بین الملل

فشار آمریکا بر صهیونیست‌ها درباره روابط با چین و روسیه


یک روزنامه رژیم صهیونیستی نوشت، وزارت خارجه این رژیم در سندی به اظهار نگرانی درباره اینکه سیاستهایش برای اجتناب از ناراحت نکردن روسیه و چین، کاسه صبر آمریکا، متحد اصلی‌اش را لبریز کند، پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نوشت، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تلاش «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر مامور به تشکیل دولت صهیونیستی، برای نزدیک شدن به کرملین منتشر شده است و وزارت خارجه این رژیم در سندی درون سازمانی ارزیابی کرده، دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روی مقابله با چین و روسیه تمرکز کرده و  ممکن است صبرش نسبت به سیاست صهیونیستها در قبال این دو کشور لبریز شود.

در گزارش این روزنامه نوشته شد: «طبق یک سند درون سازمانی وزارت امور خارجه اسرائیل که این هفته به بیرون درز کرد، دیپلمات‌ها هشدار می‌دهند در صورت تداوم تعارض رویکرد اسرائیلی‌‌ها در قبال چین و روسیه با اولویت‌های آمریکا، ناخرسندی کاخ سفید ممکن است تشدید شود.»

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، این سند از سوی مرکز پژوهش سیاسی وزارت امور خارجه این رژیم تولید شده است. در این سند که محتوای آن روز سه شنبه به رسانه «کانال 13» درز کرد، آمده است: «دولت بایدن می‌خواهد تهدید چین و روسیه را در مرکز دستور کارش قرار دهد و طبق ارزیابی ما، سطح صبر این دولت نسبت به متحدانی که در این تلاشش شریک نشوند افت خواهد کرد.»

روزنامه تایمز اسرائیل این طور ارزیابی کرد: «این هشدار در حالی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود در حال کار برای تشکیل یک ائتلاف جدید و بازپس ‌گیری قدرت بوده و این موضوع، نگرانی‌ها درباره تشدید اصطکاک با واشنگتن را افزایش می‌دهد. نتانیاهو در طول 12 سال کار به عنوان نخست وزیر روابطی گرم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برقرار کرده و در کارزارهای انتخاباتی قبلی به روابط نزدیکش با پوتین در ضمن تهدید قلمداد شدن رهبر روسیه از سوی آمریکا و بخش عمده اروپا، مباهات می‌کرد.»

این روزنامه همچنین یکی از موارد تعارض سیاستهای اخیر اسرائیل با سیاستهای آمریکا در قبال روسیه را مربوط به مساله اوکراین و اکتفا کردن اسرائیل به صرفا اعطای کمکهای بشردوستانه به اوکراین و عدم ارائه کمک‌های نظامی همچون تسلیحات با قابلیت مقابله با حملات موشکی و پهپادی روسیه به این کشور دانسته است. همچنین اسرائیل از مشارکت در تحریم روسیه نیز خودداری کرده است.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، با توجه به منافع درهم تنیده و متقابل خود با طرف‌های بحران، مشتاق نگه داشتن موضعش در خط تعادلی بوده است. اگرچه اتحاد طبیعی آن با ایالات متحده و غرب باعث شد تا مواضع همدلانه‌ای با اوکراین اتخاذ کند، اما با شروع بحران از هم‌ذات‌پنداری و همراهی با سیاست تحریمی که غرب علیه روسیه اعمال کرده بود، خودداری کرد. رژیم صهیونیستی تاکنون درخواست‌های مکرر رهبران غربی و مسئولان اوکراین را برای ارائه سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی و تجهیزات نظامی به ویژه سیستم‌های دفاعی مانند سامانه ضد موشکی گنبد آهنین رد کرد.

به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»،  هنوز مشخص نیست آیا نتانیاهو پس از تصدی دوباره نخست وزیری بر طبق انتظار، رویه صهیونیست‌ها مربوط به اوکراین را تغییر خواهد داد یا خیر. نتانیاهو ماه گذشته میلادی در مصاحبه‌ای از رویکرد «محتاطانه» ائتلاف در حال کناره‌گیری رژیم صهیونیستی در قبال اوکراین که شامل جذب پناهجوها و ابتکارعمل‌های بشردوستانه در ضمن خودداری از عرضه تسلیحات بوده، تحسین کرد.

روزنامه «تایمز اسرائیل» همچنین در بخش دیگری از گزارشش با گفتن اینکه چین بزرگترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی در آسیا به حساب می‌آید نوشت: «با این وجود دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و حالا دولت جو بایدن، اسرائیل را تحت فشار گذاشته‌اند دقت بیشتری در قبال این روابط تجاری به ویژه در رابطه با معامله‌های بزرگ و بالقوه حساس به خرج دهد.»

در ادامه این مطلب نوشته شد: «روابط اسرائیل با چین هم یک منبع بالقوه تنش با واشنگتن است. ماه آگوست آساف اوریون، ژنرال سابق اسرائیلی و محقق ارشد مرکز سیاست اسرائیل-چین،‌ زیرمجموعه انستیتوی مطالعات امنیت ملی در تل آویو، گفت: ماه عسل در روابط بین اسرائیل و چین تمام شده است. مجموعه‌ای از شاخص‌ها نشان می‌دهند که ما در دوره جدیدی از روابط دو طرف به سر می‌بریم و اکنون این روابط بیش از پیش پیچیده و تحت فشار است.»

سند وزارت خارجه رژیم صهیونیستی همچنین تاکید داشته که خاور میانه برای جو بایدن یک اولویت نیست.

اخیرا وبگاه شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی به موضوع شکست سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در قبال بحران اوکراین پرداخت و تاکید کرد تل‌آویو هم در همراهی با متحدان غربی‌اش و هم در حفظ روابط خوب با روسیه شکست خورده است؛ در حالی که ایران ضمن تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با مسکو، به ترس غربی‌ها و اسرائیلی‌ها تبدیل شد.

پایان پیام


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا