ورزش

فرود عقاب آلبانی در پرتنش‌ترین بازی جام جهانی

نزاع خطرناک در آخرین ثانیه‌های دور مقدماتی

با شکست صربستان برابر سوئیس، امروز در فرودگاه دوحه از مسافرین بلگراد می‌خواهند برای تحویل چمدان‌های خود به قسمت تحویل بار مراجعه کنند!

به گزارش “ورزش سه” شب گذشته صربستان در راه صعود به مرحله بعدی مسابقات مغلوب سوییس شد تا بار دیگر به مانند جام جهانی 2018 توسط این رقیب اروپایی از گردونه رقابت‌ها کنار برود.

مسابقه‌ای که دقایق پایانی آن در فضایی کاملا متشنج، پر از جرقه و فشار، درگیری فیزیکی بازیکنان، فحاشی، رفتارهای غیرفرهنگی و غیرورزشی هواداران گذشت که البته از قبل هم قابل پیش‌بینی بود.

همه چیز به دوره قبلی مسابقات برمی‌گردد. جایی که ژردان شکیری پس از گلزنی برابر صرب‌ها، با درآوردن دستانش به حالت عقاب که نماد کشور آلبانی است، خون صرب‌ها را به جوش آورد. ژردان که همان‌طور که از اسمش پیداست، یک سوییسی قدیمی نیست که اجداد پدربزرگش در لوزان کارخانه پنیرسازی داشته باشند، بازیکنی با اصالت کوزوو است. شکیری چهار سال بعد دوباره در دوحه به آنها گل زد اما این بار دستانش را به شکل عقاب درنیاورد و البته نیازی هم نبود!

با این حال، اکنون صرب ها آلبانیایی دیگری را در سوییس پیدا کرده اند که گفته می شود به آنها توهین می کند. او کاپیتان گرانیت ژاکا است. این یکی، جدا از اینکه در پایان مسابقه در یک فشار متقابل با الکساندر میتروویچِ تهاجمی و کاملاً بی تمرکز، تقریباً با چند صرب درگیر شد، پس از مسابقه پیراهنی به تن کرد که صرب ها را از جای خود بلند کرد! ژاکا پیراهنی با نام خانوادگی جاشاری به تن داشت. پیراهن بازیکن جوانی به نام آردون جاشاری 20 ساله که بازیکن لوسرن است و تنها یک بار در شهریورماه سال جاری برای سوییس بازی کرده است. اما داستان چیست؟ برای آلبانیایی ها نام خانوادگی جاشاری معنای خاصی دارد.

آدم جاشاری یک کوزوو و یک قهرمان ملی آلبانیایی است. او یک مجسمه نیم تنه در تیرانا دارد و پس از مرگ او بالاترین نشان جمهوری کوزوو را دریافت کرد. آدم جاشاری یکی از بنیانگذاران ارتش آزادی‌بخش کوزوو است که در اواخر دهه 1990 در برابر سرکوب صرب ها در کوزوو مقاومت کرد. او در بهار 1998 توسط سربازان صرب در خانه خود در کوزوو به طرز وحشیانه ای به قتل رسید. در واقع نه تنها او، بلکه 56 عضو خانواده از جمله 18 زن و 10 کودک نیز به قتل رسیدند. نمونه ای آشکار از جنایت جنگی و پاکسازی قومی. از این رو، جاشاری برای برخی قهرمان، برای برخی تروریست و بر همین اساس منبع دائمی مجادله و اصطکاک بین دو ملت است. صرب ها امروز پوشیدن پیراهن جاشاری توسط ژاکا را یک اقدام تحریک آمیز دانستند.

اما گرانیت ژاکا خیلی هوشمندانه از ربط پیدا کردن موضوع به آدم جاشاری طفره رفت و این کار را به بازیکن سوییس ربط داد:- هیچ پیشینه سیاسی در این زمینه وجود ندارد. آردون بخشی از تیم ما است و زمان زیادی را با هم می گذرانیم. به او گفتم اگر برنده شویم، پیراهن او را خواهم پوشید.

اتفاقاً قبل از مسابقه گوینده رسمی ورزشگاه به تماشاگران هشدار داد که از رفتارهای ناشایست و تشویق نژادپرستی خودداری کنند. این به معنای پیشگیری از فریادها و شعارهای تحقیر آمیز هواداران صرب با هدف توهین به آلبانیایی ها بود. به عنوان مثال، حرکات تماشاگران در استفاده از انگشتان دستشان چیزی است که فیفا احتمالاً بعداً در مورد آن تحقیق خواهد کرد. کاری که یادآور جنایاتی است که در کوزوو تحت آن نماد انجام شده است. البته وقتی بعد از بازی از دراگان استویکوویچ، سرمربی صربستان در مورد این موضوع سوال شد، سرمربی صرب مدعی شد “نشنیده و ندیده است”.

منبع ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا