بین الملل

قانون کاهش تورم آمریکا مانع تعمیق همکاری های اقتصادی واشنگتن- بروکسل

در حالی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهان تعمیق مناسبات در زمینه اقتصادی و روی آوردن مجدد به مذاکرات تجارت آزاد هستند اما مناقشات بر سر قانون کاهش تورم آمریکا و یارانه ها بر این مذاکرات سایه افکنده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه “هامبورگر ابند بلات” آلمان در مطلبی نوشت: اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهان همکاری نزدیک در زمینه اقتصادی هستند. اما اختلاف بر سر یارانه ها بر مذاکرات در این باره سایه انداخته است.

شورای تجارت و فناوری ترانس آتلانتیک (TTC) ممکن است برای بسیاری از شهروندان شناخته شده نباشد، اما قلب مقامات غربی از زمانی که در سال گذشته این شورا راه اندازی شد، تندتر می زند. کمیسیون اتحادیه اروپا و ایالات متحده می خواستند به این ترتیب وجوه مشترکی در زمینه های آینده مانند دیجیتالی سازی، حمل و نقل الکتریکی و هوش مصنوعی ایجاد کنند. اما حالا تنها کمی از سرخوشی اولیه باقی مانده است.

پیش نویس بیانیه نهایی برای سومین نشست TTC هفته آینده در واشنگتن، که در دسترس روزنامه هندلزبلات قرار گرفته نشان می دهد: آمریکایی ها و اروپایی ها از انتظارات خود بسیار عقب هستند.

هنگامی که “والدیس دامبروسکیس”، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا هفته گذشته با وزرای اقتصاد محافظه کار برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملاقات کرد، ناامیدی خود را به وضوح در این باره بیان کرد. به گفته شرکت کنندگان، او شکایت کرد که اگرچه TTC در حال پیشرفت است، اما تحت الشعاع اختلاف با آمریکایی ها بر سر یارانه خودروهای الکتریکی ناشی از قانون ضد تورم آمریکا قرار گرفته است.

با قانون کاهش تورم (IRA) که بایدن در تابستان امضا کرد، آمریکایی ها می خواهند میلیاردها یارانه برای خودروهای برقی بپردازند – اما به شرطی که در ایالات متحده مونتاژ شوند. اروپایی ها احساس تبعیض می کنند و به این طرح اعتراض دارند اما راه حلی هم برای این منظور پیش بینی نمی شود.

بیانیه TTC تنها به طور خلاصه به این بحث و جدل می پردازد و آن را به یک کارگروه ارجاع می دهد. درگیری که به دلیل تحریم های آمریکا علیه صنعت تراشه چینی شکل گرفته است هم به طور کامل در بیانیه اجلاس سران این شورا حذف شده است، اگرچه اتحادیه اروپا از تأثیرات آن بر شرکت های اروپایی شکایت دارد.

علیرغم همه این مسائل، سیاستمداران همچنان امیدهای زیادی به TTC دارند و این به ویژه در مورد ائتلاف حاکم آلمان صدق می کند. هنگامی که درباره مسائل مربوط به توافق تجاری با ایالات متحده سوال می شود نمایندگان احزاب حاکم سبزها و سوسیال دموکرات بارها به این شورا مراجعه می کنند.

این موضوع در دستور کار روز پنجشنبه پارلمان آلمان هم قرار دارد. در پیش نویس قطعنامه ائتلاف دولت آلمان آمده است: ما شرکای اتحادیه اروپا را تشویق می کنیم تا روابط تجاری بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده را تعمیق کنند و از ساختارهای شورای تجارت و فناوری اتحادیه اروپا و آمریکا برای این منظور استفاده کنند. همچنین رویکردهای سیاست تجاری بیشتر مانند کاهش تعرفه متقابل ابتدا باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

“کاترینا دروگه، رهبر حزب سبز آلمان هم به روزنامه هندلزبلات آلمان گفت: اول و مهم‌تر از همه، من فکر می‌کنم که شروع مذاکرات در مورد یک توافق تعرفه صنعتی منطقی است. وی تاکید کرد: تعرفه ها سد راه تجارت هستند. با توجه به تغییر شدید وضعیت ژئوپلیتیکی، ما به این تجارت نیاز داریم.

در یک رویداد سازماندهی شده توسط روزنامه “زوددویچه سایتونگ” ، “اولاف شولتز”، صدر اعظم آلمان هم اخیراً خواستار نگاهی بسیار دقیق به ایده توافق تجارت آزاد با ایالات متحده شده است. وی گفته است: چنین توافقی همیشه بهتر از یک جنگ پیشنهادی بر سر یارانه ها و تعرفه های حمایتی است، همانطور که برخی آن را نتیجه قانون کاهش تورم آمریکا می دانند.

از طرفی کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان چندی پیش گفته بود اتحادیه اروپا و آمریکا نیازمند گفت‌وگویی در زمینه رفع تنش تجاری هستند که به واسطه قانون کاهش تورم آمریکا به وجود آمده است، زیرا این قانون کسب‌وکارها و صنایع اروپایی‌ها را تهدید می‌کند.

مذاکرات سخت در مورد توافقنامه تجارت آزاد ترانس آتلانتیک موسوم به TTIP پس از پیروزی “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در انتخابات سال 2016 متوقف شد. این مذاکرات هنوز در دوران بایدن از سر گرفته نشده اند.

اتحادیه اروپا «نگرانی‌هایی جدی» نسبت به قانون ضد تورم آمریکا داشته و می‌گوید قانون کاهش تورم در آمریکا قوانین تجارت بین‌المللی را هم نقض می‌کند.

چندی پیش اتحادیه اروپا اعلام کرد که دست به اقداماتی تلافی‌جویانه علیه آمریکا برای اعطای یارانه به خودروهای برقی خواهد زد زیرا باعث زیان هنگفت شرکت‌های اروپایی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا