دانش و فناوری

این هدفون عفونت گوش را با دقت 82.6 درصد تشخیص می‌دهد

محققان آمریکایی هدفونی با نام EarHealth توسعه داده‌اند که می‌تواند با پخش صدایی در گوش کاربر، عفونت گوش را با دقت 82.6 درصد تشخیص بدهد و برسلامت گوش نظارت داشته باشد.

محققان دانشگاه ایالتی شهر بوفالو، نیویورک با ساخت یک دستگاه آزمایشی که EarHealth نام گرفته، مشخص کرده‌اند که قابلیت‌های ذاتی هدفون‌ها (پخش صدا در گوش) همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور بالقوه شرایط گوش داخلی و مجرای گوش را نیز تشخیص دهند.

در حالی که اپل واچ برای نظارت بر سلامت قلب از رویکردهای تشخیص نوری استفاده می‌کند، EarHealth به جای آن از صدا استفاده می‌کند. در واقع، هدفون‌ها صدای جیر جیر کوتاهی را سریعا منتشر می‌کنند که از طریق کانال گوش بازتاب می‌شود و سپس صداها و پژواک‌های منحصربه‌فرد تولید شده توسط میکروفون داخلی ضبط می‌شوند. سپس این صداها با استفاده از یک برنامه روی گوشی‌های موبایل پردازش شده و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، وضعیتی از ساختار داخلی گوش کاربران ایجاد می‌شود.

دقت هدفون در تشخیص عفونت گوش

آزمایش‌های EarHealth با 92 شرکت‌کننده انجام شده که شامل 27 فرد سال، 22 فرد با پارگی پرده گوش، 25 مورد تایید شده اوتیت میانی و 18 کاربر با جرم گوش انجام شده که در نهایت موفق به تشخیص بیماری‌ها با دقت 82.6 درصد شده است. با این حال، محققان قصد دارند تا دقت دستگاه تشخیصی خود را افزایش دهند.

از این رویکرد می‌توان برای تشخیص سه وضعیت مختلف استفاده کرد: انسداد جرم گوش، پارگی پرده گوش و اوتیت میانی که یک عفونت یا التهاب شایع گوش میانی ناشی از سرما‌خوردگی یا گلودرد است.

نکته جالب دیگر درباره EarHealth این است که از نظر سخت‌افزاری مانند هدفون‌های موجود در بازار است و البته از نوعی میکروفون ارتقا یافته داخلی بهره می‌برد که می‌تواند صداهای داخلی گوش (و نه اطراف کاربر) را بررسی کند.

همچنین بر اساس تصویر به اشتراک گذاشته شده از نمونه اولیه EarHealth (تصویر بالا)، به نظر می‌رسد در توسعه این فناوری حتی از هدفون‌های بی‌سیم استفاده نشده که البته این تیم تحقیقاتی در گزارش خود به استفاده از هدفون‌های بلوتوث اشاره کرده‌اند.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا