شهرستان ها

روایت خدمتی که مهاجرت معکوس را رقم زد/ اینجا جهاد آب‌رسانی برپاست

خرم‌آباد- اردوهای جهادی روایتی است از آب‌رسانی تا ساخت خانه برای محرومان و فراهم شدن اشتغال در روستاها، اینجا جهادی دیگر به پا است تا خدمات صورت گرفته بستر مهاجرت معکوس را رقم بزند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: قبل از رفتن به برخی از روستاهای دور افتاده سلسله و دلفان، هر آنچه شنیده بودیم از این دیار، روایت محرومیتی بود که مردمانش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، محرومیتی که این روزها به همت بسیج سازندگی و نیروهای جهادی جایش را به آبادانی و پیشرفت داده است.

وقتی محرومیت جای خود را به آبادانی و پیشرفت می‌دهد

اردوهای جهادی جایی برای تمرین است، تمرین بودن و ماندن پای همه مشکلاتی که باید رفع شود و دردهایی که دنبال درمان می‌گردند، اینجا تبدیل به آوردگاهی برای سنجیدن عیار جوانان این مرز و بوم شده است تا شاهد خلق اسطوره‌هایی در عرصه خدمت رسانی به محروم‌ترین روستاهای کشورمان باشیم.

از هر کدام از نیروهای جهادی که می‌پرسی کجا و چرا؟ سرشان را پایین می‌اندازند و می‌گویند کاری که برای رضای خداست که چرا و اما و اگر ندارد.

در عمق باورشان را که می‌گردی جز یک احساس قشنگ و یک عالمه امید چیز دیگری را پیدا نمی‌کنی، بی صبرانه مشتاق برداشتن گامی هستند تا کربلا نرفته، کربلایی شوند، مثل همان روزهایی که راه جبهه‌ها را همین جوان‌ها همواره می‌کردند امروز هم عزم جزم کرده اند تا در نبردی دیگر پیروزمندانه برگردند و نامشان را در جهادی بزرگ به ثبت برسانند.

برای بازدید از پروژه‌ها و اقدامات بسیج سازندگی راهی روستاهای دور افتاده دلفان و سلسله شدیم، جایی که با همت نیروهای جهادی و البته خود مردم، محرومیت جایش را به آبادانی و پیشرفت و همچنین مهاجرت از شهر به روستا داده است.

جهادی برای آب‌رسانی به روستاها

سرهنگ احسان جهانبخش رئیس سازمان بسیج سازندگی لرستان در حاشیه بازدید از پروژه‌های این نهاد در استان با اشاره به اجرای طرح‌های عمرانی، بهداشتی، درمانی، تولیدی، کشاورزی و… از سوی بسیج سازندگی، اظهار داشت: یکی از پروژه‌های در دستور کار بسیج سازندگی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، آب رسانی به ۱۲۵ روستا در سطح استان است.

وی با اشاره به اینکه پروژه جهاد آب رسانی سپاه لرستان با اعتبار ۴۲۵ میلیارد تومان آغاز شده است، گفت: این پروژه به طول ۵۳۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال، ۱۰ حلقه چاه و ۶۱ مخزن در سطح استان عملیاتی می‌شود.

روایت خدمتی که مهاجرت معکوس را رقم زد/ اینجا جهاد آب‌رسانی برپاست

رئیس سازمان بسیج سازندگی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی دیگر از عرصه‌های خدمت بسیج سازندگی در لرستان ساخت مسکن محرومان است گفت: ۵۰۰ واحد مسکونی تاکنون توسط گروههای جهادی ساخته و تحویل مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان شده است و برنامه‌ریزی برای تحویل ۳۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

احداث ۷۰ کیلومتر کانال کشاورزی در ۲ سال

سرهنگ جهانبخش در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان از سوی دولت برای احداث ۱۵ کیلومتر کانال کشاورزی اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: شیوه‌ای که از سوی بسیج سازندگی در دستور کار قرار گرفته مشارکت مردم و نیروهای بومی با حضور نیروهای جهادی در اجرای پروژه‌ها است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی لرستان، صرفه جویی مالی در اجرای پروژه‌ها را یکی دیگر از اولویت‌های این نهاد برشمرد و افزود: رعایت کیفیت نیز در اجرای پروژه‌ها مورد توجه جدی است.

سرهنگ جهانبخش با تاکید بر اینکه متولی کار خود روستاییان عزیز و جهادگران اقتصادی و عرصه تولید هستند، افزود: قرار بود با ۱۵ میلیارد تومان یاد شده، ۱۵ کیلومتر کانال کشاورزی را در استان احداث کنیم، این در حالیست که با همین اعتبار، ۷۰ کیلومتر کانال کشاورزی را طی دو سال اجرایی و تحویل مردم عزیز استان دادیم.

روایت خدمتی که مهاجرت معکوس را رقم زد/ اینجا جهاد آب‌رسانی برپاست

ایجاد ۷۵۰ صندوق قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال و تولید

وی با بیان اینکه همچنین عرصه مهمی که از سوی بسیج سازندگی در دستور کار قرار گرفته فعالیت گروههای جهادی اقتصادی است، عنوان کرد: این گروه‌ها در راستای ایجاد اشتغال در سطح استان فعالیت دارند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی لرستان با تاکید بر اینکه ما در این راستا عرصه مهمی به نام اقتصاد مقاومتی و رونق تولیدات داخل استان را داریم، افزود: در سطح استان ۷۵۰ صندوق قرض الحسنه داریم.

سرهنگ جهانبخش با بیان اینکه در سال ۹۹ تعداد این صندوق‌های قرض الحسنه، ۵۰۰ مورد بود، عنوان کرد: میزان سرمایه این صندوق‌ها از ۲۵ میلیارد تومان، به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حساب این صندوق‌های قرض الحسنه دو امضا دارد و این امر موجب می‌شود تا ما بتوانیم بر فعالیت آنها نظارت و رصد داشته باشیم، افزود: اعضای این صندوق‌ها نیز بین ۳۰ تا ۵۰ نفر هستند.

روایت خدمتی که مهاجرت معکوس را رقم زد/ اینجا جهاد آب‌رسانی برپاست

شناسایی ظرفیت‌های هر شهرستان برای ایجاد اشتغال

رئیس سازمان بسیج سازندگی لرستان با تاکید بر اینکه ما در همه شهرستان‌ها یک نفر تسهیل گر داریم که کارهای این صندوق‌ها را با بانک‌ها مورد پیگیری قرار می‌دهد، بیان داشت: ظرفیت‌های هر شهرستان برای سرمایه گذاری را در این راستا شناسایی کرده‌ایم، با ارتباطی که با بانک‌ها گرفته‌ایم، علاوه بر موجودی صندوق، دو برابر آن هم را از بانک‌ها اعتبار گرفته‌ایم.

سرهنگ جهانبخش، تصریح کرد: سرمایه این صندوق‌ها در هر سال در حال افزایش است، گردش مالی دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت این صندوق‌ها در حاشیه شهرها، روستا و مناطق عشایری است، ادامه داد: طرح‌های قابل اجرا از سوی این صندوق‌ها نیز شامل پرورش دام سبک و سنگین، پرورش مرغ، فرش بافی، تولید ترشی و… است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی لرستان با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد این طرح‌ها در حوزه ایجاد اشتغال و مابقی در حوزه معیشت، تأمین جهیزیه و… است، گفت: عمده فعالیت این صندوق‌ها در راستای ایجاد اشتغال در شهرستان‌ها است.

بنا بر این گزارش، به راستی اردوهای جهادی محل تمرین است، تمرین دیدن و عبور نکردن، دیدن محرومیت‌هایی که برایمان خوشایند نیست ولی برای رفع آن باید عزممان را جزم کنیم و به جای عبور کردن از کنار این محرومیت‌ها قدم‌هایمان را استوارتر سازیم تا ایران و ایرانی را از دغدغه محرومیت برهانیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا