شهرستان ها

آزاد شدن متان در فارس ، استان را به سمت بیابانی شدن سوق می دهد/ قطعی اینترنت باعث شده تا نتوانیم در این باره تحقیق کنیم

جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای، از رؤیت توده عظیم ابر متان در جنوب ایران و در آسمانِ استان فارس خبر می‌دهند.

گزارش ایلنا از دیده شدن توده ابر متان در آسمان فارس؛


به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز به‌تازگی انتشار گاز متان در نزدیکی تأسیسات سوخت فسیلی در نقطه‌ای دورافتاده از استان فارس در جنوب ایران توسط ماهواره GHGSat رؤیت شده است، موقعیت مکانی این توده‌ جدید متان در حوالی تأسیسات سوخت فسیلی در نزدیکی ارسنجان-خیرگو گزارش شده، گاز متان سبب گرم شدن زمین می‌شود و به گفته دانشمندان، یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای خنک‌کردن سیاره زمین، جلوگیری از انتشار گاز متان است که ۸۴ برابر بیشتر از دی‌اکسیدکربن، در گرمایش جهانی نقش دارد.

وجود متان در اطراف سایت های زباله امری غیر منطقی نیست

آن طور که نهاوندی معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس می گوید: طبق خبری که شنیدم عنوان شده بود که بالای سایت پسماند تهران و بالای مرکز فشار در شهرستان لامرد متان مشاهده شده است، اما فعلا در حد خبر این موضوع را شنیده ایم.

قاسم نهاوندی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه وجود متان در اطراف سایت های زباله امری غیر منطقی نیست، می افزاید: قطعا شیرآبه زباله می تواند گاز متان ایجاد کند اما میزان این بخش زیاد نیست.

وی با بیان اینکه در حال بررسی تولید متان در اطراف لامرد و ایستگاه فشار قوی هستیم، ادامه می دهد: به نظر می رسد این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد و ذکر این نکته ضروری است که متان جزو گاز آلاینده نیست و این گاز اشتعال زا جزو زنجیره های کربو هیدروژن است.

گاز متان جزو آلاینده های اصلی هوا نیست

معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس در ادامه با بیان اینکه وجود گاز متان در نقاط بالایی سایت های نفتی امری منطقی است، بیان می کند: قطعا گاز متان قابل اشتعال است و این گاز جزو آلاینده های اصلی هوا نیست و هنوز استانداردی هم برای این گاز تدوین نشده است.

نهاوندی با اشاره به اینکه بخشی از گاز خط لوله هایی که در حال انتقال گاز و در حال پاکسازی است امکان دارد به هوا منتقل شود، می گوید: در رابطه با این موضوع در حال بررسی هستیم و هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه نداریم و این مهم تنها در استان فارس نیست و سبک بودن گاز متان باعث می شود که به هوا انتقال یابد.

انتقال گاز متان به هوا تنها متعلق به استان فارس نیست

وی با اشاره به اینکه انتقال گاز متان به هوا تنها متعلق به استان فارس نیست، می افزاید: قطعا این اتفاق در تمام دنیا می تواند رخ دهد.

احتمال آزاد شدن متان در مناطقی که در گذشته باغ بودند

رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوسى دانشگاه شیراز هم در ادامه با بیان اینکه ناسا عنوان کرده بود که گاز متان در شهرستان ارسنجان مشاهده شده است، می گوید: گاز متان به دو صورت و از طریق سایت های دفن زباله و ایستگاه های گاز آزاد می شود.

سید محمد جعفر ناظم السادات در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه قطعی اینترنت در ماه‌های اخیر باعث شده تا نتوانیم مسائل زیادی را جست و جو کنیم، می افزاید: به نظر می رسد که تعمیرات و بازسازی لوله های گاز و رها سازی آن سبب شده تا متان در هوا آزاد شود.

وی با بیان اینکه خشک شدن مکان هایی که در گذشته باغ و گیاهان زیادی در آن وجود داشته است هم احتمال آزاد شدن متان وجود دارد، بیان می کند: این اتفاق در اطراف دریاچه بختگان هم می تواند رخ دهد.

رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوسى دانشگاه شیراز با اشاره به وجود یک ایستگاه گازی در مسیر شهرهای ارسنجان و سعادت شهر، تصریح می کند: این اتفاق باعث می شود تا جهان دیگر وجود گاز متان را انکار نکند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d8%aa%d8%a7%d9%86'>متان</a>

این محقق با بیان اینکه تجزیه مواد حاصل از خشکسالی گیاهان و باغات باعث می شود تا گاز متان در هوا آزاد شود، ادامه می دهد: اگرچه گاز متان نقش بسیار مهمی در گرم شدن زمین دارد بنابراین حجم این گاز نسبت به دی اکسید کربن و … در زمین به مراتب کمتر است اما متان می تواند امواج گرمایی بازگشت از زمین را به صورت فوق العاده جذب کند و میزان جذب امواج بازگشتی متان از زمین نسبت به گازهایی مانند co2  16 برابر بیشتر است.

آزاد شدن متان باعث گرم شدن زمین می شود

وی با اشاره به اینکه آزاد شدن متان سبب گرم شدن بیش از حد کره زمین و تخریب محیط زیست می شود، خاطر نشان می کند: قطعا این مهم سبب گرم شدن زمین و پیامد های بسیار بد می شود.

آزاد شدن متان در فارس استان را به سمت بیابان شدن سوق می دهد

رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوسى دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به اینکه آزاد شدن متان در استان فارس که به دلیل خشکسالی به سمت بیابان شدن می رود سبب می شود تا نقش منفی در مواردی مانند افزایش مصرف آب شود، می گوید: تنش آبی درختان در جنگل ها و کوه ها از دیگر معایب آزاد شدن متان است که در دراز مدت این گاز باعث وجود بیماری در گیاهان و نابودی آن ها خواهد شد.

ناظم السادات  با بیان اینکه افزایش دما و گرم شدن زمین باعث بالا رفتن هزینه های تولید مواد غذایی می شود و در نهایت منجر به کاهش شدید امنیت غذایی می شود، بیان می کند: کوچ ها و مهاجرت های اجباری ریشه در تغییرات آب و هوایی دارد.

 


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا