شهرستان ها

یک چهارم بافت شهری مازندران فرسوده و نیازمند نوسازی است

سوادکوه – معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک چهارم سطح مازندران بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی است بر لزوم نوسازی و بهسازی این بافت ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آئینی صبح چهارشنبه در بازدید از بافت فرسوده شهر زیراب شهرستان سوادکوه، هدف از این سفر را برگزاری ستاد بازآفرینی استان با حضور استاندار و مرور موانع و مشکلات و اخذ تصمیمات مشترک در راستای پیشبرد طرح‌های بازآفرینی برشمرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه ستاد بازآفرینی شهری یا استان متشکل از بیش از ۲۰ دستگاه است که هر کدام وظیفه خود را باید در حوزه‌های بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی یا حاشیه‌ای انجام دهند، افزود: متأسفانه یک چهارم سطح استان مازندران شامل همین محدوده‌ها است.

وی یکی از مهم‌ترین مباحث مورد توجه در دولت سیزدهم را نوسازی و مقاوم سازی عنوان کرد و دلیل اهمیت این امر را زندگی مردم در این بناها و درخطر بودن جان آنها دانست و افزود: امسال به مناسبت ۵ دی ماه که روز زلزله بم و روز ایمنی است، سفیران نوسازی از شهر بم طی روزهای سوم، چهارم و پنجم دی در استان‌های سراسر کشور در قالب سه گروه حضور می‌یابند؛ گروهی آثار تلخ زلزله بم را برای مردم بازگو کرده و آنها را دعوت به مشارکت در نوسازی بناهای ناپایدار خود می‌کنند و گروه دیگر با مدیران شهری جلسه خواهند داشت و همچنین، سازندگان را در این کار خیر ترغیب کنند.

آئینی با اشاره به تصویب بسته تشویقی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، آن را بی سابقه برشمرد و گفت: این بسته در تمامی شهرها اجرا خواهد شد و لذا دیگر بن بستی برای نوسازی در این مصوبه وجود نخواهد داشت و هر خانه‌ای با هر متراژی امکان گرفتن پروانه ساختمانی دارد و نیاز به رعایت حد نصاب تفکیک برای واحدهای کمتر از ۵۰ متر نخواهد بود و تشویق برای واحدهای بالای ۵۰ متر، سطح اشغال بنا ۶۰ درصد بعلاوه دو خواهد بود و تسهیلاتی در پارکینگ برای آنها لحاظ شده است و این مربوط به پلاک‌های ریزدانه ای است که هیچ امکان تجمیع با واحدهای همجوار ندارند.

این مسئول دسته سوم را مربوط به مواردی دانست که در عمق بافت‌ها تجمیع می‌کنند و به حداقل نصاب تفکیک می رسند و افزود: برای مثال اگر در شهر زیراب حد نصاب تفکیک ۱۵۰ متر است و دو ۷۵ متری با هم تجمیع کنند، یک طبقه تراکم تشویقی و ۲۵ صدم نیز در پارکینگ تخفیف داده خواهد شد و تراس و بالکن هم جز تراکم ساختمانی محسوب نمی‌شود.

وی در رابطه با بازگشایی معابر اصلی این بافت‌ها، گفت: در دو طرف این معابر یک طبقه تراکم تشویقی داده خواهد شد و طبقه همکف را نیز می‌توانند به کاربری غیرمسکونی (تجاری یا خدماتی) تبدیل کنند و اگر در حاشیه معبر امکان پارکینگ باشد می‌توان ۲۵ صدم تخفیف در پارکینگ داد.

معاون وزیر راه در رابطه با تجمیع بلوکی در این بافت‌ها و مشوق‌های آن در این مصوبه گفت: در این مورد دو طبقه تراکم تشویقی داده خواهد شد و امکان کاربری غیرمسکونی در همکف وجود دارد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا