دانش و فناوری

بررسی 28 حمایت دولت از مشاغل اینترنتی/ امتیاز ویژه دولت برای تسهیل خوداشتغالی در فضای مجازی


طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، مجوزها به دو دسته ثبت‌محور و تایید‌محور تقسیم‌ شدند. وزارت ارتباطات در بسته حمایتی خود مجوز کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌ داخلی را ثبت‌محور کرده که به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، از ابتدای دولت سیزدهم یکی ازموضوعات مورد تأکید دولت، توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال بود.

در این رابطه با دستور رئیس جمهور کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور یازده وزیر و مقام دولتی و با اختیارات ویژه تشکیل شد تا موانع موجود از سر راه کسب‌وکارهای این حوزه را کنار بزنند.

یکی از مهمترین مصوبات این کارگروه «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور» است که اخیرا آیین نامه آن رونمایی شد.

با این اقدام اجرای بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور آغاز شد و مسوولان امیدوارند که با اجرای این بسته، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال کشور هموار شود.

در این آیین نامه اقدامات جدیدی دیده می شود که برخی از آنها امتیاز و شرایط ویژه ای را برای 

*اقدام جدید دولت برای تسهیل فعالیت های خوداشتغالی در فضای مجازی

بند 25 از این آیین نامه به تسهیل مجوز برای کسب و کار اشاره دارد.

طبق این بند، کسب و کارهای خانگی و ثبت محور، نیازی به اخذ مجوز ندارند و ثبت‌نام آنها در پلتفرم به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها است.

در این باره وزارت ارتباطات نیز مکلف شده با همکاری وزارت اقتصاد، درگاه ملی مجوزها را به سکوهای مشمول متصل کند.

این ماده قانونی با استناد به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار تدوین‌ شده که در آن مجوزهای کسب‌وکار به دو دسته ثبت‌محور و تایید‌محور تقسیم‌بندی شده‌اند. مجوزهای تاییدمحور تنها با اعلام به صادرکننده مجوز صادر می‌شوند اما مجوزهای تاییدمحور کسب‌وکار باید از سوی مرجع تایید و صادر شوند. وزارت ارتباطات در بسته حمایتی خود سعی می‌کند مجوزهای کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در پلتفرم‌های داخلی را ثبت‌محور کند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره تاکید کرده که کسب و کارهای دیجیتال همزمان با ثبت نام در پلتفرم‌های داخلی، مجوز فعالیت را دریافت می کنند. 

به این ترتیب، ثبت کسب‌وکار در پلتفرم‌ مشمول عیناً برابر با ثبت در درگاه ملی مجوزها است و با ثبت‌نام در سکو دیگر نیازی به اخذ مجوز از سایر مراجع مانند اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و فراهم کردن مدارک و انجام کارهای مربوط به ثبت نیستند. 

همچنین برخی از کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خواستار حمایت دولت از پلتفرم های داخلی و فراهم کردن امکان برای انتقال کسب و کارها از پلتفرم خارجی به داخلی شده اند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا