شهرستان ها

راه اندازی ۷ مرکز رشد و پردیس فناوری در استان قزوین

قزوین- رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: در راستای پیشبرد اهداف توسعه دانش‌بنیان ۳ مرکز رشد و ۴ پردیس علم و فناوری در قزوین راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر احمدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعه یکی از ارکان قدرت است و از دهه ۸۰ میلادی تا به امروز توسعه مبتنی بر دانایی شکل گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین ادامه داد: پیشران این نوع از توسعه، فناوری و نوآوری و نیروی انسانی کارآفرین به‌جای تکنسین و واحدهای تحقیق و توسعه‌ای هستند.

این مسئول با بیان این نکته که زیرساخت لازم برای این روند دانشگاه‌های کارآفرین است عنوان کرد: در کشورهای غربی این مدل دهه‌هاست که مورد استفاده قرارگرفته است و در دو دهه اخیر نیز در کشور ما موردتوجه قرارگرفته است در این مدل انتظار می‌رود دانشجو بتواند برای خود و جامعه کارآفرینی کند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با بیان این موضوع که مراکز رشد ازجمله محورهایی هستند که در راستای توسعه قرار دارند ابزار کرد: متأسفانه استان قزوین لحاظ بهره‌مندی از مراکز رشد شهرستانی در ۳ رده پایین بهره‌مندی قرار دارد.

احمدی گفت: اولین مجوزهای مرکز رشد در شهرستان برای آبیک با همکاری پارک علم و فناوری و دانشگاه غیاث‌الدین جمشید کاشانی و با مأموریت منطقه‌ای کسب شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان البرز با همکاری بسیج علمی استان توافق‌نامه‌ای با حمایت معاونت علمی رئیس‌جمهور به امضا رسیده و تا پایان سال با اخذ مجوز و طی کردن مراحل قانونی راه‌اندازی خواهد شد.

این مسئول اضافه کرد: مرکز رشد شهرستان بویین‌زهرا با همکاری دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا و با مأموریت شهرستانی راه‌اندازی می‌گردد در شهرستان پاکستان در حال حاضر مذاکراتی با دانشگاه پیام نور استان داریم تا بتوانیم مرکز رشد را در تاکستان راه‌اندازی کنیم و این مراکز شهرستانی به ما در جهت تمرکززدایی از شهر قزوین کمک می‌کند.

احمدی تصریح کرد: به لحاظ سخت‌افزاری و برای رشد اکوسیستم فناور استان پردیس‌ها اولویت‌های ما در سطح استان محسوب می‌شوند و در این راستا ۴ پردیس در حال شکل‌گیری است که یکی از آن‌ها به‌صورت یک پروژه مشترک با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که تفاهم‌نامه‌های آن نیز به امضا رسیده، دیگری پردیس علم و فناوری با همکاری دانشگاه آزاد قزوین، پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی استان با توجه به ظرفیت دشت قزوین با همکاری جهاد کشاورزی به‌منظور رشد شرکت‌های تخصصی در این زمینه و در نهایت پردیس سلامت استان با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی قزوین که قرار است در داخل پارک علم و فناوری استان تأسیس شود و در سال جاری مباحث عمرانی این پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مسئول بیان کرد: برای اینکه بتوانیم یک جامعه توسعه‌یافته داشته باشیم باید نگاه خود را از دانشجویان برداشته و به قدم‌هایی پیش از آن توجه کنیم لذا در کنار مراکز رشد توجه به دانش آموزان و آموزش‌وپرورش برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه فرهنگ‌سازی خلاقیت در دوران دانش‌آموزی شکل می‌گیرد و در همین راستا مرکز رشد خانه خلاق دانش‌آموزی با توافق بین ما و آموزش‌وپرورش استان شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به یکی دیگر از اهداف پارک علم و فناوری گفت: مرکز نوآوری کشاورزی ویژه دانش آموزان با هدف دانش‌بنیان سازی هنرستان کشاورزی در استان در دستور کار قرار دارد و آن‌ها با علم روز جهان در زمینه کشاورزی آشنا می‌شوند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به مأموریت پارک مبنی بر تسهیل انتقال فناوری گفت: باز صنعتی سازی صنعت استان از مأموریت‌های مهم پارک علم و فناوری محسوب می‌شود که به آن «راهبرد نوآوری باز» میگوییم و در دستور کار ما قرار دارد و با این راهبرد مراکز نوآوری برای صنایع استان ازجمله قطعه‌سازی، سرامیک و مواد شوینده تأسیس می‌شود, ما بنا داریم تجمیع این فناوری‌ها را در برج فناوری در داخل پارک داشته باشیم تا تولیدکنندگان ما بتوانند محصولی با کیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید نمایند.

وی با بیان این نکته که دبیرخانه دائمی طرح تانا در پارک علم و فناوری قزوین دایره است تبیین کرد: این رویداد به‌طور سالانه در استان برگزار می‌گردد وظیفه آن به هم برسانی نیازها و ایده‌ها برای رفع مشکلات صنایع است.

احمدی به هفته پژوهش اشاره کرد و یادآور شد: هفته پژوهش از ۱۲ آذرماه آغاز می‌گردد و برنامه‌های ویژه‌ای به همین مناسبت در استان اجرا می‌شود که برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار استان در محل پارک علم و فناوری استقرار می‌یابد و فرصت خوبی برای طرح راهیان پیشرفت است تا عموم مردم از توانمندی‌ها و فناوری‌های دستگاه‌ها دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بازدید به عمل‌آورند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین به عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی پارک علم و فناوری گفت: در جهت تقویت این صندوق جهش‌های جدید اتفاق افتاده و با حمایت استاندار و سازمان برنامه‌وبودجه ۱۰% طرح‌های تملک دارایی استان به این صندوق اختصاص داده شده تا بتواند حمایت تسهیلاتی گسترده‌تری از شرکت‌های فناور داشته باشد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا