سیاسی

مخبر: ایران و بلاروس شرایط را برای فعال شدن بخش خصوصی دو کشور تسهیل کنند


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایران و بلاروس باید شرایط را برای فعال شدن بخش خصوصی دو کشور تسهیل کنند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود اتاق‌های بازرگانی دو کشور به صورت جدی فعال شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نشست فعالان اقتصادی ایران و بلاروس عصر امروز (سه شنبه) با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و «رومن گلاوچنکو»، نخست‌وزیر بلاروس برگزار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست گفت: لازمه توسعه روابط اقتصادی و ارتقاء سطح مناسبات تجاری ایران و بلاروس این است که هماهنگی و تعاملی سازنده میان دولت‌ها و بخش خصوصی دو کشور ایجاد شود.

محمد مخبر در این نشست که وزیر صمت و رؤسای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی دو کشور نیز حضور داشتند، با اشاره به تدوین پیش‌نویس نقشه راه جامع روابط اقتصادی دو کشور اظهار امیدواری کرد با نهایی و اجرایی شدن این سند، شاهد ارتقاء جدی مراودات و مناسبات تجاری دو کشور باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران و بلاروس، افزود: این تحریم‌ها ضرورت همکاری‌های دو کشور را دو چندان می‌کند تا در جهت رفع محدودیت‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها گام بردارند.

وی با تأکید بر اینکه ایران و بلاروس باید شرایط را برای فعال شدن بخش خصوصی دو کشور تسهیل کنند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی دو کشور نیز به صورت جدی فعال شوند تا تصمیمات دو کشور به نتایج مطلوب برسد.

معاون اول رئیس‌جمهور از وجود دریا در شمال و جنوب ایران به عنوان موقعیتی استثنایی برای توسعه ترانزیت یاد کرد و گفت: با تکمیل خطوط ریلی از راه‌آهن رشت به آستارا، امکان اتصال بلاروس به بندرعباس فراهم خواهد شد.

مخبر تسهیل رفت و آمد تجار و رفع موانع بانکی میان دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: امیدوارم با فعالیت اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی دو کشور شاهد آن باشیم که روابط اقتصادی دو کشور متناسب با روابط خوب سیاسی ارتقا پیدا کند.

«رومن گلاوچنکو» نخست‌وزیر بلاروس نیز در این همایش تسهیل حوزه کسب و کار را برای فعال شدن بخش خصوصی دو کشور ضروری دانست و بر ضرورت تلاش اتاق‌های بازرگانی دو کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به روند رو به رشد روابط اقتصادی دو کشور از سال ۲۰۲۱ بر لزوم حفظ این روند و گسترش آن تأکید کرد و افزود: باید ضمن تسهیل روابط تجاری، راهکارهایی برای تسویه حسابهای مالی و حذف مقررات دست و پاگیر تنظیم کنیم.

نخست‌وزیر بلاروس از آمادگی کشورش برای همکاری مشترک با ایران در بخش‌های صنعت، تجارت و تولید ماشین‌آلات کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: امروز زمان آن است روابط اقتصادی را احیا و کاستی‌ها را جبران کنیم.

در این مراسم رؤسای اتاق بازرگانی دو کشور نیز در سخنانی بر اهمیت فعالیت بخش خصوصی برای توسعه مناسبات اقتصادی تأکید کردند و تفاهمنامه‌ای میان اتاق بازرگانی دو کشور به امضا رسید.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا