بین الملل

واکنش مداخله جویانه علی‌اف به برگزاری رزمایش مرزی ایران

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در اظهاراتی مداخله‌جویانه، به برگزاری رزمایش مرزی ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان بار دیگر به اتخاذ موضعی تند علیه تهران، نسبت به برگزاری رزمایش‌های نظامی مرزی ایران، جبهه گرفت.

وی مدعی شد: در تمام این سال‌ها، شرایطی مشابه امروز هرگز رخ نداده است. ایران ظرف چند ماه دو رزمایش نظامی در مرز ما برگزار کرده است. بنابراین ما مجبور به برگزاری رزمایش نظامی شدیم تا نشان دهیم از کسی نمی‌ترسیم.

علی‌اف در ادامه در اظهاراتی مداخله‌جویانه و آشکار مدعی شد: در ایران مدارسی وجود دارد که در آن زبان ارمنی تدریس می‌شود اما زبان آذربایجانی نه. اگر کسی بگوید که این حرف مداخله در امور داخلی است، ما کاملا آن را رد می‌کنیم. سیاست خارجی آذربایجان مثل روز روشن است، ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نمی‌کنیم!

این اظهارات در حالی مطرح شده که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به‌تازگی حفظ صلح، ‌ثبات و آرامش منطقه قفقاز را به عنوان بخشی از تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران، برای جمهوری اسلامی مهم خوانده و گفته بود که «ایران همواره آمادگی دارد از ظرفیت‌های متنوع و کارآمد خود برای برقراری و تقویت صلح و امنیت در منطقه قفقاز استفاده کند.»

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان، گفته بود: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.

وی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره باغ، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین الملل تاکید کرده و از این رو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا