بین الملل

روسیه: روابط تجاری پکن و مسکو افزایش یافته است

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد تجارت بین روسیه و چین همچنان روندی روبه‌رشد دارد و در ۹ ماهه اول امسال به ۱۲۹ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «دیمیتری چرنیشنکو»، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد تجارت بین روسیه و چین همچنان روندی روبه‌رشد دارد و در ۹ ماهه اول امسال به ۱۲۹ میلیارد دلار رسید.

دیمیتری چرنیشنکو که در بیست‌وشمین نشست بین مقامات دولتی چین و روسیه صحبت می‌کرد گفت در۹ ماه اول سال گردش مالی و تجاری بین دو کشور تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی دراین‌باره گفت: چین شریک تجاری مهم و کلیدی ماست. علی‌رغم چالش‌های خارجی، رواط ما در همه زمینه‌ها در حال توسعه است. وظیفه اصلی در دوره پیشِ رو، تحکیم پویاییِ رشد تجاری بین دو کشور است.

این مقام روس در ادامه گفت: این شراکت بین دو کشور در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف در حال تقویت است و روسیه خواهان همکاری با چین برای توسعه بیشتر روابط است.

ولادیمیر پوتین در ماه سپتامبر با تمجید از تقویت روابط اقتصادی بین مسکو و پکن گفت در سال ۲۰۲۱ روابط تجاری بین روسیه و چین به رکورد ۱۴۶ میلیارد دلار رسیده است.

دو هفته پیش نیز «اداره اصلی گمرک چین» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گردش تجاری بین روسیه و چین در ده ماهه اول سال جاری، ۳۳ درصد رشد کرد و به رکورد ۱۵۳.۹۳۸ میلیارد دلار رسید.

بنا بر این بیانیه در ده ماه گذشته، چین به ارزش ۵۹.۵۹۶ میلیارد دلار از روسیه کالا وارد کرده است که ۱۲.۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. بر این اساس واردات چین از روسیه ۴۹.۹ درصد افزایش یافته و به ۹۴.۳۴۲ میلیارد دلار رسیده است.

سطح مبادلات تجاری دو کشور در ماه اکتبر (ماه جاری) به ۱۷ میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار، و روسیه به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار از چین کالا وارد کرده و چین نیز به ارزش ۷.۴ میلیارد دلار کالا از روسیه وارد کرده است.

در پایان سال ۲۰۲۱، تجارت روسیه و چین ۳۵.۸ درصد افزایش یافت و به رکورد ۱۴۶.۸۸۷ میلیارد دلار رسید.

به نوشته ریانووستی، سران روسیه و چین پیش از این هدف خود را دو برابر کردن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تعیین کرده بودند که باید تا سال ۲۰۲۴ حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از ۱۰۰ میلیارد در سال به ۲۰۰ میلیارد برسد. حجم تبادل تجاری بین مسکو و پکن در سال ۲۰۱۸ به مرز ۱۰۰ میلیارد رسید.

افزایش حجم تجارت بین مسکو و پکن در سال جاری در حالی است که از اسفند ۱۴۰۰ و هم‌زمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مسکو تحت تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا قرار گرفته است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا