بین الملل

روسیه: به کشورهایی که سقف قیمت نفت اعمال کنند، نفت نمی فروشیم

روسیه اعلام کرده است که به کشورهایی که سقف قیمتی برای نفت در نظر گرفته اند، نفت نخواهد فروخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که مسکو به کشورهایی که سقف قیمت را در بازار نفت اجرا کنند، نفت نخواهد فروخت.

نواک در همین ارتباط به خبرنگاران گفت: «روسیه قصد ندارد نفت یا فرآورده‌های نفتی را به کشورهایی که سقف قیمت را اعمال می‌کنند، عرضه کند.»

این مقام روسی در ادامه افزود: «روسیه وضعیت خود را به عنوان یک تأمین کننده قابل اعتماد انرژی در بازار جهانی و در روابط با شرکا حفظ می‌کند؛ اما در این راستا ما قصد نداریم نفت و فرآورده‌های نفتی را به کشورهایی که از اصل سقف قیمت استفاده می‌کنند، نفت عرضه کنیم.»

این مقام مسئول در مسکو گفت: «اعمال سقف قیمتی برای منابع انرژی و سیاسی کردن بخش انرژی تنها می‌تواند منجر به کسری و مشکل در تأمین انرژی شود.»

نواک همچنین افزود: «اعمال سقف قیمت در بازار نفت اقدامی مداخله آمیز و بی سابقه در اصول بازار نفت است که به ناچار منجر به کاهش سرمایه گذاری ها می‌شود.»

ماه گذشته نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد به علت اختلاف‌های سیاسی، مشکلات موجود درباره تأمین و عرضه انرژی، اتحادیه اروپا در شرایط کنونی تصمیم ندارد برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کند.

پیش از این «گازپروم»، شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه هشدار داده بود اگر اتحادیه اروپا برای قیمت نفت روسیه، سقف تعیین کند، مسکو نیز عرضه نفت و گاز به این کشورها را متوقف خواهد کرد.

«الکسی میلر»، رئیس شرکت گازپروم دراین‌باره گفته بود: ما براساس قراردادهایی عمل می‌کنیم که دو طرف امضا کرده‌اند. قطعاً تعیین سقف قیمت، نقض مفاد و اصول اساسی این قراردادهاست و به معنای پایان عرضه هم خواهد بود.

اتحادیه اروپا ۷ اکتبر (۱۵ مهر) هشتمین بسته تحریمی را علیه مسکو اعمال کرد و همچنین چارچوبی را برای تعیین سقف قیمت برای محصولات نفتی روسیه اعلام کرد که برای نفت خام از ۵ دسامبر (۱۴ آذر) و از ۵ فوریه (۱۶ بهمن) برای فراورده‌های نفتی پالایش‌شده روسیه اجرایی خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، اعتراضات بسیاری در شهرهای اروپایی در جریان بوده است. تظاهرات به ویژه ماه گذشته در ایتالیا، آلمان و فرانسه شدت گرفت. رسانه‌ها می‌گویند مردم با تجمع در میادین شهر به افزایش قیمت کالاهای اساسی اعتراض کرده‌اند. وضعیت ایجاد شده در اروپا نتیجه اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه است.

اقتصاد اروپا که تا حد زیادی بر پایه تجارت است، با اعمال هشت بسته تحریمی و محدود کردن داد و ستد با روسیه دچار مشکل شده است. از سوی دیگر، بروز جنگ و اختلال در عرضه، قیمت سوخت را افزایش داده و به تورم دامن زده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا