شهرستان ها

درآمد ۴۰ میلیارد تومانی اوقاف از موقوفات

زنجان-مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: سال ۱۴۰۰ درآمد کلی اوقاف بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل تر ۱۰۰ درصد ارتقا یافت.

به گزارش خبرګزاری مهر، حجت‌الاسلام مختار کرمی با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و آورده ۵۰۰ میلیون تومانی، ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی موقوفه در سطح استان زنجان زیر کشت گیاه گلرنگ می‌رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان و ادارات تابعه شهرستانی با استفاده از محور قرار دادن ارتقای بهره‌وری، رویکرد تولید محور و ارتقای درآمد را در پیش گرفته‌اند که ناشی از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه در سطوح عالی است.

وی افزود: هدف کلی ما افزایش درآمد موقوفات با استفاده از دانش روز و بکارگیری متخصصان امر در هر رشته است که نهایتا باید منجر به ارتقای بهره‌وری شود.

کرمی گفت: کشت گلرنگ پس از تحقیق و بررسی بعنوان کشت نمونه در نظر گرفته شد که در صورت تامین اهداف برنامه‌ریزی شده، برنامه ارتقای سطح زیر کشت را مد نظر قرار داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با توجه به استفاده‌ها و محصولات جانبی مختلف این گیاه از جمله فروش بذر، روغن کشی، صنایع غذایی، صنایع شیمایی و رنگسازی درآمد این گیاه منحصر به یک مورد نیست.

کرمی افزود: انتظار داریم در این کشت، آورده بخش خصوصی در یک دوره ۶ ماهه، بطور کامل از محل فروش محصول برگشت داده شده و علاوه بر آن سود قابل قبولی نیز متناسب با میزان سرمایه‌گذاری، نصیب سرمایه‌گذار و موقوفات زیر کشت شود.

مدیرکل اوقاف استان زنجان گفت: هرگونه درآمد و سود حاصل شده از محل موقوفات در اسرع وقت به حساب مخصوص همان موقوفه در «سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه»سازمان اوقاف واریز و در مرحله بعد با نظارت مراجع بالادستی سازمان اوقاف از جمله اداره تحقیق و اداره بازرسی، صرف نیات ذکر شده واقف ارجمند در وقف نامه می‌شود.

کرمی افزود: سال ۱۴۰۰ درآمد کلی اوقاف بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل تر ۱۰۰ درصد ارتقا یافت.

وی با اشاره به اینکه از این مقدار ۲۴ میلیارد تومان صرف اجرای نیات واقفین از جمله کمک‌ها و مساعدت مختلف به اقشار و خانواده‌های کم درآمد شد، اضافه کرد: بخشی هم برای دانش‌آموزان و دانشجویان، دارو و درمان، اهدای سبد کالا و کمک‌های نقدی و اجرای عزاداری و اطعام امام حسین (ع) شد و مابقی نیز صرف هزینه‌های حفظ و نگهداری موقوفات و بقاع متبرکه هزینه شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا