دانش و فناوری

کشف ۲عنصر معدنی ناشناخته در شهاب سنگ ۱۴ تنی

حداقل ۲ عنصر معدنی جدید در شهاب سنگ ۱۴ تنی که ۲ سال قبل در سومالی کشف شد، یافت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، این مواد معدنی در یک تکه ۲ اونسی از سنگ یافت شده که به دانشگاه آلبرتا در آمریکا ارسال شده بود. کارشناسان معتقدند احتمالاً یک عصر معدنی سوم نیز وجود دارد.

دو ماده معدنی جدید کشف شده «الالیت»(elaliite) و «الکینستانتونیت»(elkinstantonite) نام گرفته اند اما هیچ جزئیات دیگری درباره آنها فاش نشده است.

شهاب سنگ مذکور«العلی»(El Ali) نام و در گروه «آهن، کمپلسIAB» جای گرفته بود که یکی از ۳۵۰ دسته بندی مخصوص در این زمینه است. البته این نهمین شهاب سنگ بزرگی است که تاکنون روی زمین کشف شده است.

کریس هرد پروفسور بخش علوم زمین و اتمسفری در دانشگاه آلبرتا در بیانیه ای در این باره نوشته است: هر زمان که یک عنصر معدنی جدید کشف می شود به معنای آن است که شرایط زمین شناختی واقعی و ترکیبات شیمیایی صخره نسبت به آنچه قبلاً کشف شده، متفاوت است. همین امر اکتشاف جدید را هیجان انگیز می کند. در این شهاب سنگ خاص به طور رسمی ۲ عنصر معدنی جدید رصد شده اند.

هرد امیدوار است در صورتیکه محققان نمونه های بیشتری از شهاب سنگ بردارند، مواد معدنی جدید بیشتری کشف کنند.

شهاب سنگ مذکور نخستین بار در خارج شهر فرود آمد و شتربانان آن را رصد کرده و به کارشناسان اطلاع دادند.

صخره فضایی مذکور ۲ بار متراکم تر از سنگ های معمولی روی زمین است و قابلیت مغناطیسی آن چنان زیاد است که تاکنون مشابه آن روی سیاره خاکی رصد نشده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا