بین الملل

ترامپ: سفر پلوسی به تایوان به نفع چین تمام شد

دونالد ترامپ طی سخنرانی در “کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران” (CPAC) در دالاس تگزاس گفت که سفر نانسی پلوسی به تایوان، به نفع چین تمام شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه در این کنفرانس گفت: «نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شکست خورد. این زن موجب ایجاد هرج و مرج شد. سفر او به تایوان، به نفع چین تمام شد زیرا اکنون آن‌ها (چینی‌ها) بهانه‌ای دارند تا هرکاری را که می‌خواهند، انجام دهند.»
ترامپ مدعی شد که اگر او رئیس‌جمهور بود، هرگز این سفر انجام نمی‌شد.
چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان، رزمایش بزرگ نظامی را در شرق تنگه تایوان برگزار کرد. رزمایشی که به موجب آن، این جزیره را از شش جهت به محاصره در آورد. پلوسی با نادیده گرفتن هشدارهای چین، طی ۲۵ سال اخیر به ارشدترین مقام آمریکایی تبدیل شد که به تایوان سفر کرد.
وزارت امور خارجه چین روز جمعه به دلیل “سفر تحریک‌آمیز پلوسی به تایوان” از اعمال تحریم‌ها علیه او و خویشاوندان نزدیکش خبر داد. چین اعلام کرد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اصل “چین واحد” در تضاد و صلح و امنیت را در تنگه تایوان به خطر انداخته است.
دونالد ترامپ هم‌چنین باری دیگر اشاره کرد که برنامه‌هایی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ دارد.
وی طی این کنفرانس ادعا کرد: «من دو دفعه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردم. دو دفعه پیروز شدم و دفعه دوم بهتر از دفعه اولی بود که میلیون‌ها رای را در سال ۲۰۱۶ از آن خود کردم و تاکنون بیشترین تعداد رای را در میان سایر رئیس‌جمهورهای آمریکایی به خود اختصاص دادم. اکنون شاید نیاز باشد باز هم این کار را انجام دهم.»
ترامپ درخصوص انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر اظهار کرد که جمهوری‌خواهان به ایجاد یک کارزار نیاز دارند تا طی این کارزار وعده “بسته شدن مرز، توقف موجی از جنایات، مبارزه علیه تورم و پاسخگو کردن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا” را بدهند.
ترامپ ماه گذشته به مجله نیویورکر گفت که او مطمئن است که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند، پیروز خواهد شد. وی افزود که از پیش تصمیمش را گرفته و تنها تصمیم او این است که آن را قبل یا بعد انتخابات میان‌دوره‌ای اعلام کند.
از آنجایی که اطلاعیه زودهنگام ترامپ می‌تواند به جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کمک کند، به گفته واشنگتن پست، ترامپ ممکن است تصمیمش را درخصوص شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تا ماه سپتامبر اعلام کند.
این درحالیست که محبوبیت جو بایدن به پایین‌ترین حد خود رسیده است و تورم فزاینده، افزایش قیمت سوخت، افزایش نرخ جنایات، سیاست مهاجرت و همچنین ضعف در سیاست خارجه از مشکلاتی است که در دوران ریاست او، می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا