جامعه

مدرسه مردمی جزء حقوق شهروندی است/ مدارس دولتی را باید مدارس ملی بنامیم


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدرسه مردمی جزء حقوق شهروندی است، گفت: آنچه که سند تحول بنیادین به دنبال تحقق آن در جامعه است، مدرسه مردمی است.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود امانی طهرانی در نشست علمی «مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش با الهام از فرهنگ بسیج» که با حضور اعضای شورای پایگاه‌های بسیج فرهنگیان کشور و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: بسیج هدیه بزرگ و ارزشمند بنیادنگذار فقید جمهوری اسلامی به مردم ایران است؛ حضور بسیج در دفاع مقدس معجزه آفرین بود.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین وجه بسیج، مردمی بودن آن است. بحث مردمی سازی آموزش و پرورش با بحث خصوصی سازی تفاوت دارد. خصوصی سازی قاعده و قانون خاص خود دارد.

امانی تاکید کرد: مقصود از مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، مشابه سایر کارهای مردمی است. وقتی نام مسجد مطرح می‌شود، مردم نسبت به آن احساس مالکیت دارند و آن را خوب نگهداری و حفاظت می‌کنند؛ همچنین مفهوم مردمی سازی در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: این عبارت سند، فرهنگ‌ساز است که مدرسه کانون تربیتی محله است؛ محله در جهت درخشش مدرسه می‌کوشد و مدرسه در ایجاد رضایت مردم می کوشد. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یک نوع مدرسه داریم به نام مدارس عمومی یا ملی (Public school) مثل باغ ملی که مال همه ملت است. مدرسه مردمی جز حقوق شهروندی است. در ایران اسمش اشتباه ترجمه شده به مدرسه دولتی؛ در حقیقت مدارس دولتی را باید مدارس ملی بنامیم. تا همه مردم استفاده کنند. آنچه که باید دنبالش باشیم و در سند تحول بنیادین هم مطرح شده این نوع مدرسه است. 

امانی اظهار داشت: در مفهوم مدرسه مردمی چند پشتوانه قانونی داریم که شامل سند تحول بنیادین، سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و سند تحول دولت مردمی است؛ باید دید وجه عملیاتی مردمی سازی چیست؟ مردمی سازی مبنایش بر این است که نظام صرفاً دولتی از اداره مدارس به یک نظام ترکیبی بر مبنای مداخله و پشتیبانی مردم منجر شود. برای اینکه این مفهوم عملیاتی شود در هر یک از زیرنظام های شش گانه سند می توانیم به ما به ازای مردمی‌سازی فکر کنیم؛ مثلا امروز در بیشتر کلاس ها، درِ کلاس رو به داخل باز می شود در حالی که درِ کلاس ها باید رو بیرون باز شود. زیرا در بلایای طبیعی خروج سریع تر شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: اکثر مدارس در کشور ما این مشخصه را ندارند. همین کار کوچک اگر در مدرسه انجام شود ممکن است جلوی تلفات گرفته شود. یعنی در زلزله، آتش سوزی ها و… بهتر می‌توان عمل کرد. این نوع کارها که امروز در شاخص‌ها و نشانگرهای یک مدرسه ایمن لحاظ می‌شود را می توان از جنس کار بسیج دانست.

امانی خاطرنشان کرد: امروز در مدل مدیریتی مدرسه، کار بسیج جایش خالی است. هر مدرسه ای نیازمند یک گروه پشتیبان و حامی است. مدیر و عوامل مدرسه نباید احساس تنهایی کنند. مدرسه احتیاج به حامی دارد. منظورم انجمن اولیاء و مربیان نیست، هر چند وجود این نهاد ارزشمند در مدرسه یک فرصت استثنایی است ولی مدرسه حامی می خواهد. یک گروهی که دغدغه داشته باشند. بچه ها چه کمک هایی لازم دارند؟ یا زنگ تفریح را چکار کنیم دانش‌آموزان شاد باشند؟

وی افزود: 120هزار مدرسه در کشور داریم. برای هر مدرسه 10 تا حامی نیاز داریم که برای آن مدرسه آورده‌ای داشته باشند و به آن فکر کنند. بچه ها را تشویق کنند، برای آنها دلسوزی کنند حتی اگر در آن محله نباشند. این طور مدرسه ها صاحب پیدا می کنند که به معنای واقعی پاسخگو باشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این مفاهیم اگر به کمک نظام آموزشی بیاید مدرسه قوام می گیرد. تنها مأمنی که هنوز می‌تواند چشم امید خانواده و نظام باشد؛ مدرسه است که در مواقع بحران به دادشان می رسد.

وی با اظهار امیدواری برای مفهوم مدرسه سازی(خلوص نیت و کار بسیجی) در آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه سازی که هست حالا جهاد مدرسه یاری و جهاد مدرسه داری را باید ترویج کنیم؛ موانع قانونی را باید به کمک مجلس و دولت برداریم تا مردم راحت تر بتوانند به آموزش و پرورش کشور کمک کنند.

وی اضافه کرد: اولین قدم در این مورد اختیار دادن به مدارس در آئین نامه اجرایی مدرسه است که این کار توسط شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است؛ ان‌شاء‌الله باید یک آغاز جدی و امیدوار کننده با حضور بسیج در این عرصه داشته باشیم.
پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا