دانش و فناوری

شرکت Bullitt با همکاری مدیاتک اولین گوشی با امکان تبادل پیام از طریق ماهواره را می‌سازد

به‌نظر می‌آید که نسل بعدی فناوری‌های ارتباطی پس از 5G نه 6G بلکه ارتباط از طریق ماهواره خواهد بود. پس از عرضه این قابلیت روی گوشی‌های هواوی و اپل و اعلام همکاری تی-موبایل و اسپیس ایکس، حالا شرکت بریتانیایی Bullitt مدعی شده که می‌خواهد با همکاری مدیاتک از رقبا پیشی بگیرد و اولین گوشی هوشمند با امکان پیام‌رسانی از طریق ماهواره را عرضه کند.

سیستمی که Bullitt به آن اشاره کرده، برخلاف سیستم پیام اضطراری اپل به کاربر اجازه می‌دهد به‌راحتی بتواند از طریق ماهواره به هر کسی که حتی فقط به شبکه‌های مخابراتی معمولی متصل است، پیام بدهد.

Bullitt شرکتی است که به ساخت گوشی‌های جان‌سخت برای شرکت‌هایی مثل Cat معروف است و البته موتورولا Defy را هم در کارنامه دارد. این محصولات معمولاً توسط افرادی استفاده می‌شوند که خارج از محیط‌های شهر و دور از پوشش دکل‌های مخابراتی هستند. بنابراین منطقی است که این شرکت بخواهد چنین قابلیتی را در اختیار طرفداران خود قرار دهد.

گوشی Bullitt بی‌تکلف با ماهواره ارتباط برقرار می‌کند

این پروژه در واقع از 18 ماه پیش با همکاری مدیاتک شروع شده است. گوشی‌هایی که در نهایت به بازار می‌آیند می‌توانند ظرف 10 ثانیه به ماهواره وصل شوند و پیام بفرستند. در حقیقت این محصولات در صورت قطع ارتباط با دکل‌های مخابراتی، به‌طور خودکار ارتباط خود را با ماهواره برقرار می‌کنند.

در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره چگونگی عملکرد این سیستم پیام‌رسانی وجود ندارد، اما این شرکت تأکید کرده که این فرایند بسیار آسان خواهد بود. مدیاتک چند ماه پیش مودمی به‌نام NTN را در آزمایشگاه امتحان کرد که ارتباط با ماهواره‌ها در مدار پایین زمین (LEO) را شبیه‌سازی می‌کرد.

طبق ادعای Bullitt، اولین گوشی‌هایی که از سرویس ارتباط دوطرفه با ماهواره استفاده خواهند کرد، در فصل اول سال 2023 به بازار می‌آیند. این محصولات تا یک سال از پیام‌رسانی اضطراری رایگان با کمک ماهواره‌ها پشتیبانی می‌کنند اما مشخص نیست که قیمت استفاده از این سرویس در ادامه چقدر خواهد بود.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا