بین الملل

چالش اصلی «السودانی» مبارزه با فساد است/ زنان در کابینه عراق، ثبات و آرامش را به وزارتخانه‌ها بازمی‌گردانند

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:


«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در با اشاره به تشکیل کابینه جدید عراق و حضور زنان در دولت جدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کابینه جدید عراق از لحاظ سیاسی تفاوت چندانی نسبت به کابینه‌های قبل ندارد؛ زیرا همه وزرا عموماً از طیف‌های گوناگون احزاب به حساب می‌آیند. در میان آنها علاوه بر شیعیان، از کردها و اهل تسنن هم نمایندگانی به چشم می‌خورد. بر همین اساس از حیث ساختاری و به صورت کلی هیچ تفاوتی میان این کابینه و کابینه‌های اخیر دولت عراق وجود ندارد. در این میان باید متوجه بود که نخست‌وزیر جدید عراق سعی کرده تا وزرای با تجربه و کسانی که کارایی دارند را وارد این کابینه کند؛ به عبارتی دیگر محمد السودانی سعی کرده در چینش کابینه جدید عراق از انتخاب چهره‌های جنجالی و پرحاشیه دوری کند و به نظرم اعضای کابینه جدید این کشور عموماً از کسانی هستند که سال‌های سال در وزارتخانه‌های مربوطه مشغول به کار بوده‌اند.

وی ادامه داد: این تخصص‌گرایی به نظرم می‌تواند یک رشد سیاسی را نمایان کند و باید گفت که تشکیل چنین کابینه‌ای روزنه امید در عراق به حساب می‌آید. در کابینه عراق برای اولین بار است که سه خانم به سمت وزرای دولت منصوب می‌شوند. آنها وزارتخانه‌های حساسی مانند وزارت دارایی و وزارت ارتباطات را در اختیار خواهند داشت که باید آن را یک گام به جلو بدانیم و معتقدم که انتخاب زنان می‌تواند ثبات و آرامش را به این وزارتخانه‌ها بازگرداند. در شرایط فعلی عراق، اولویت‌های زیادی در این کشور خصوصاً در عرصه اجرایی وجود دارد که در نوک هرم، بحث فساد اقتصادی و اداری سیستماتیک را شاهد هستیم. بحث فساد در عراق به حدی عمیق است که چند روز پیش اعلام شده در دولت قبلی این کشور، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اختلاس شده است و به همین دلیل باید گفت که این فساد یک بحث مهم و آزاردهنده محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل عراق گفت: بر همین اساس تلاش السودانی باید به نظارت بر پاکدستی وزرای کابینه‌اش معطوف باشد؛ چراکه عراق در شرایط کنونی از فساد گسترده و سیستماتیک رنج می‌برد. اینکه نخست‌وزیر جدید عراق خواهان افشای دارایی‌های وزیران طی یک هفته آینده شده، دقیقاً همین بحث مبارزه با فساد را گوشزد می‌کند و به نوعی این مسئله را در اولویت خود قرار داده است. نکته بعد این است که به صورت رسمی هیچکدام از وزرای کابینه جدید عراق وابسته به طیف «مقتدی صدر» نیستند اما در میان وزرای دولت این کشور، کسانی وجود دارند که به او نزدیک بودند اما ارتباط خود با صدر را به صورت علنی فریاد نمی‌زنند. صدر در تشکیل کابینه مشترک با کردها و اهل تسنن به مشکل برخورد و سپس در قضیه انحلال پارلمان این کشور هم دچار شکست شد. او در نهایت نمایندگانش را از پارلمان عراق بیرون کشید و بعد از آن به دنبال ساقط کردن دولت به نفع خودش بود که باز هم در این پروژه با شکست روبه‌رو شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکست دیگر او را باید درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد دانست که چندین نفر کشته و زخمی شدند و سلسله شکست‌های او در نهایت موجب افول سیاسی این جریان شد. حال اینکه بگویم صدر برای کابینه محمد السودانی تهدید خواهد بود یا خیر، به نظرم تا حد زیادی بعید به حساب می‌آید. در نهایت باید بگویم که چالش‌های نخست وزیر و کابینه جدید عراق بحث مبارزه با فساد در محور اقتصادی و اداری خواهد بود. مردم عراق از این فسادها خسته شده‌اند و اگر او بتواند قدم در راه مبارزه با فساد بگذارد، بدون تردید این یک پیروزی بزرگ برای شیعیان عراق خواهد بود؛ چراکه در راه مبارزه با فساد در عراق عملاً یک قانون مدون وجود ندارد و از سوی دیگر باندبازی‌ها هم اجازه چنین کاری را تاکنون نداده است.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا