اقتصاد

کیفیت آب سنندج متحول می‌شود/ ابرپروژه آبرسانی از سد آزاد بهره‌برداری می‌شود


بر اساس آخرین شرایط پروژه آبرسانی به سنندج، هم اکنون پیشرفت فیزیکی طرح در مرحله 100 درصد قرار گرفته و بهره‌برداری از این پروژه در آینده نزدیک در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، توسعه خطوط آبرسانی به سنندج از منبع پایدار سد آزاد یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم برای تامین نیاز آب شرب سنندج در افق سال 1425 است.

این پروژه شامل سامانه انتقال آب 88 کیلومتری از سد آزاد به سد قوچم با لوله‌های فولادی به قطرهای یک متر 40 سانتی متر و یک متر 20 سانتی‌متر است. علاوه بر این، پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه خانه آب شرب شهر سنندج 60 کیلومتر طول دارد و آب را از ارتفاع سد آزاد تا 480 متر در طی مسیر پمپاژ خواهد کرد.

علی حاجی صالحی یکی از مهندسان دست اندرکار این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد:‌ یکی از نقاط قوت این پروژه که به پایداری آب کمک ویژه‌ خواهد کرد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از فشار 27 بار(واحدی برای اندازه‌گیری فشار) به فشار 2 بار  است.

حاجی صالحی در تشریح نوآوری این پروژه گفت: این ایستگاه تقلیل فشار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است.

وی ادامه داد: در این سیستم، اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعریف شده در پروژه میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد نموده و سیستم به صورت اتوماتیک وارد عمل می‌شود.

*پروژه آبرسانی به سنندج از منبع پایدار سد آزاد در آستانه افتتاح

مسیر صعب‌العبور خط آبرسانی به شهر سنندج از دیگر ویژگی‌های مهم این پروژه است و همین مسئله طرح را با پیچیدگی گسترده مهندسی مواجه کرده بود. در این راستا با طراحی دقیق انجام شده، امکان گذر از مسیر سخت طرح با تکیه بر دانش داخلی میسر شد و علاوه بر تامین منابع آب شرب، راه‌های روستایی بسیاری از مناطق اطراف خط لوله انتقال نیز ترمیم و گسترش پیدا کرد.

علاوه بر جزئیات ارائه شده، از طرح آبرسانی سنندج، این پروژه با بودجه 850 میلیارد تومانی توسط مهندسین مشاور آبان پروژه طراحی شد و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و دو شرکت خصوصی دیگر اجرا  شده است.

پروژه یاد شده در دهه فجر سال 1399 کلنگ‌زنی و آغاز شد، اما طی سال 1399 تا نیمه سال 1400 تنها 22 درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرد و از سوی دیگر طی 14 ماه گذشته 78 درصد پیشرفت فیزیکی را به ثبت رسانده است.

بر اساس آخرین شرایط پروژه آبرسانی به سنندج، هم اکنون پیشرفت فیزیکی طرح در مرحله 100 درصد قرار گرفته و بهره‌برداری از این پروژه در آینده نزدیک در دستور کار دولت قرار دارد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا