شهرستان ها

تربیت کتابخوان باید مقدم بر ساخت کتابخانه باشد

قزوین- امام جمعه قزوین گفت: پیش از ساخت کتابخانه باید کتابخوان پرورش دهیم و این مهم نیازمند توجه به فرهنگ‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار با مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: پیش از ساخت کتابخانه باید کتابخوان پرورش دهیم و این مهم نیازمند توجه به فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: خداوند در نخستین کلماتی که برای پیامبرش نازل می‌کند می‌فرماید «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ»، این در زمانی بوده که تنها ۱۷ نفر باسواد در جامعه وجود داشته است، از بین این ۱۷ نفر هم ۱۲ نفر فقط مهارت خواندن داشتند، ۵ نفر هم مهارت خواندن و نوشتن داشتند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هیچ مفسری نداریم که بگوید این آیات، نخستین آیاتی نبود که از سوی خدا بر قلب پیامبر اعظم (ص) نازل شد، در این آیات گویا خداوند با همه آدم‌ها در همه جای دنیا تا قیامت سخن گفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند می‌فرماید خالق شما من هستم، در آیات بعدی نیز نخستین ویژگی خدا را اکرم بودن عنوان می‌کند، انسان نیز با کرامت است، بنابراین یک نوع خویشاوندی بین ما و خدا وجود دارد، خدا خودش اکرم است و انسان را هم بر اساس کرامت آفریده است.

وی خاطرنشان کرد: همین آیات ابتدایی سوره علق را هر مسلمان یا غیرمسلمانی که مطالعه کند به خوبی در می‌یابد که خدای متعال در فضای تعلیمی و آموزشی، معلمی، مدرسه، خواندن و نوشتن صحبت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در این آیات خودش و سپس پیغمبرش را به‌عنوان معلم معرفی می‌کند، خداوند «رب اکرم» است، انسان «و لقد کرمنا بنی آدم» است، کتاب درسی ما قرآن کریم است که برای کرامت انسان نازل شده است، همان چیزی که اکنون در جامعه ما حق آن ادا نشده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما نیامده‌ایم روی کرامت انسان‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، اگر روی کرامت انسان‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودیم الان حجاب ما خیلی بهتر از این بود، ابتدا باید ببینیم جایگاه مهندسی دینی حجاب کجاست؟ جایگاه مهندسی دینی حجاب این است که حجاب مولود عفاف است یعنی اگر عفاف باشد حجاب نیز وجود دارد.

وی افزود: عفاف از نظر روحی، روانی و آموزه‌های دینی، مولود کرامت است، اگر انسانی کرامت داشت، شجاعت، سخاوت، رأفت، عطوفت، عزت و همه ویژگی‌های خوب اخلاقی را دارد، از جمله اینکه عفاف دارد، عفاف یکی از موالید کرامت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: کرامت نیز مولود تقواست، خداوند فرمود «ان اکرمکم عندالله اتقاکم»، تقوا نیز مولود عبادت است، البته منظور عبادت زوری و صوری نیست، بلکه مقصود عبادت معرفت‌مدارانه و عاشقانه است.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: عبادت نیز مولود عقیده است، خداوند در سوره حمد برای ما عقیده می‌سازد، کلمه به کلمه این سوره آکنده از مبانی اعتقادی است که شهید مطهری راجع به این سوره فرمودند اساسی‌ترین سوالات بشری را در سوره حمد پاسخ می‌گیریم.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به موسی (ع) می‌گوید غیر از من خدایی نیست، سپس به عبادت اشاره می‌کند، یعنی عبادت مولود عقیده است، مطابق آیات قرآن عقل ما با تقوا دانا می‌شود و اراده ما با تقوا توانا می‌شود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: هر انسانی هر کجایی که شکست خورد به این دلیل بود که یا عقلش دانا نبود یا اراده‌اش توانا نبود، اراده نیازمند توانایی است و با تقوا قوی می‌شود، عقل نیز نیازمند دانایی است و آن نیز با تقوا تقویت می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: پایه‌گذاری کتاب با خدا بوده است، هر کجای دنیا برویم کتابی مسبوق به سابقه‌تر از تورات و امثال آن پیدا نمی‌کنیم، خدا به کتاب و قلم سوگند خورد و این مهم نشان دهنده اهمیت علم و دانش است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا