شهرستان ها

ایجاد نسل جدید کتابخانه‌های عمومی را در دستور کار داریم

کرج- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بحث نسل جدید کتابخانه‌های عمومی و تعریف خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی موضوعی جدی است که آن را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی شنبه در دیدار با با کتابداران این استان البرز هدف از سفرهای استانی را دیدار با همکاران، مقامات استانی و پیگیری مسائل استان به صورت میدانی دانست و گفت: خوشبختانه این دیدارها ثمرات خوبی برای استان و بنده داشته است؛ امروز یازدهمین سفر استانی، به دیدار با کتابداران استان البرز اختصاص یافته و پیگیری‌های انجام شده در سفرهای نخستین کم‌کم به ثمر می‌نشیند.

وی امکان گفتگوی رودررو را فرصتی مغتنم برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها دانست و با اشاره به اقدامات انجام شده و شرایط حال حاضر نهاد، اظهار داشت: در حال حاضر در سفرهای استانی بحث معیشت همکاران به طور جدی مطرح است. از ابتدای کار بنده به عنوان سرپرست نهاد یکی از اساسی و محوری‌ترین مطالباتی که پیگیری شد، بحث معیشت بوده است. رسیدگی به این موضوع به دلایل انسانی، راهبردی، مدیریتی و نیز تأمین آرامش روانی همکاران برای پیگیری اهداف نهاد با قوت و انگیزه بیشتر، ضرورت داشته است.

رمضانی تصریح کرد: برای حصول نتیجه، شناخت موضوع، اولین گام است. واقعیت این است که ما ذیل قانون کار یا دولت نیستیم. ما نهاد عمومی غیردولتی هستیم؛ در قانون ما، نحوه اداره به آئین‌نامه مصوب هیئت امنا موکول شده است؛ در آئین‌نامه مصوب هیئت امنا، آمده است در خصوص مواردی که در این سند ذکر نشده باید از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت کنیم. بنابراین در صورت وجود شکایت از مسائل اداری نهاد، این شکایات در دادگاه عمومی و نه مراکز مربوط به وزارت کار یا دیوان عدالت اداری، بررسی می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در دو سال اخیر، قانون بودجه، نهادهای عمومی غیردولتی را مکلف کرده در افزایش حقوق از دولت تبعیت کنند؛ همچنین این قانون، اختیارات هیئت امنا را نیز برای افزایش، سلب کرده است. صندوق بیمه نهاد، صندوق تأمین اجتماعی است. بنابراین ما ماهیتاً، نهاد عمومی غیردولتی هستیم و خواهیم ماند. بر اساس اسناد بالادستی، امکان الحاق ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولتی شدن، وجود ندارد.

افزایش منابع نهاد به منظور ارتقای رفاهیات همکاران به طور جدی پیگیری می‌شود

وی ادامه داد: احکام همکاران ما در نهاد بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری صادر و تمام آیتم‌های قانونی در آن اعمال شده است. اختلاف حقوق ما با سایر دستگاه‌ها در رفاهیات است و متأسفانه منابع مالی نهاد تکافوی اعمال بیش از این را نمی‌دهد. ما در حال حاضر به دنبال افزایش منابع نهاد به منظور ارتقای رفاهیات همکاران و اصلاح فضای موجود هستیم. من از مشکلات اقتصادی و اینکه همکاران تحت فشار هستند، آگاهم و این رنج‌آور است. هیچ مسئول یا سرپرست خانواده‌ای نیست، که دوست داشته باشد خانواده‌اش در سختی به سر برد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: ما وقتی می‌توانیم درباره نظام مسائلمان که بخشی از آن حقوق و دستمزد است، قاطعانه صحبت کنیم که دستمان به لحاظ اجرایی، اثرگذاری و راهبردی پر باشد. وقتی می‌توانیم راجع به کتابخانه صحبت کنیم که کتابخانه شناخته شده و اثرگذار باشد و این موضوع حاصل زحمات شما خواهد بود. بخش عمده‌ای از دلیل حضور رئیس جمهور به عنوان مقام اول اجرایی کشور و دومین شخص پس از رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، زحمات شما در کتابخانه‌های عمومی بوده است. با این حال این موضوع نباید باعث شود ما مسیری که در پیش گرفته‌ایم را رها کنیم. ما راهی جدی و رو به رشد، پیش رو داریم که نیاز به تلاش زیادی دارد.

جدی بودن موضوع تعریف خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی ادامه داد: یکی از مسائلی که من به شدت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر هستم این است که کتابداران نیز همچون هنرمندان، موسیقی‌دانان، روزنامه‌نگاران، گروهی اثرگذار در حوزه فرهنگ هستند که باید دیده شوند و این دیده شدن مزایایی به همراه خواهد داشت. با این حال تلاش بیش از پیش نیاز است. ما باید کتابخانه را به طبقات مختلف اثرگذار در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور بشناسانیم. در حال حاضر بخشی از دولت ما را می‌شناسد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی سفرهای خود از کتابخانه‌ها بازدید می‌کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: طرح کتابخوانی مسئولین در حال پیگیری است و این موضوع باعث می‌شود، مسئله کتابخوانی، مسئله و دغدغه کشور شود. ما در کنار امور داخلی همچون تکمیل و روزآمدسازی مجموعه‌سازی، تجهیزات نوین و… باید به این موضوع نیز توجه کنیم.

وی تأکید کرد: بحث نسل جدید کتابخانه‌های عمومی و تعریف خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی، موضوعی جدی است. شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه و جهان اسلام اول است؛ در آسیا در بین ۵ شبکه برتر و در دنیا در بین ۲۵ شبکه برتر کتابخانه‌های عمومی است. باید به این موضوع افتخار کنیم. درست است که ضعف‌هایی وجود دارد اما باید نقاط قوتمان را هم ببینیم.

به گفتگو نیاز داریم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار داشت: ما نیاز به همدلی داریم؛ کشور نیاز به همدلی دارد؛ ما به گفتگو نیاز داریم؛ همچنانکه کشور به گفتگو نیاز دارد؛ ما نیاز به مهارت گفتگو داریم؛ خانواده‌ها، دوستان و کشور نیاز به این مهارت دارند؛ ما نمی‌توانیم خوب با یکدیگر صحبت کنیم؛ اکثر گفتگوهای ما ناموفق است؛ یعنی پایان گفتگو به رضایتمندی ختم نمی‌شود؛ رضایتمندی هم لزوماً به معنای قانع کردن نیست؛ به این معنا است که حرف یکدیگر را بفهمیم و کنار هم خوشحال باشیم نه تلخ. این مشکل جدی جامعه است و دلیل بخش عمده‌ای از شرایط اجتماعی حال حاضر، این موضوع است. باید بتوانیم با رعایت احترام با هم صحبت کنیم، این اتفاق مبارکی است.

وی در خاتمه تصریح کرد: بنده به واسطه شما تقویت می‌شوم و از همکاری و همراهی همکاران دلگرم می‌شوم. ما به همدلی، همراهی و حرکت هماهنگ کنار هم نیاز داریم تا بتوانیم مواضعمان را با قوت و قدرت پیش بریم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا