بین الملل

پس‌رفت جدی نظام‌های سیاسی در پایبندی به اصول دموکراتیک

نتایج یک پژوهش نشان داد؛

یک موسسه بین المللی در گزارشی اعلام کرد: نظام های سیاسی دموکراتیک در سطح جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر، در پایبندی به اصول دموکراتیک پس‌رفتی جدی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، مؤسسه بین المللی موسوم به «دموکراسی» در گزارشی به وضعیت نظام‌های حاکمیتی مبتنی بر اصول دموکراتیک در جهان پرداخته است.

در این گزارش آمده است: نظام‌های سیاسی دموکراتیک در سطح جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر، در پایبندی به اصول دموکراتیک پس‌رفتی جدی داشته اند.

بنابراین گزارش، از ۱۷۳ کشوری که پژوهش درباره آنها انجام شده، ۵۲ کشور شاهد کاهش پایبندی به اصول دموکراتیک بوده اند. همچنین بر مبنای این پژوهش، نظام سیاسی در ۲۷ کشور به سوی دیکتاتوری شدن تغییر پیدا کرده که دو برابر نظام‌هایی است که به سوی دموکراسی گام برداشته اند.

برمبنای این گزارش، در قاره آسیا ۲۴ درصد از مردم کشورهای مختلف از نظام دموکراتیک بی بهره هستند. در قاره آفریقا نیز رشد نظام‌های دیکتاتوری قابل ملاحظه بوده است. در اروپا نیز نیمی از نظام‌های مبتنی بر دموکراسی شاهد کاهش پایبندی به اصول دموکراتیک در پنج سال اخیر بوده اند.

کوین کاساس زامورا از اعضای این مؤسسه بین المللی در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: در شرایط کنونی در جهان، فضا برای دموکراسی اصلاً مناسب نیست و بحران اقتصادی ناشی از کرونا و پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین، معضلات در سطح بین المللی را تشدید کرده است.

وی افزود: پایبندی به اصول دموکراتیک از طریق بازنگری در اعتبار انتخابات، نقض اختیارات دولت‌های قانونی و یا تحمیل قوانین علیه آزادی‌های مدنی به خطر افتاده و کاهش پیدا کرده است.

زامورا کشورهایی نظیر آمریکا، برزیل، السالوادور، مجارستان، لهستان و هند را از جمله کشورهایی دانست که در آنها رعایت اصول دموکراتیک کاهش پیدا کرده است.

وی در ارتباط با وضعیت ایالات متحده آمریکا نیز گفت: در آمریکا شاهد به خطر افتادن پایبندی به اصول دموکراسی هستیم که ناشی از ایجاد دو قطبی در عرصه سیاسی، اختلال در فعالیت مؤسسات و نهاد و همچنین در معرض تهدید قرار گرفتن آزادی‌های مدنی است.

عضو مؤسسه بین المللی دموکراسی تاکید کرد: این مساله کاملاً واضح است که با آغاز دوران دولت جدید در آمریکا، این مشکل هنوز هم به قوت خود باقی است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا