جامعه

آخرین وضعیت ذخائر خون در کشور اعلام شد/تامین ۱۰۰ درصدی نیاز به خون مراکز درمانی


مدیر عامل سازمان انتقال خون از وضعیت مطلوب ذخائر خونی در کشور خبر داد و گفت: ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانهای کشور به خون تامین می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مصطفی جمالی،مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امروز در نشست خبری با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان طی یکسال گذشته،بیان داشت:بالغ بر ۲ میلیون نفر در سال به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند.

وی با اشاره به همکاری های این سازمان با سازمانهای دیگر، ابراز کرد: تفاهم نامه ای با سازمان اورژانس کشور با موضوع تامین گروه خونی o منفی برای اورژانس پیش بیمارستانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد:قرار است ذخایر خون آماده باشد تا در هنگام بروز حادثه به فرد نیازمند ارائه شود.

جمالی اضافه کرد: تفاهم نامه با حوزه های علمیه برای فرهنگ سازی اهدای خون در جامعه صورت گرفته است؛ضمن اینکه تفاهم نامه ای با جهاد دانشگاهی در جهت افزایش میزان حضور دانشجویان انجام شده  است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به برنامه های دیگر این سازمان در معاونت اجتماعی،افزود: طراحی اپلیکیشن در مسیر برقراری ارتباط موثر با اهدا کنندگان خون و نیز طراحی پرتالهای جدید و حضور سازمان در سامانه پنجره خدمات دولتی به مردم  از جمله برنامه های معاونت اجتماعی است.

جمالی یادآور شد: از ابتدای تیرماه تا مهرماه شاهد ۸.۵ درصد رشد در خون و فراوردهای خونی بوده ایم.با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان همواره با کمبود فرآورده های خونی روبرو بوده است اما در این باره زمانی ذخایر خونی این استان تا ۱۳ روز افزایش پیدا کرد.

وی گفت : درصد توزیع خون توسط بیمارستانهای استانها در ۹۰ درصد آنها ۱۰۰ صدرصد تامین شده است ؛یعنی عمل بیمارستانی نبوده تا به خاطر کمبود خون لغو شده باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ابراز کرد: میانگین موجودی خون به روز در کشور از ابتدای تیر تا پایان مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از عدد ۴.۹ روز به ۹.۲ روز رسیده است.

جمالی اضافه کرد: تامین خون “کم لکوسیت” بیماران تالاسمی استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

وی راه اندازی پویش های مختلف،همکاری با فدراسیون های ورزشی و دیگر سازمانها را  از جمله برنامه های اجرا شده برشمرد .

مدیرعامل سازمان انتقال خون متذکر شد: در شهر پرند زمینی را برای ساخت مرکز بین المللی و انبار استراتژیک سازمان انتقال خون و بزرگترین سردخانه نگهداری فرآورده های خونی در حال ساخت است. مرکز در حال ساخت پرند به عنوان مرکز پخش خون در منطقه خواهد بود.

جمالی تاکید کرد: ذخایر خونی کشور اکنون برابر با کل ذخائر خونی در سال است؛ به طوری که  اکنون وضعیت خونی در کشور مطلوب بوده و نیاز همه بیمارستانهای کشور تامین می شود.

وی با اشاره به وضعیت پلاسما خون در کشور افزود:پلاسما اضافی در اختیار شرکت های پالایشگاهی قرار می گیرد تا داروهای مختلف تولید شود.علت اصلی وجود مشکل در تولید این دارو ها نبود پالایشگاه در این خصوص در کشور است.
وی با بیان اینکه ایران به عنوان اولین کشور در منطقه است که به شاخص اهدای خون داوطلبانه رسیده است،ابراز کرد:سازمان انتقال خون به عنوان سازمان مرجع  است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه ۹۷ درصد خون اهدایی را می توانیم به فرآورده های خونی تبدیل کنیم،تصریح کرد: به این شکل ایران در رده کشورهای با درآمد بالا و پیشرفته قرار دارد.

جمالی با اشاره به میزان سلامتی خون در ایران،متذکر شد: سلامت خون در ایران در رده کشورهای بسیار پیشرفته است؛به دلیل اینکه جامعه ما از سلامت خوبی نسبت به برخی کشورها برخوردار است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۷ سال سازمان انتقال خون ایران تاسیس شدهاست،افزود:هر خون فرد می تواند جان سه نفر را نجات دهد و شاخص اهدای خون به هزار نفر جمعیت ۲۴.۲۱ است؛ضمن اینکه افراد اهدا کننده ما شاخصی برابر ۵۵.۷ درصد را دارند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد:شاخص اهدای خون بار اول ۱۵ درصد است و ۴۱۸۴ پرسنل در کل کشور مشغول هستند

وی تاکید کرد: مشارکت جامعه و جوانان کاهش داشته است.

جمالی با اشاره به سیر بالابردن امنیت خون در ایران،ابراز کرد: غربالگری هپاتیت بی ،ایدز و…از جمله کارهاست و اکنون روش های غربالگری از دستی به اتوماسیون به روش clو ecl انجام می شود.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال کل استان های کشور مجهز به دستگاههای اتوماسیون غربالگری خواهند شد،گفت: تا پایان امسال برای افزایش امنیت خون به روش مولکولی Natاجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در کشور سالانه در حدود ۲ هزار بیمار نیازمند پیوند سلولهای بنیادی خون ساز هستند،خاطرنشان کرد: هزینه انتقال سلولهای اهدایی به داخل کشور ۲۰ هزار یورو است.

وی با اشاره به بروز آنفلوآنزا، تصریح کرد: در چنین شرایطی وضعیت خونی مطلوب بوده است و محل خونگیری استریل بوده است.

جمالی ادامه داد: تست هموگلوبین به حد کافی موجود است و قبول داریم برخی همکاران در خونگیری از زنان کوتاهی دارند اما مراجعه زنان به مراکز اهدای خون کم است؛البته خون زنان از خون مردان سالمتر است.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا