دانش و فناوری

دستاورد دانشمندان بریتانیایی: ساخت ربات کوچک Joey برای شناسایی مشکلات لوله‌های فاضلاب

همین دیروز بود که در خبری به شما گفتیم ژاپنی‌ها رباتی به‌نام SPD1 را برای بررسی لوله‌های فاضلاب ساخته‌اند. حالا به‌نظر می‌رسد که ربات دیگری به‌نام Joey در بریتانیا ساخته شده که هدف مشابهی را دنبال می‌کند و آن‌قدر کوچک است که می‌تواند در کف دست قرار بگیرد.

به گزارش نیواطلس، دانشمندان دانشگاه لیدز به رهبری پروفسور «نتا کوهن» و دکتر «تان لوآن انگویِن»، به‌عنوان بخشی از برنامه بین‌المللی ربات‌های لوله‌ای دست به ساخت Joey زده‌اند. این ربات 70 گرمی می‌تواند به‌صورت خودکار درون لوله‌هایی با قطر 7.4 سانتی‌متر حرکت کند.

ربات Joey با کمک سه پای چرخی‌شکل راه می‌رود که با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده‌اند و قادر است موانع احتمالی را پشت سر بگذارد. هزینه مواد لازم برای ساخت هر کدام از این ربات‌ها 300 پوند برآورد شده اما انتظار می‌رود که در صورت تولید انبوه این هزینه کاهش پیدا کند.

ربات Joey عمده کارهای خود را با حسگرهایش انجام می‌دهد

Joey از مجموعه‌ای از حسگرهای دامنه‌یاب بهره می‌برد که اجازه تخمین مسافت تا دیواره‌ها، نقاط اتصال لوله‌ها و گوشه‌های آن‌ها را می‌دهد. این حسگرها قادرند بدون نیاز به فعال‌سازی دوربین و نور که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، به فعالیت مشغول شوند. البته زمانی که ربات مشکلی را در لوله تشخیص دهد، نور و دوربین خود را روشن می‌کند تا جزئیات دقیق ایراد را به‌ثبت برساند.

کوهن می‌گوید Joey یک ربات کاملاً خودکار است و به هیچ ارتباطی برای هدایت‌شدن یا منبع خارجی برای تأمین انرژی نیاز ندارد. تست‌های آزمایشگاهی نشان داده که این ربات به‌شکلی مناسب توانسته در شبکه‌ای از لوله‌ها شامل موانع مختلف حرکت کند. به‌طور میانگین، هر کدام از این ربات‌ها قادرند ظرف 45 ثانیه حدود یک متر از شبکه لوله‌ها را پوشش دهند.

ربات Joey همچنین توانسته در آزمایش‌ها از داخل مقدار کمی شن‌وماسه و مایع ظرف‌شویی عبور کند. دانشمندان این ربات را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در صورت اتمام شارژ باتری به محل شارژ برگردد و دوباره انرژی لازم را ذخیره کند. نسخه‌های بعدی این ربات قرار است کاملاً ضدآب باشند و بتوانند در صورت وارونه‌شدن به‌صورت خودکار به حالت عادی برگردند و حتی مشکلات لوله‌ها را برطرف سازند.

نتایج این دستاوردها به‌صورت مقاله‌ای در مجله Frontiers in Robotics and AI منتشر شده ولی انتظار نمی‌رود که به این زودی‌ها شاهد ورود این ربات‌ها به بازار مصرفی باشیم.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا