بین الملل

صادرات تسلیحات روسیه در سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد دلار رسید

ولادیمیر پوتین:

پوتین اعلام کرده که صادرات تسلیحات روسیه در سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد دلار می رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در مراسم جشن پانزدهمین سالگرد ابر شرکت روستک به عنوان «شرکت دولتی توسعه، تولید و صادرات محصولات صنعتی با فناوری پیشرفته» در روز جمعه گفت: «صادرات تسلیحات روسیه، علی‌رغم شرایط پیچیده سال ۲۰۲۲، تاکنون به ۸ میلیارد دلار رسیده است.»

پوتین گفت: «امروزه واضح است که عمده تسلیحات برای مصارف داخلی و برای نیازهای نیروهای مسلح مصرف می‌شود، اما حتی با این شرایط ما تاکنون سلاح‌هایی به ارزش ۸ میلیارد دلار در خارج از کشور به بازارهای تسلیحاتی جهانی فروخته ایم و در شرایط فعلی نتیجه بسیار خوبی است.»

به گفته رئیس جمهور روسیه، قراردادها تسلیحاتی برای مبالغ بزرگ‌تر نیز امضا شده است. او گفت: «الان در مورد آن صحبت نمی‌کنم، زیرا همانطور که می‌گویند، شب هنوز اول راه است و سال هنوز تمام نشده، اما صادرات تسلیحات ما در این سال بسیار خوب بوده است.»

پوتین علاوه بر این تاکید کرد که روسیه در طول تاریخ به تسلیحات خود افتخار کرده است. پوتین خطاب به صنایع پیشرفته تسلیحاتی روسیه افزود: «شما همیشه در زمینه‌های کلیدی یک گام جلوتر بوده اید، مانند اکنون. منظور من فقط سلاح‌های مافوق صوت نیست، بلکه سایر اجزای سیستم مسلح ما نیز هست.»

براساس گزارش‌ها، موشک‌های روسی با کلاهک هسته‌ای می‌توانند از زمین، هوا و دریا پرتاب شوند و برخی از آنها حاوی کلاهک‌های خود هدایت شونده هستند. بر اساس برآوردهای محمد منصور، ستون نویس المیادین، در صورت بروز درگیری، نیروهای ناتو حداکثر ظرف نیم ساعت منهدم خواهند شد.

فرماندهی عالی روسیه چندین بار اعلام کرده است که از تمام ابزارهای ممکن برای حفاظت از قلمرو و حاکمیت خود استفاده می‌کند.

مسکو بارها از تسلیحات هسته‌ای به عنوان ابزاری برای بازدارندگی صحبت کرده است که توسعه آن از دیرباز یک اولویت استراتژیک بوده است.

منصور خاطرنشان می‌کند که یکی دیگر از شواهد این امر، سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۸ در مورد پنج نوع سامانه موشکی جدید است که سه مورد از آنها قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

موضوع استفاده از تسلیحات اتمی پس از تهدید ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به خروج از تفاهم نامه سال ۱۹۹۴ «بوداپست» که توسط ایالات متحده، بریتانیا، روسیه و اوکراین امضا شده بود، برجسته‌تر شد. علاوه بر این، اوکراین توانایی‌های فنی برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی را حفظ کرد که می‌تواند کمبود غنی سازی اورانیوم را به لطف غربی‎‌ها حل کند.

در ماه فوریه، پس از تشدید درگیری‌ها در اوکراین، نیروهای بازدارنده استراتژیک روسیه در حالت آماده باش ویژه قرار گرفتند. مسکو از توانایی‌های نظامی-هسته‌ای کافی برخوردار است. هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا نیاز فوری به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا استراتژیک وجود دارد یا خیر. اما می‌توان به این نتیجه رسید که بازدارندگی هسته‌ای احتمالاً بخشی از استراتژی کرملین باقی خواهد ماند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا