بین الملل

درخواست بلینکن از وزیر خارجه چین برای حفظ ارتباطات دوجانبه


وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای چینی خود، ضمن گفتگو درباره عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس، خواستار باز نگه‌داشتن خطوط ارتباطی بین واشنگتن و پکن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد امروز با «وانگ یی» همتای چینی خود به‌صورت تلفنی رایزنی کرد.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر، در بیانیه‌ای گفت: «بلینکن درباره لزوم باز نگه‌داشتن خطوط ارتباطی [بین واشنگتن و پکن] و مدیریت مسئولانه روابط آمریکا-چین صحبت کرد».

بر این اساس، وزیر خارجه آمریکا همچنین موضوع عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و تهدیدهایی که جنگ اوکراین برای ثبات اقتصادی و امنیتی جهان دارد را در گفتگو با وانگ مطرح کرد.

در ادامه این بیانیه امده است: «بلینکن همچنین به وخیم‌شدن اوضاع انسانی و امنیتی در هائیتی و لزوم تداوم اقدامات هماهنگ برای حمایت از مردم این منطقه اشاره کرد».

وزیر خارجه چین نیز خطاب به بلینکن تاکید کرد که واشنگتن باید اقدامات خود در محدودکردن و سرکوب پکن را متوقف کرده و موانع جدید بر سر راه ارتباطات دو کشور ایجاد نکند.

شبکه «الجزیره» به نقل از وانگ در گفتگو با وزیر خارجه آمریکا گزارش داد: «محدودیت‌های صادراتی آمریکا، آسیب جدی به حقوق مشروع چین وارد کرده و باید هرچه سریعتر اصلاح شود».

بلینکن در حالی از همتای چینی خواسته که ارتباطات بین دو کشور حفظ شود که گفته می‌شود آمریکا در جدیدترین اقدام تحریک‌آمیز و تنش‌زای خود علیه پکن، در حال آماده‌شدن برای استقرار حداکثر ۶ فروند بمب‌افکن با قابلیت حمل تسلیحات اتمی در شمال استرالیا است.

پیش از این نیز وزارت دادگستری آمریکا علیه سیزده تبعه و مقام چینی به اتهام طراحی برای سرقت اطلاعات، سرکوب مخالفان و استخدام جاسوس در ایالات متحده، اعلام جرم کرده بود. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا