دانش و فناوری

اختصاص یک میلیون تومان اعتبار کارآفرینی به هر دانشجو/ خیرالدین: دانشگاه مجبور است به صنعت وارد شود


معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: طرح ملی کارآفرینی را پیشنهاد دادیم که طبق این طرح هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار دریافت می کند. به هر دانشگاه هم 100 میلیون اعتبار دادیم که دانشجویان می توانند براساس این رقم کارآفرینی کنند. این اعتبار اکنون به همه دانشگاه های کشور اختصاص داده شده است.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، به مناسبت یک سالگی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، نشسست خبری با حضور علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، بهنام طالبی، مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، علیرضا زراسوندی، مشاور امور بین‌الملل معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و امید رضایی فر، رئیس دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم در این وزارتخانه برگزار شد. این معاونت 6 آذرماه سال گذشته در وزارت علوم ایجاد شد.

خیرالدین در این نشست گفت: قرار است روز یکشنبه 6 آذرماه همایشی در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شود. هدف از برگزاری این همایش بررسی عملکرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در این رویداد از فعالان حوزه فناوری برتر در حوزه های فروش و اشتغال آفرینی و همچنین پیشکسوتان این حوزه قدردانی شود. در ان مراسم پارک ها و مراکز رشد هم معرفی خواهند شد. علاوه بر این در این همایش از محصولات فناورانه رونمایی می شود.

او در ادامه گفت که در شرایط حاضر کشور باید این فناوری ها و علوم به مردم ایران معرفی شوند تا امید در جامعه افزایش پیدا کند.

داشتن 5 راهبرد برای اجرای برنامه های معاونت فناوری و نوآوری

خیرالدین با بیان اینکه برای 5 راهبرد برای اجرای برنامه های این معاونت تهیه شده، گفت: یکی از هدف های اصلی ما ایجاد تعامل بین دانشگاه ها و پارک ها بود. تقویت و تکمیل زیست بوم فناوری در این راهبرد تعریف شده و در همین راستا آیین نامه کارآفرینی و نوآوری تدوین و ابلاغ شد تا مراکز کارآفرینی و نوآوری شکل بگیرند. توسعه فعالیت مراکز رشد و پارک های فناوری یکی دیگر از فعالیت های ما است. در حال حاضر 51 پارک علم و فناوری و 260 مرکز رشد در سراسر کشور راه اندازه شده که ما فعالیت آنها را رصد می کنیم. تاسیس مراکز رشد در شهرستان ها و ایجاد پارک علم و فناوری در استان ها، یکی از برنامه های ما است.

او در ادامه گفت که 11 هزار و 900 واحد فناور و 2 هزار و 130 شرکت دانش بنیان در پارک های علم فناوری مستقر هستند. وی با بیان اینکه در حال حاضر 7 هزار و 735 شرکت دانش بنیان در کشور داریم، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها 111 هزار شغل و در سال گذشته 35 هزار شغل دانش‌ بنیان در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند که این آمار رشد 50 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

وی در ادامه گفت: وقتی خروجی نداشته باشیم، کارهای ما فایده ای ندارد، خروجی از نظر ما ایجاد اشتغال و فروش محصول است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که براساس این تفاهم نامه، مجوز ایجاد شرکت های دانش بنیان نوع 3 به پارک ها داده شد و تاکنون نیز 900 شرکت دانش بنیان از این نوع ایجاد شده است. این شرکت ها توانمندی های شرکت های نوع 1 و 2 را ندارند اما هسته های فناور در آستانه تبدیل شده به شرکت های دانش بنیان پیشرفته هستند. جلسه ای با حضور رئیس جمهوری تشکیل و طبق مصوبه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان، مصوب شد شرکت‌های نوع 3 هم از امتیازات شرکت‌های دانش‌بنیان نوع 1 و 2 برخوردار شوند.

خیرالدین ضمن اشاره به توسعه پردیس های فناوری گفت: طی سال گذشته برای تاسیس 33 پردیس فناوری مجوز صادر کردیم. این پردیس ها واسطه ای بین دانشگاه ها و مراکز رشد هستند. اکنون همه دانشگاه ها می توانند پردیس خودشان را داشته باشند یا بخش خصوصی پردیس هایی را ایجاد کند.

اختصاص اعتبار یک میلیون تومانی به هر دانشجو

خیرالدین در ادامه گفت: بحث آموزش و کارآفرینی و ترویج کارآفرینی و فرهنگ آن راهبرد دوم ماست. در همین راستا ما طرح ملی کارآفرینی را پیشنهاد دادیم که طبق این طرح هز دانشجو یک میلیون تومان اعتبار دریافت می کند. به هر دانشگاه هم 100 میلیون اعتبار دادیم که دانشجویان می توانند براساس این رقم کارآفرینی کنند. این اعتبار اکنون به همه دانشگاه های کشور اختصاص داده شده است. به بعضی از دانشگاه های کوچیکتر 50 میلیون داده شده است. طرح ما این است که با این اعتبار، دانشجویان بتوانند 400 دوره شرکت کنند.به تعبیر من کارآفرینی فقط ایجاد شغل نیست، فرد باید مرزشکن باشد و استاندارها را ارتقا بدهد. هدف از این طرح حضور دانشجویان در دوره های کارآفرینی است.

وی در ادامه با بیان اینکه تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان یکی از راهبردهای این معاونت بوده، گفت: ما برای اجرای این راهبرد، طرح دستیار فناور را اجرا کردیم. طبق آمار در مرحله اول این طرح تاکنون 2 هزار و 171 دانشجو شرکت کرده اند. در این طرح هر پارک علم و فناوری 360 میلیون اعتبار دارد که در مجموع برای این طرح 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که 15 میلیارد تومان آن تامین شده است. طبق این طرح دانشجوها می توانند در یک شرکت دانش بنیان یا واحد فناور 6 ماه کار کنند و از 1 تا 3 میلیون تومان به ترتیب از کارشناسی تا دکتری حقوق بگیرند.

خیرالدین گفت: راهبرد دیگر ما شبکه سازی و حل مسئله عمده کشور براساس تحقیقات نیازمحور است. اعطای پایه های تشویقی به اعضای هیات علمی ها طبق دستاوردهای فناوری، پژوهش های کاربردی و فعالیت های فناوری در وزارت علوم به تصویب رسید تافعالیت های فناوری برای اعضای هیات علمی فرهنگ سازی شود.

ایجاد سامانه نان برای رفع شکاف بین صنعت و دانشگاه

وی درباره طرح نان وزارت علوم گفت: با هدف نیازمحور کردن ایده ها، طرح نظام ایده ها و نیازها معروف به سامانه نان راه اندازی شد تا حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت رفع شود. از ابتدا تاکنون 6 هزار و 129 نیاز و همینطور 536 ایده در این سامانه ثبت شد. وزارت نفت در این طرح از دیگر وزارتخانه ها فعال تر بوده است.

خیرالدین با بین اینکه آذرماه سال قبل وزیر علوم نامه ای را به منظور ایجاد ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها به وزیر کشور ارسال کرد، تصریح کرد: پس از ارسال این نامه، با دستور وزیر کشور، ستادهای استانی راه اندازی شدند. تاکنون 130 جلسه ستاد استانی برگزار شده و قرار است در همایش 6 آذر از استانداران فعال تقدیر شود. استان یزد با برگزاری 20 جلسه فعال ترین استان بود. ستاد ملی اقتصاد دانش بنیان نیز به ریاست من شکل گرفته است.

خیرالدین آخرین راهبرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را تدوین نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی برشمرد و افزود: این سند نیز تدوین شده و در بهمن ماه سال جاری ارائه خواهد شد.

معاون وزیر علوم گفت: اجرای طرح تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری) براساس ماده 12 قانون جهش تولید دانش بنیان انجام گرفته و تاکنون 13 رویداد نیز در این باره برگزار شده است. در این رویدادها نیازها ارائه شدند و شرکت های فناور هم ایده های خودشان را ارائه می کنند.

به گفته خیرالدین، اعطای جایزه یونسکو یکی دیگر از برنامه های این معاونت است که طی تفاهم نامه ای که با دانشگاه تهران و یونسکو به امضا رسید، طی آن از فناوران برتر در سطوح دانش آموزی به بالا تقدیر به عمل می آید.

خیرالدین با بیان اینکه ارائه یارانه تجاری سازی یکی دیگر از اقدامات این معاونت بوده، گفت: آیین نامه این طرح نهایی شده و طبق آن از فناورانی که بتوانند طی هفته پژوهش، قراردادهای تجاری سازی امضا کنند تا سقف 500 میلیون تومان حمایت می شوند.

دانشگاه ها مجبورند به صنعت وارد شوند

خیرالدین در پاسخ به این سوال که چرا رابطه صنعت و دانشگاه خوب نیست و 65 درصد از اعضای هیئت علمی رابطه موثری با جامعه و صنعت ندارند، گفت: آماری که داریم حدود 10 تا 15 درصد از هیات علمی های ما در حوزه فناوری وارد شدند که این عدد باید افزایش پیدا کند. ما باید به دانشجویانی که در ارشد و دکتری تحصیل می کنند، کمک مالی بین 20 تا 80 میلیون کمک مالی کنیم. من امیدوارم در سال های بعد شرایط بهتر شود. دانشگاه ها مجبورند در این حوزه ورود کنند. فناوری یک انتخاب نیست و ضرورت است. باید به این سمت برویم وگرنه از بین می رویم. در بقیه کشورهای دنیا دانشگاه ها به صنعت وارد شدند و امیدواریم که ما نیز شرایط بهبود پیدا کند.

خیرالدین درباره این بحث که شرکت های دانش بنیانی که در پارک های دانشگاهی مستقر هستند، از افزایش قیمت اجاره بها گله دارند و توان پرداخت اجاره را ندارند و تعطیل می شوند، گفت: بحث اجاره براساس پارک و مصوبه هیات امناس ، آیین نامه واگذاری اراضی را داریم که اجاره را تعیین می کند، کارشناس رسمی نیز قیمت گذاری را برعهده دارند. این بحث که اجاره بها زیاد است، درست و دقیق است. ما سعی می کنیم به شرکت ها کمک کنیم و اگر موردی هست که اجاره از درصد عادی بیشتر شده، به ما انعکاس بدهند پیگیری می کنیم.

وزارت علوم متولی اشتغال آفرینی نیست، فقط احساس مسئولیت کرده است

بهنام طالبی، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم ضمن اشاره به طرح ملی ترویج کارآفرینی، گفت: این وزارتخانه متولی موضوع اشتغال‌زایی نیست، ولی احساس مسئولیت در این زمینه می کند و در تلاش است تا فارغ التحصیلان دانشگاه ها با مفهومی به نام کارآفرینی آشنا شوند. طبق بررسی هایی که در این حوزه انجام دادیم، دیدیم که دوره های کارآفرینی در کشور به صورت عادلانه توزیع نشده و به منظور رفع این مشکل، اجرای طرح ترویج کارآفرینی را در دستور کار قرار دادیم.

این مقام مسئول افزود: در این طرح در تلاشیم تا 30 هزار دانشجو تا پایان سال در این دوره ها شرکت کنند. دانشجویان متقاضی می توانند در سامانه ثبت نام کرده و با دریافت اعتبار یک میلیون تومانی که از سوی ما داده می شود، در دوره های آموزش کارآفرینی شرکت کنند. درصورتیکه که دانشجویان ارزیابی های لازم را دریافت کنند، می توانند به دوره پیشرفته بروند که در این دوره با همکاری صندوق رفاه دانشجویان، 5 میلیون تومان اعتبار به آنها داده خواهد شد. در پایان طرح ها نیز دانشجویان می توانند براساس نیازهایی که در سامانه نان ثبت شده، ایده ای را ثبت کنند. اگر پروژه های نیازمحور توسط این افراد اجرایی شود، مشمول «گرنت فناورانه» خواهند شد.

درحال راه اندازی پارک بین المللی ایران هستیم

در ادامه این نشست، علیرضا زراسوندی، مشاور امور بین‌الملل معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن اشاره به راه اندازی پارک های علم و فناوری بین المللی، گفت: برای تحقق این هدف، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حال بررسی برای راه اندازی شبکه پارک ها کشورهای عضو اکو است. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز تاسیس شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند شامل 25 کشور و 8 کشور ناظر را بررسی می کند.

زراسوندی با اشاره به ماده 7 و ماده 10 آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین در وزارت علوم، تصریح کرد: بند 7 این آیین نامه ایجاد پارک بین المللی ایران را که متولی آن سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است، ممکن می کند. در حال حاضر مراحل مقدماتی ساخت انجام شده و اکنون در مرحله جانمایی و اجرایی هستیم. یکی دیگر از اقدامات ما، ایجاد مراکز کارآفرینی نوآوری و پردیس های علم و فناوری است که در همین راستا، نظام نامه تعاملات بین المللی پارک ها ابلاغ شده تا خط مشی آنها را مشخص کند. شیوه نامه ها نیز به زودی مشخص می شوند، کارگروه های بین المللی پارک ها نیز تاسیس خواهند شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به پیمایشی که براساس تعاملات بین المللی و سیاست های نظام انجام شده، گفت: این پیمایش انجام شد تا بهترین کشورها را برای همکاری عای فناورانه انتخاب کنیم. در همین راستا میز تعاملات بین المللی پاکستان ایجاد شد و متولی این امر نیز پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان است. میز تعاملات با عراق هم با تمرکز بر فعالیت های فناوارانه در بصره شکل گرفته که متولی این میز نیز، پارک علم و فناوری خوزستان است. برای تقویت همکاری های علمی، مذاکراتی با عمان و روسیه داشتیم. آذربایجان، قزاقستان و ارمنستان نیز چزو کشورهایی هستند که تقویت همکاری های علمی با آنان محتمل است.

تاکنون ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز و ۵۲۶ ایده در سامانه نان ثبت شده است

 امید رضایی‌فر، رئیس دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه این نشست، گزارشی از سامانه «نان» را ارائه کرد و گفت: یکی از ۵ هدف اصلی معاونت فناوری و نوآوری، راه اندازی این سامانه بود. این سامانه با تجمیع سامانه‌های مشابه، نیازها و تقاضاهای فناورانه را به روندی دو طرفه در پنجره‌ ای واحد تبدیل کرد.

او گفت: به منظور بهبود عملکرد این سامانه، هماهنگی‌ هایی با دستگاه های اجرایی صورت گرفته و 6 هزار و 129 نیاز و 526 ایده از زمان رونمایی آزمایشی این سامانه در اردیبهشت ماه گذشته تاکنون در آن ثبت شده است. همه ایده ها بر اساس نیازهاست و ایده ای تاکنون به صورت مستقل در این سامانه ثبت نشده است. غیر از دانشگاه ها، مراکز صنعتی بزرگ مانند واحدهای وابسته به وزارت صمت یا وزارت نفت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز کارگزار ثبت ایده هستند و می‌ توانند ایده ها یا نیازهای خودشان را ثبت کنند. تاکنون وزارت نفت و مجموعه‌ های وابسته به آن با ثبت 139 نیاز فناورانه، فعال‌ ترین مجموعه در ثبت نیازها در این سامانه بودند.

وی افزود: سامانه نان به جز اتصال نیازها به ایده‌ها، زمینه برای انجام فعالیت‌های فناورانه معاونت‌ فناوری و نوآوری مانند رویداد تانا (طرح توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری) را نیز فراهم می کند. طرح گرنت فناوری برای یارانه تجاری سازی اکنون به این سامانه متصل شده و قابلیت مستندسازی نیز دارد. مجموعه‌های دیگر مثل سامانه‌های شبکه فناوری و شبکه دانشمندان ایرانی (دانا) به تدریج راه اندازی خواهند شد و به سامانه نان اضافه‌ می‌شوند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا