بین الملل

هیئتی بلندپایه از استرالیا عازم تایوان خواهد شد

همزمان با سفرهای تحریک‌آمیز مقامات غربی به تایوان، هیئتی بلندپایه از استرالیا برای نخستین بار در سال‌های اخیر به این جزیره سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اِی‌بی‌سی‌نیوز، پس از سفرهای تنش‌زای مقامات غربی به جزیره تایوان، حالا ۶ سیاستمدار دولت فدرال استرالیا هفته آینده راهی این جزیره خواهند شد.

سازماندهی این سفر برعهده اسکات بالکُلز، نماینده لیبرال پارلمان اسرالیا بوده و در بین اعضای این هیئت، نام بارنابی جویس، معاون اسبق نخست وزیر این کشور نیز دیده می‌شود.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا با عادی جلوه دادن این سفر، مدعی شد که سفر سیاستمداران به تایوان، امری عادی است.

وی اظهار داشت: اعضای غیر اجرایی پارلمان مدت‌هاست که به تایوان رفت‌وآمد می‌کنند و این هم یکی از این سفرها بوده و یک سفر دولتی نیست. زمانی که پای چین و حمایت از وضع موجود در تایوان به میان بیاید، در پارلمان مواضع دوگانه وجود دارد.

آلبانیز درباره اهداف این سفر گفت: هیچ نظری ندارم و در این سفر آنها را همراهی نمی‌کنم.

با این حال، یکی از اعضای هیئت عازم، گفته است که هم دولت و هم حزب مخالف، هر دو از این سفر آگاه بوده و از آن «حمایت» کرده‌اند.

این هیئت فردا (یکشنبه) راهی تایوان خواهد شد. سفر تونی آبوت، نخست وزیر پیشین استرالیا به تایوان که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، انتقاد شدید مقامات چینی را به همراه داشت.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود دانسته و اقداماتی همچون سفر هیئت‌های بلندپایه کشورهای دیگر را نقض سیاست «چین واحد» تلقی می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا