شهرستان ها

ارشق را باید منطقه آزاد اعلام کرد

مشگین‌شهر- نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه محروم ارشق را باید منطقه آزاد تجاری اعلام کرد وگر نه باید این منطقه مازاد اعلام شود.

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تمام زیبایی‌هایی که خداوند متعال به یک منطقه می‌بخشد در شهرستان مشگین‌شهر قرار داده و همواره از ۲ کلید واژه استعدادهای پنهان و محرومیت آشکار در مورد مشگین‌شهر سخن به میان می‌آید.

وی تصریح کرد: معتقدم در مشگین‌شهر در طول چهار سال می‌توانستیم کار ۴۰ ساله را انجام دهیم که بخش مهمی از این اهداف تحقق پیدا کرده و همچنان تلاشمان بر این است تا کارهای بر زمین مانده و شاخص را به سرانجام برسانیم.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی محدودیت اعتبارات استانی و شهرستانی را یادآور شد و گفت: سهم شهرستان مشگین‌شهر از اعتبارات استانی و تملک دارایی تنها ۸۱ میلیارد تومان است که با تخصیص ۵۰ درصدی این رقم، به ۴۰ میلیارد تومان نیز نمی‌رسد.

عباس‌زاده مشکینی افزود: با این میزان اعتبار محدود نمی‌توان کاری را از پیش برد در حالی که مشگین‌شهر از لحاظ توسعه‌یافتگی و تعدد روستاها با شرایط خاصی روبه‌رو است و ما باید در جذب اعتبارات ملی تلاش مؤثرتری را انجام دهیم.

وی ضرورت نیاز این شهرستان را به پست ۲۳۰ کیلوولت و تأمین برق به عنوان زیرساخت اصلی در راه‌اندازی واحدهای بزرگ صنعتی نظیر کارخانه کامیون‌سازی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در ۴۰ سال گذشته در این شهرستان پست ۲۳۰ کیلوولت راه‌اندازی نشده بود که ما در یک سال گذشته با کلنگ‌زنی این پروژه سعی کردیم بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار را برای این پروژه تأمین کنیم تا این طرح در اسفندماه امسال آماده بهره‌برداری شود.

عباس‌زاده از راه، آب، برق، گاز و ارتباطات به عنوان زیرساخت اصلی یاد کرد و ادامه داد: در یک سال گذشته و از ردیف‌های ملی سعی کردیم بیش از ۲ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان منابع را به این شهرستان تزریق کنیم.

بهره‌برداری از نیروگاه ژئوترمال تا پایان ۱۴۰۱

وی به پروژه ژئوترمال مشگین‌شهر اشاره کرد و گفت: نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر بیش از ۲۰ سال است که در حال اجرا بوده اما هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشته است در حالی که این نیروگاه تا آخر امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

عباس‌زاده مشکینی به بلاتکلیفی پروژه پایاب سد سبلان اشاره کرد و افزود: بعد از گذشت ۲۰ سال بلاتکلیفی، با همکاری بانک‌های عامل سعی کردیم تا این پروژه را به سرانجام برسانیم که ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در ماه‌های گذشته برای این پروژه از طریق بانک عامل تأمین شده است.

وی محرومیت بیش از حد ارشق، لاهرود و شرق مشگین‌شهر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار نفر در شهرستان مشگین‌شهر بیکار داریم در حالی که این شهرستان مملو از ظرفیت‌های گردشگری، صنعتی، معدنی، کشاورزی و باغداری است که باید بیش از این در مسیر حل مشکلات مردم و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان آنها کار اساسی انجام دهیم.

عباس‌زاده مشکینی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هر چند ایجاد فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی برای این جوانان زمان‌بر است و باید مردم با صبر و حوصله در این زمینه همراهی خود را با مسئولان نشان دهند، ولی تلاشمان بر این است تا هر چه سریع‌تر با اجرایی شدن طرح‌های اشتغالزایی و کارآفرینی فرصت‌های تحول اقتصادی را در منطقه ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: در یک سال اخیر به اندازه ۴۰ سال گذشته در روستاهای این شهرستان آسفالت‌ریزی و اجرای طرح هادی را شاهد بودیم و در حوزه بهداشت و درمان نیز خرید و نصب تجهیزات سی. تی. اسکن، ماموگرافی و ام. ار. آی نیز انجام شده و یا در مرحله انجام است.

عباس‌زاده مشکینی محرومیت بخش ارشق مشگین‌شهر را از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی برشمرد و اظهار کرد: ۴۵ هزار نفر جمعیت ساکن این شهرستان هم اکنون به ۱۳ هزار نفر رسیدند و جز سالمندان در این منطقه، نیروی جوانی را نمی‌توان پیدا کرد.

وی ضرورت سرمایه‌گذاری در این منطقه محروم را با ایجاد جذابیت‌ها و ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری یادآور شد و تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل دچار تعارض منافع شده و ما با چالشی جدی در این حوزه روبه‌رو هستیم.

عباس‌زاده مشکینی پیشنهاد کرد تا ارشق به عنوان اصلی‌ترین کانون منطقه آزاد تجاری استان معرفی شود تا در سال‌های آینده شاهد معرفی این منطقه به عنوان مازاد نباشیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: خط قرمز ما ایجاد منطقه آزاد در ارشق است و قطعاً تلاشمان را انجام خواهیم داد تا با همراهی و همکاری مسئولان در این حوزه اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

عباس‌زاده مشکینی افزود: ۲۰ هزار کارمند دولت در استان اردبیل به غیر از مشگین‌شهر ماهانه از یک میلیون تومان حق محرومیت و مرزی استفاده می‌کنند در حالی که کارکنان مشگین‌شهر و روستاهای آن از داشتن چنین شرایطی بی‌بهره هستند.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام شده، کارکنان شهرستان مشگین‌شهر نیز بدون تبعیض و در عین عدالت از مزایای حق محرومیت بهره‌مند شده و بتوانند در این زمینه به حق و حقوق خود دست پیدا کنند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا