُسیس و اساسنامه آن پس از ۳ ماه از ابلاغ تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح جهش تولید دانش بنیان که به تازگی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است هم اکنون برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

این طرح که به پشتوانه همفکری با فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری کشور تدوین شده، در جهت مانع زدایی از تولید دانش بنیان طراحی و به تصویب رسیده و به اعتقاد طراحان آن در صورت اجرا می‌تواند مسیر پیشرفت و تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان را هموارتر کند.

قانون جهش تولید دانش بنیان مشتمل بر ۲۰ ماده است و در راستای تکمیل «قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» و با هدف رفع چالشهای شرکتهای دانش بنیان تهیه و تدوین شده است. از دیگر اهداف این قانون، تأمین الزامات مورد نیاز برای رشد اقتصادی حوزه دانش بنیان به شمار می‌رود.

مجلس معتقد است با قانونی شدن این طرح، «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» که ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد، می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را از حاشیه اقتصاد خارج کند.

در شماره قبل از سلسله مطالب «با قانون جهش تولید دانش بنیان» به مفاد ۱۱ و ۱۲ طرح پرداختیم و در این شماره مفاد ۱۳ و ۱۴ منتشر شده است.

ماده ۱۳ و ۱۴ به تاسیس «سازمان توسعه و سرمایه گذاری» در دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک های علم و فناوری و ضرورت تشکیل کارگروه صنعت و معدن در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی ارتباط دارد.

ضرورت تشکیل کارگروه «صنعت و معدن» در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

ماده ۱۳- با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهم نامه همکاری منعقد کنند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهم نامه ها، مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده (۱۱) این قانون نیز می شوند.

همچنین تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظفند کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت و یا واحدهای تولیدی، با اولویت استان محل استقرار آن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تشکیل دهند.

تاسیس سازمان توسعه و سرمایه گذاری در پارکهای علم و فناوری

ماده ۱۴- به هیئت امنای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک های علم و فناوری اجازه داده می شود تا در راستای تحقیق و توسعه اهداف و مأموریت های علمی، آموزشی و پژوهشی از طریق توسعه منابع مالی و مدیریت متمرکز و یکپارچه سرمایه گذاری ها، دارایی ها، اموال و موقوفات (با رعایت موازین شرعی)، «سازمان توسعه و سرمایه گذاری» وابسته خود را در چهارچوب قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوط تأسیس کند.

تبصره۱- سازمان توسعه و سرمایه گذاری با تصویب هیئت امنا و زیر نظر روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک های علم و فناوری فعالیت می کند و صد در صد (۱۰۰%) مالکیت آن متعلق به آن دانشگاه، موسسه پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری است.

تبصره ۲- درآمد سازمان توسعه و سرمایه گذاری با رعایت اصول پنجاه و دوم (۵۲) و پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی منحصراً در راستای تحقق اهداف آن دانشگاه، موسسه آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری صرف خواهد شد.

تبصره ۳- اساسنامه این سازمان شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت در چهارچوب این قانون، حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا