سلامت

کودکان را در معرض اخبار ناگوار قرار ندهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر امین ماهورام‌ با اشاره به این‌که برای محافظت از روان کودکان در برابر اخبار ناخوشایند باید ابتدا به رده سنی کودک توجه داشته باشید، اظهار کرد: تفاوت زیادی بین رفتار و برداشت از موقعیت‌ها بین یک کودک و یک نوجوان در بحران‌ها وجود دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی افزود: والدین برای محافظت از روان کودک در برابر آسیب‌های محیطی باید سن و تکامل ذهنی کودک را در نظر داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این‌که کودکی که کمتر از 10 سال سن دارد اگر در معرض اخبار ناخوشایند قرار گیرد، بیش ازسایرین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، ادامه داد: این کودکان خود را در موقعیتی تصور می‌کنند که گویا این اتفاق ناگوار برای او یا اعضای خانواده رخ داده است.

وی ادامه داد: اخبار و اتفاق‌های ناگوار به شدت کودکان را هراسان می کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: اگر کودکان به هر شکل یا دلیلی با اخبار ناگوار و خشن مواجه شدند، گام‌ اول این است که این اطمینان خاطر به کودک داده شود که قرار نیست این رخداد ناگوار لزوما برای او یا خانواده رخ دهد.

وی با بیان این‌که والدین باید کودک را مطمئن کنند که از او در هر شرایط و موقعیتی مراقبت می‌کنند، عنوان کرد: اگر فرزند شما احساس ترس، غم و ناامیدی دارد این حس او را کوچک ندانید، احساسات کودکان مهم هستند و باید والدین آن را معتبر بدانند.

ایجاد زمینه گفت‌و گو با کودک و نوجوان در زمان وقایع ناگوار و خبرهای ناراحت کننده، راهکار مناسبی برای بهبود شرایط و مراقبت از روان اعضای خانواده است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

وی گفت: کودکان باید احساسی که به واسطه شنیدن اخبار ناگوار در آن‌ها ایجاد می‌شود را به راحتی با والدین خود در میان‌ بگذارند، در مورد نوجوانان نیز این موضوع صادق است. یکی از روش‌هایی که کمک می کند افکار منفی در ذهن کودک یا نوجوان قدری کاهش یابد، دادن خبرهای خوب است؛ یعنی راهی فراهم ‌کنید ‌که خبرهای خوشایند نیز به گوش بچه‌ها برسد.

دادن توضیحاتی درباره اخبار از سوی پدر و مادر و در مورد کودکان ‌کوچک‌تر و دسترسی محدود به اخبار از دیگر مواردی بود که دکتر ماهورام به آن اشاره کرد و گفت: در مورد کودکان بزرگتر ونوجوانان ندانستن و پنهان کاری همه خبرها روی دیگر سکه است که می‌تواند مخرب و حتی باعث ایجاد ابهام و نگرانی بیشتر هم شود.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، ضرورت ادامه فعالیت‌های طبیعی و روزانه در بمباران خبرهای ناگوار را خواستار شد و افزود: نبایداجازه دهیم اخبار ناخوشایند دلمشغولی غیرمعمولی در کودک ایجاد کند، تا جایی که وی از کارهای روزمره باز بماند. وقتی بچه‌ها کارهای روزمره را به روال سابق انجام دهند از شدت تاثیر اخبار بد کاسته می‌شود.

ماهورام‌ با اشاره به این که با بالاتر رفتن سن کودک خواه ناخواه توسط ابزاری که کودک در اختیار دارد از خبرها واتفاقات ناراحت کننده مطلع می‌شود، ادامه داد: با بالا رفتن سن کودکان به دلیل تکامل مغزی که در نوجوانی در حال شکل گیری است، نوجوانان بیشتر به سمت خبرها سوق داده شوند.

ماهورام تاکید کرد: نوجوانان را با منابع خبری معتبر آشنا کنید و بر منابع رسانه‌ای که نوجوان اخبار را دریافت می کند نظارت داشته باشید. محدودیت های سنی و هشدارهایی در رسانه‌های معتبر قید می‌شود که لازم است والدین ضمن نظارت بر نحوه رصد اخبار توسط فرزند خود، اجازه مشاهده این تصاویر و اخبار را به او ندهند.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا