شهرستان ها

وضعیت استان بوشهر از نظر امکانات کتابخانه‌ای بحرانی نیست

بوشهر- دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور از تأسیس کتابخانه مرکزی در بوشهر خبر داد و گفت: وضعیت استان بوشهر از نظر امکانات کتابخانه ای بحرانی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی شنبه شب در نشست با خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: چهار شهر استان بوشهر فاقد کتابخانه عمومی است.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر به ازای هر ۲۵ هزار بوشهری ۱.۶ کتابخانه عمومی وجود دارد. سرانه فضای کتابخانه‌ای این استان ۲.۴ متر است و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۹۶.۲ کتاب در کتابخانه های عمومی بوشهر موجود است.

وی بیان کرد: تأسیس کتابخانه مرکزی در استان بوشهر با پیگیری مدیرکل کتابخانه های عمومی و اهتمام استاندار و نماینده ولی فقیه در این استان فعال شده و در نشست‌هایی که امروز برگزار شد، استاندار برای آغاز فاز صفر و آغاز مطالعات این کتابخانه دستور داد.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر از نخستین سفرهای استانی بود، گفت: به دلایلی ایجاد کتابخانه بوشهر از مصوبه‌های سفر استانی هیئت دولت بیرون ماند که با پیگیری‌های انجام شده برای تأمین حمایت‌هایی خارج از اعتبارات سفر برای این پروژه قول مساعد گرفته‌ایم.

رمضانی بیان کرد: بهسازی و استفاده از ظرفیت کتابخانه شهید عاشوری واقع در مجتمع فرهنگی ۹ دی بود که در زمان حاضر به دلیل مشکل استحکام بنا تعطیل است برای تأسیس سریع‌تر کتابخانه مرکزی استان بوشهر مطرح شد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر بیشتر استان‌های کشور یا کتابخانه مرکز تأسیس شده و یا در حال ساخت است.

بی‌توجهی به ادبیات نوجوان

رمضانی افزود: در زمان حاضر نسبت آثار تألیفی و ترجمه این گروه سنی ۶۰ به ۴۰ به نفع ترجمه است که بحث مالی و اقتصادی در این بخش اثرگذار بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: تاکنون به صورت مستقل در عرصه فرهنگ و تولید محتوا به گروه سنی نوجوان پرداخته نشده است و در این بخش ضعف وجود دارد.

رمضانی افزود: همواره در بخش ادبیات و کتاب نوجوان را در کنار کودک یا جوان قرار داده‌ایم در حالی که نیاز نوجوان در هیچیک از این بخش‌ها نمی گنجد طوری که افراد این گروه سنی حاضر نیستند به بخش کودک و نوجوان کتابخانه ها بروند.

وضعیت استان <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1'>بوشهر</a> از نظر امکانات کتابخانه‌ای بحرانی نیست

رمضانی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب حدود ۳۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور وجود داشت گفت: با در نظر گرفتن اینکه آن زمان جمعیت کشور ۳۰ میلیون نفر بود، امروز باید ۹۰۰ کتابخانه داشته باشیم که نزدیک به سه برابر است.

وی افزود: با این حال برای رسیدن به هدف برنامه توسعه جاری کشور باید هزار کتابخانه با این تعداد افزوده شود.

وی اظهار کرد: نسل جدید کتابخانه های عمومی فراتر از مخزن کتاب و سالن مطالعه است و امکان ارائه ۶۰ خدمت اجتماعی و فرهنگی از قبیل اتاق علم، آموزش‌های متعدد، مشاوره‌های روانشناسی، کاریابی در این مراکز وجود دارد.

رمضانی گفت: با هدف تنوع بخشی به ارائه خدمات در کتابخانه خلیج فارس به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی استان بوشهر، بازطراحی آن در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن نیز اجرایی شده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: وضعیت سرانه مطالعه کشور آن‌قدرها که گفته می‌شود «سیاه» نیست.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا