ورزش

گزارش: ابرقدرت فوتبال دنیا چگونه سقوط کرد؟!

وقتی جمله تاریخی لینه‌کر دیگر صادق نیست

روزی روزگاری یک کابوس بزرگ بود، تیم ملی‌ای که چهار بار قهرمان جام جهانی شد. امروز اما یک تیم ملی معمولی است که به حذف‌های سریع عادت می کند.

به گزارش “ورزش سه” از آن آلمان رویایی که برزیل را در خانه هفت بر یک شکست می‌دادند هنوز بازیکنانی در قطر حاضر بودند اما گویا آن قهرمانی فقط یک آواز زودگذر قو بود که در دو دوره بعد با حذف در مرحله گروهی همراه شد.

موضوعی که اعتراف تلخ دو ستاره از دو نسل مختلف فوتبال آلمان را به دنبال داشت. جایی که مولر با بیان جمله ” این یک احساس ناتوانی مطلق است” و هاورتز با تمثیل آن به یک فیلم ترسناک نسبت به آن واکنش نشان دادند.

فلیک، سرمربی صاحب‌سبک تیم ملی آلمان در مورد این حذف گفت: به تیم های دیگر اهمیت نمی دهم زیرا همه چیز به ما بستگی دارد. اگر به مسابقات و تعداد گل های خورده نگاه کنید، تقصیر ماست. من متقاعد شده‌ام که در بازی مقابل اسپانیا موقعیت‌ها و شانس‌هایی برای پیروزی داشتیم، اما شما باید از این موقعیت‌ها استفاده کنید و گل بزنید و در آن صورت شرایط برای ما متفاوت خواهد بود. دلایل زیادی برای حذف ما وجود دارد، اما من به دنبال بهانه نیستم.

هانسی فلیک به واسطه سبکی از فوتبال که در بایرن مونیخ به اجرا گذاشت، طرفداران بسیاری در اروپا پیدا کرد به نحوی که حذف زودهنگام آلمان با او در باور کسی نمی‌گنجید.

اما مردم آلمان این حذف را تنها در یک کلمه توصیف کردند. حقارت! آلمان مانند دوره گذشته در روسیه در مرحله گروهی جام جهانی حذف شد. در حالی که در روسیه با شکست مقابل کره جنوبی در یک نبرد مستقیم، صعود را از دست دادند و این بار خروج آنها دردناکتر بود زیرا سرنوشت خود را به دست دیگران سپرده بودند. آنها این کار را به اسپانیایی ها واگذار کردند که به ژاپن باختند. آیا اسپانیایی ها با شکست خود مراکش را به جای کرواسی انتخاب کردند، سوالی است که آلمانی ها می توانند با آن خوش بگذرانند اما موضوع این است مشکل در قطر به وجود نیامد. مشکل فقط در قطر نمایان شد.

بدبین‌ترین هوادار فوتبال آلمان هم تصورش را نمی‌کرد مانوئل نویر در انتهای بازی مانشافت برابر ژاپن برای زدن گل تساوی به محوطه جریمه سامورایی‌های آبی بیاید!

زنگ خطر این که جام جهانی امسال برای آلمانی ها رویایی نخواهد بود، دو ماه مانده به شروع رقابت ها اعلام شد. آنها در زمین خانگی خود مقابل مجارستان با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند و همچنان نقاط ضعفی را از خود نشان دادند، هم از نظر کیفیت کار فنی و هم بازی غیرقابل قبول بودند. اما، با این وجود، همه هنوز امیدوار بودند که جام جهانی قطر فروغِ تیم ملی‌ای که زمانی درخشان بود را به دنبال داشته باشد. چه انتظار بیهوده‌ای. حالا دیگر نقل قول معروف گری لینه‌کر هم به آرشیو رفت:”فوتبال یک بازی ساده است. 22 بازیکن 90 دقیقه توپ را تعقیب می کنند و در پایان آلمان پیروز می شود.”

امروز واقعا همه فوتبال بازی می کنند و آلمانی ها دیگر برنده نمی شوند. چرا؟ آنها تیم برنده ای ندارند. با وجود تمام تلاش های نیکلاس فولکروگ، آلمان یک «شماره نه» کلاسیک ندارد. از نظر دفاعی، فقط آنتونیو رودیگر به اندازه کافی مدافع خوبی به نظر می رسید. از زمانی که جاشوا کیمیچ به هافبک منتقل شد، هیچ مدافع کناری واقعی وجود ندارد.

آلمان تحت رهبری یواخیم لوو قهرمان جام جهانی شد، اما لو تغییر سبک بازی و انتخاب جدید را انجام نداد. آمدن هانسی فلیک، مربی ای که بایرن مونیخ را در مدت کوتاهی که در این باشگاه بود، به ماشینی برنده تبدیل کرد، امید بزرگی را ایجاد کرد. اما حتی فلیک نیز در اولین مسابقه بزرگ خود پیشرفتی نداشت. آلمان بایرن مونیخ نیست. فلیک نیز در قطر متوجه این موضوع شد و هواداران مانشافت باید با این درک دردناک کنار می آمدند که تیم ملی آنها دیگر قدرت و کلاسی ندارد. هیچ ویژگی اساسی وجود ندارد که برای چندین دهه مانشافت را که به دنبال بازطراحی کامل است، برازنده کرده باشد.

فلیک در یورو 2024 که به میزبانی آلمان برگزار می شود، به عنوان سرمربی روی نیمکت آلمان حضور دارد. اتفاقی که البته برای الیور بیرهوف، مدیر فنی این تیم مشخص نیست. تیم نیز تغییر خواهد کرد، توماس مولر پس از بازی با کاستاریکا اعلام بازنشستگی کرد. اگر ایلکای گوندوگان، ماریو گوتزه و شاید حتی مانوئل نویر همین حرکت را انجام دهند، تعجبی نخواهد داشت. تغییرات عمیقی لازم است، زیرا آلمان دیگر یک تیم برنده نیست. اما فلیک برنامه ای مشخص دارد که اگر بماند آن را پیاده خواهد کرد.

برنامه‌ای که در موردش می‌گوید:”حذف شدیم، اما اگر من و تیمم را بشناسید، می‌دانید که می‌توانیم به سرعت بلند شویم و از آن پس نتیجه بگیریم. این بسیار مهم است و برای آینده بسیار تعیین کننده است. با توجه به قهرمانی اروپا 2024، صحبت در مورد آن بلافاصله پس از حذف دشوار است. حالا باید عملکرد جام جهانی را آنالیز کنیم، به مسیر دیگری برویم و این قدم بعدی است که برمی داریم و خیلی زود انجامش می دهیم. چرخش قابل توجهی توسط انگلیس و اسپانیا به عنوان نمونه هایی از مدرن ترین روش های آموزشی انجام شد. من معتقدم که در تمرینات نیز باید کارها را متفاوت انجام دهیم. سال‌ها در مورد دروازه‌بان‌های جدید، مدافعان کناری جدید صحبت می‌کنیم، چیزی که همیشه در فوتبال آلمان خوب بوده این است که ما توانستیم به خوبی دفاع کنیم.

او در ادامه گفت:”ما به اصول اولیه نیاز داریم. اسپانیا در دفاع بسیار خوب است و روی تربیت بازیکنان جوان تمرکز دارد. فکر می کنم برای آینده و 10 سال آینده تمرکز روی بازیکنان نسل جدید فوتبال بسیار مهم خواهد بود.”

جمال موسیالا که تنها ستاره جوان آلمان در قطر بود، بدون شک تیم ملی جدیدی حول او ساخته خواهد شد. موضوعی که فلیک در موردش می‌گوید: سخت است بعد از این بازی‌ها یک بازیکن را مشخص کرد، اما جمال و آنچه امروز نشان داد، شگفت‌انگیز است. حیف است که چنین بازیکنی نتواند به بازی خود در این مسابقات ادامه دهد.

به هر حال آلمانی‌ها  به خانه می روند، موسیالا هم همینطور. یک بار دیگر، یک حذف دیگر و رقابت بزرگی که در آن شکوه سابق از دست می رود. نظم جهانی جدیدی در حال ایجاد است که در آن آلمان، قهرمان چهار دوره جهان وجود ندارد.

تصاویر: امیرحسین خیرخواه

منبع ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا