شهرستان ها

تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و دانش بنیان اولویت نخست کرمانشاه

کرمانشاه- استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بیکاری و اشتغال مهم ترین مشکلات استان است، گفت: تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و دانش بنیان اولویت نخست کرمانشاه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن امیری مقدم ظهر پنجشنبه در همایش تأمین مالی غرب کشور که با حضور مدیران سازمان بورس و جمعی از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: استان کرمانشاه بنا به منویات مقام معظم رهبری سینه ستبر ایران اسلامی است و براساس نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهشت سرمایه‌گذاری کشور است.

وی افزود: امروز مهم‌ترین موضوع و مسئله استان کرمانشاه بحث اشتغال و رفع بیکاری است که متأسفانه این مسئله کرمانشاه به ۵۰ سال گذشته بر می‌گردد که جنگ تحمیلی و وقوع حوادثی در استان مانند زلزله سال ۹۶ اشتغال استان را تحت تأثیر قرار داده است

استاندار کرمانشاه ادامه داد: جمعیت شهرهای استان کرمانشاه مانند قصرشیرین، گیلانغرب، سومار و… کاهش یافته است و قصرشیرین در گذشته ۱۴۰ هزار نفر جمعیت داشته که اکنون به ۲۰ هزار نفر رسیده است و طی بازدیدی که کارشناسان کشاورزی از کشورهای خارجی از خاک کشاورزی قصرشیرین به عمل آوردند، آن را بهترین خاک برای کشت محصولات کشاورزی دانستند.

امیری مقدم با اشاره به اینکه اشتغال و بیکاری در استان کرمانشاه مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد، تصریح کرد: در جلسه انتخاب بنده به عنوان استاندار کرمانشاه رئیس جمهور سه مرتبه بر روی حل مشکلات بیکاری استان تاکید کردند و در ملاقات‌های مردمی نیز ۸۰ درصد درخواست‌ها موضوع اشتغال است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه مرکزیت غرب کشور را داشته است، گفت: در تلاش هستیم تا کرمانشاه را به جایگاه اصلی آن بازگردانیم زیرا این استان ۲۵ هزار کیلومتر شامل ۱.۵ درصد مساحت کشور و ۲.۵ درصد جمعیت کشور را دارا است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه استانی چهار فصل است، بیان کرد: این استان چهار هزار اثر تاریخی دارد که ۲ هزار مورد آن به ثبت ملی رسیده است و برای توسعه گردشگری به دنبال تعطیلی پنجشنبه‌های ادارات در استان هستیم و ایجاد تفریحات تابستانی و زمستانی نیز مورد توجه قرار دارد.

امیری مقدم با اشاره به مزیت‌های استان کرمانشاه در حوزه سرمایه گذاری، اضافه کرد: یازده شهر کرمانشاه از معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برخوردار هستند و منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز در فاز اجرای طرح جامع قرار دارد و ظرفیت نیروگاهی استان کرمانشاه ۲.۵ برابر نیاز استان است که به کشور عراق نیز صادرات صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور، خاطر نشان کرد: وجود ۱۰ سد و اجرای سامانه گرمسیری با توجه به مشکلات کم آبی فرصت بی نظیری را در اختیار استان برای کشت محصولات قرار داده است که ۹۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را نیز دارا هستیم که در تولید محصول گندم رتبه چهارم، جو رتبه دوم، نخود رتبه نخست، چغندرقند رتبه چهارم و کلزا رتبه چهارم را دارا هستیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به فرصت‌های مرزی استان با توجه به ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق، گفت: استان کرمانشاه دارای پنج مرز رسمی و یک بازارچه است و پنجمین استان صادرکننده به کشورهای همسایه هستیم.
امیری مقدم با اشاره به تشکیل قرارگاه اشتغال با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و یازده وزیر، عنوان کرد: مصوبات خوبی در این قرارگاه برای اشتغالزایی ۷۰ هزار نفر در نظر گرفته شد و شاخص بیکاری طی سه فصل گذشته در

استان از ۱۷.۹ درصد با کاهش ۴.۳ درصدی به ۱۳.۶ درصد رسیده است و در بحث راستی آزمایی حوزه اشتغال کرمانشاه رتبه نخست را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم مدیران استان عدم برگشت اعتبارات اختصاص یافته است، تصریح کرد: در موضوع تسهیلات تبصره ۱۸ با جذب ۱۴۰ درصد منابع علاوه بر جذب تسهیلات استان از منابع برگشتی سایر استان‌ها نیز استفاده کردیم.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: همایش تأمین مالی غرب کشور با پیشنهاد استان کرمانشاه در حال برگزاری است که اولویت‌های استان تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان و پروژه‌های زیرساختی استان است و درخواست می‌کنیم پذیرش شرکت‌های کرمانشاهی در بورس و فرابورس خارج از نوبت صورت گیرد و استان به عنوان مرکز تأمین مالی و پذیرش سرمایه غرب کشور قرار گیرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا