دانش و فناوری

X1 50% ارزش گذاری را افزایش می دهد، با هدف ارائه راهی برای خرید سهام از طریق امتیاز کارت اعتباری به مصرف کنندگان

X1یک استارت‌آپ فین‌تک مصرف‌کننده که اخیراً یک کارت اعتباری مبتنی بر درآمد را برای عموم راه‌اندازی کرده است، 15 میلیون دلار اضافی سرمایه جذب کرده است.

این دور به چند دلیل توجه ما را به خود جلب کرد. به عنوان مثال، افزایش فین‌تک مصرف‌کننده در این محیط کمی مخالف این روایت است که استارت‌آپ‌ها در این فضا معمولاً با مشکل مواجه هستند. (به عنوان مثال، بانک دیجیتال Chime اخیراً 12 درصد از نیروی کار خود را اخراج کردیا حدود 160 نفر.)

همچنین، به‌ویژه، آخرین تأمین مالی X1 تنها شش ماه پس از شرکت مستقر در سانفرانسیسکو انجام می‌شود 25 میلیون دلار جمع آوری کرد در دور سری B ژوئیه همچنین نه تنها نه با توجه به یک دور پایین یا یکنواخت، تزریق نقدی ارزش X1 را تا 50 درصد افزایش می دهد. دیپاک رائو، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت X1.

متأسفانه رائو از افشای ارزش جدید یا تعداد دارندگان کارت خودداری کرد، اما اطلاعات بسیار جالب دیگری در مورد وضعیت مالی شرکت به اشتراک گذاشت. او گفت، زمانی که X1 شروع به افزایش سرمایه برای سری B خود در اواخر مارس / اوایل آوریل کرد، حدود 1 میلیون دلار در ماه درآمد داشت. تا اکتبر، این استارتاپ حدود 3 میلیون دلار درآمد داشت. با این اعداد، میزان درآمد سالانه این شرکت 36 میلیون دلار است. برای شرکتی که فقط 13 ماه پیش در نسخه بتا خصوصی منتشر شد بسیار چشمگیر است کارت اعتباری خود را در اختیار عموم قرار داد در اواسط سپتامبر – پس از جمع آوری 600000 نفر در لیست انتظار خود.

به گفته رائو، ارزش ناخالص کالا (GMV)، همچنین به عنوان هزینه شناخته می شود، از 50 میلیون دلار در جولای به 55 میلیون دلار در اکتبر به 60 میلیون دلار مورد انتظار در این ماه افزایش یافته است. این شرکت یک میلیارد دلار هزینه سالانه برای سال 2022 پیش بینی کرده است.

رائو در مصاحبه ای با TechCrunch گفت که این نوع رشد سریع توجه چندین سرمایه گذار را به خود جلب کرد که به X1 مراجعه کردند.

“در ابتدا ما در نظر نداشتیم [raising more money so soon]،” او گفت. اما از آنجایی که به نظر می‌رسد ما یکی از معدود شرکت‌هایی هستیم که در فضای فین‌تک مصرف‌کننده علاقه‌مند شده و با سرعت خوب و مسئولانه رشد می‌کنیم، فکر کردیم که باید از آن سرمایه‌گذاری کنیم.»

سرمایه گذار جدید سوما پایتخت افزایش B1 X1 را رهبری کرد، که رائو گفت که تمدید نشد و در اوایل نوامبر بسته شد. همچنین شرکت در آخرین فاینانس بود برایان کلی، موسس و مدیر عامل Points Guy، و کایل وگت، مدیرعامل کروز، مجموع دور سری B را به 40 میلیون دلار رساند. لیست طولانی استارت آپ از حامیان قبلی شامل FPV، Craft Ventures، Spark Capital، Harrison Metal، SV Angel، Abstract Ventures، The Chainsmokers، Global Founders Capital، بازیگر جرد لتو، بنیانگذار و مدیر عامل Box، آرون لوی، جرمی استوپلمن، Affirm و یکی از بنیانگذاران PayPal و مکس لوچین شریک ترکیبی علی روغنی.

X1 از زمان آغاز به کار بیش از 60 میلیون دلار جمع آوری کرده است یک سری A 12 میلیون دلاری که در سال 2020 بسته شد اما در ژانویه 2021 اعلام شد.

جالب اینجاست که X1 در سال 2021 به هیچ وجه سرمایه جمع آوری نکرد و در عوض ترجیح داد “سر خود را روی رشد و ارزش بلندمدت مشتری متمرکز کند.” این ممکن است در واقع به نفع شرکت کار کند، با توجه به اینکه این شرکت در میان بسیاری از فین‌تک‌هایی که در ارزش‌های متورم مطرح شده‌اند، در حال حاضر سعی در دفاع از آن‌ها ندارند.

رائو به TechCrunch گفت: «شرکت‌های با قیمت منصفانه زیادی وجود ندارند.

در ارتباط با افزایش نرخ B1، X1 همچنین امروز راه اندازی یک پلت فرم سرمایه گذاری جدید را اعلام کرد که خواهد شد به دارندگان کارت خود اجازه می دهد تا با امتیازهای پاداش کسب شده خود سهام بخرند.

پلتفرم معاملاتی جدید در برنامه X1 فعال خواهد شد و در چند هفته آینده برای تعدادی از دارندگان کارت در نسخه بتا عرضه خواهد شد. برنامه این است که بسته به نحوه عرضه اولیه، تا پایان سال یا اوایل ژانویه برای عموم مردم پخش شود. برخلاف کاربران برنامه‌های معاملاتی فعلی، دارندگان کارت X1 با دسترسی می‌توانند با استفاده از امتیاز پاداش کسب‌شده، سهام بخرند.

رائو که اذعان می‌کند شرکت امیدوار است با شرکت‌هایی مانند رابینهود رقابت کند، گفت: «با استفاده از امتیاز کارت اعتباری برای خرید سهام به جای پول نقد یا پس‌انداز، ما احساس می‌کنیم که این یک راه مطمئن برای بسیاری از مصرف‌کنندگان برای شروع سرمایه‌گذاری است. هیچ نقطه ضعف واقعی وجود ندارد زیرا سرمایه گذاری آنها از نظر فنی رایگان است.

این استارت‌آپ ابتدا برای خود خبرساز شد مدل منحصر به فرد که به آن اجازه می دهد مشتریان را بر اساس درآمد آنها و نه بر اساس امتیازات اعتباری آنها پذیره نویسی کنید. (از آن زمان، بازیکنان دیگری با مدل های مشابه ظاهر شدند – مانند اعتبار تومو، که اعتبار را بر اساس جریان نقدی به جای اعتبار ارائه می دهد).

X1 برای کارت ویزا از جنس استنلس استیل کارمزد سالانه دریافت نمی‌کند، هیچ کارمزد تاخیر یا تراکنش خارجی ندارد و به کاربران با «امتیاز» پاداش می‌دهد. این شرکت همچنین ادعا می‌کند که کارتش «هوشمند» است زیرا s را ساخته استویژگی های نرم افزاری که با کارت اعتباری کار می کنند. به عنوان مثال، همکار من رومن دیلت در سال 2020 نوشته استمی‌توانید اشتراک‌های خود را از برنامه X1 دنبال کنید، همچنین می‌توانید یک کارت مجازی با انقضای خودکار برای آزمایش‌های رایگان که به کارت اعتباری نیاز دارد، ایجاد کنید. همچنین اعلان‌هایی برای بازپرداخت دریافت می‌کنید.”

تا به امروز، X1 بیش از 10 میلیون دلار امتیاز پاداش داده است.

کارمزد مبادله در خریدها منبع اصلی درآمد X1 است. اما همچنین با دادن مشوق هایی به کاربران – در قالب پاداش های اضافی – برای خرید مستقیم از پورتال خرید داخل برنامه خود با استفاده از کارت آن، درآمد کسب می کند. هنگامی که دارندگان کارت آن از طریق آن پورتال خرید می کنند، X1 از بازرگانان برجسته، که شامل مواردی مانند Nike.com، Sephora، Kate Spade، Apple، Macy’s و Warby Parker و غیره هستند، کمیسیون دریافت می کند.

برنامه X1 برای سرمایه جدید خود، گسترش بازار، ساخت محصولات جدید و استخدام تیم های مهندسی و محصولات خود است. در حال حاضر، این شرکت 36 کارمند دارد و Rao ادعا می کند که تمام رشد آن تا کنون ارگانیک بوده است.

در ماه‌های اخیر، X1 چندین استخدام بسیار برجسته از جمله اغوا کردن ابی پابا از اپل، جایی که او به عنوان مدیر ریسک اعتباری در دفتر آستین غول فناوری کار می کرد.

این شرکت نیز اخیرا استخدام شده است کایران بردی – مدیر عامل سابق بارکلیز، جایی که او فعالیت فین تک بانک بریتانیا را آغاز کرد – تا به عنوان مدیر ارشد مالی X1 (CFO) خدمت کند.

هنگامی که از وی پرسیده شد که آیا استخدام مدیر مالی به این معناست که X1 قصد دارد سهام خود را در بورس عرضه کند، رائو گفت که این هدف در بلندمدت است.

او گفت: «ما می‌خواهیم کارها را به روش درست انجام دهیم و در چرخه هیاهو گرفتار نشویم. برای یک کسب‌وکار فین‌تک مصرف‌کننده بسیار حیاتی است که تمام الزامات نظارتی را برآورده کند و همه پایه‌ها را برای ایجاد یک کسب‌وکار بادوام تنظیم کند.» (به عنوان مثال، او گفت که شرکت قبلاً ممیزی انجام می دهد – چیزی که شرکت های دیگر می توانند از آن بیاموزند).

رائو X1 را با سیدارت باترا، که قبلاً به عنوان مدیر مهندسی توییتر نیز خدمت می کرد، در سال 2020 پس از اینکه قبلاً ThriveCash را با هم تأسیس کرده بودند.

میر فیاض، شریک سوما کپیتال، گفت: «در مورد X1 چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد و در قلب آن دیپک و سیذارت هستند – بنیانگذاران رویایی با استعداد عجیبی در محصول و توانایی عالی برای گوش دادن به صدای مشتری. «تناسب رادیکال محصول X1 با بازار، و توانایی تیم برای تبدیل شدن به یک آهنربا برای استعدادهای برتر و سرمایه‌گذاران به طور یکسان، نشانه‌ای از طوفان بی‌نقص تناسب بنیان‌گذار بازار، چشم‌انداز جسورانه، و اجرای درخشان است.»

X1 تنها شرکت فین‌تک نیست که در ماه‌های اخیر رشد خود را افزایش داده است. TripActions که در سال 2020 از یک شرکت مدیریت هزینه سفر به یک استارت‌آپ عمومی مدیریت هزینه‌های شرکتی گسترش یافت، در اکتبر ترکیبی از حقوق صاحبان سهام و بدهی را افزایش داد با ارزش گذاری پس از پول 9.2 میلیارد دلار، از ارزش قبلی آن 7.5 میلیارد دلار است.

خبرنامه هفتگی فین‌تک TechCrunch، The Interchange، در اول ماه مه راه‌اندازی شد! ثبت نام اینجا تا آن را در صندوق ورودی خود دریافت کنید.

منبع techcrunch

آگهی
دکمه بازگشت به بالا