سلامت

آزمایش بالینی روی سگ‌های خانگی برای دستیابی به روش درمانی جدیدِ سرطان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیوز مدیکال، موسسه تله‌تون کیدز در حال هدایت یک آزمایش بالینی منحصربه‌فرد بر روی سگ‌های خانگی است که می‌تواند راه را برای درمان ایمونوتراپی جدید برای یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دوران کودکی، سارکوما، هموار کند.

درمان یک ژل پر از پلیمر است که با داروهای ایمونوتراپی پر شده است و زمانی که بیمار تومور سارکوم را برداشته است، می تواند در داخل زخم جراحی اعمال شود. سارکوم سرطان استخوان و بافت نرم بوده و سومین سرطان شایع در کودکان است که از هر سه نفر یک نفر بر اثر بیماری خود می‌میرد.

استادیار جوست لیسترهویس، رئیس مرکز سرطان موسسه کودکان تله‌تون، گفت: «اولین قدم برای تقریباً همه بیماران سارکوم پس از تشخیص، جراحی برای برداشتن تومور است. جراح سعی می‌کند تا حد امکان بافت را بردارد، اما اغلب برخی از سلول‌های سرطانی باقی می‌مانند و سرطان دوباره عود می‌کند.»

با ژل ایمونوتراپی، جراح تومور را برمی دارد و ژل را قبل از بستن زخم به صورت معمول اعمال می کند.

سپس با گذشت زمان، داروهای ایمونوتراپی دست به کار می شوند؛ سلول های ایمنی را از سراسر بدن می کشند و آنها را در محل تومور فعال می کنند تا سلول های سرطانی باقی مانده را پاک کنند.

این ژل نتایج مثبتی را در مدل‌های آزمایشگاهی نشان داده است و اکنون توسط متخصصان دامپزشکی پرث برای درمان سگ‌های خانگی که مبتلا به سارکوم تشخیص داده شده‌اند، استفاده می‌شود.

پروفسور Leisterhuis گفت: «به طرز شگفت انگیزی، سارکوم یکی از شایع ترین سرطان ها در سگ های خانگی است و دقیقاً مانند کودکان مبتلا به سارکوم، که یک توده در بافت عضله یا استخوان است، ظاهر می شود.»

روش درمانی نیز یکسان است، برداشتن تومور با جراحی؛ و اغلب، مانند کودکان، برخی از سلول‌ها باقی می‌مانند و سرطان عود می‌کند.

این کارآزمایی به سگ های خانواده دوست داشتنی امکان دسترسی به درمان های پیشرفته سرطان خود را می دهد و صاحبان آنها می توانند بدانند که در نزدیک تر کردن این درمان به کودکان مبتلا به سرطان نقش دارند.

انکولوژیست دامپزشکی، دکتر وایات از متخصصان دامپزشکی پرث گفت که تاکنون هفت سگ در جراحی با این ژل درمان شده اند و نتایج بسیار مثبت بوده است.

او گفت: «سارکوما در واقع در سگ‌ها شایع‌تر از مردم است، ما در هفته شاهد چندین بیمار مبتلا به سارکوم خواهیم بود و اگر کنترل نشوند یا به اندام‌های مجاور سرایت کنند، می‌توانند کشنده باشند.

به نظر می رسد هیچ مشکلی در بهبود سگ هایی که تاکنون در آزمایش شرکت کرده اند وجود نداشته باشد، به نظر می رسد که ما پاسخ بسیار خوبی از ژل دریافت می کنیم.

همه برنده خواهند شد: سگ ها در حال دریافت درمان هایی هستند که قبل از این به آنها دسترسی نداشتند و همچنین در حال انجام کاری هستند که در نهایت می تواند به کودکان مبتلا به سرطان کمک کند.»

این ژل با همکاری دانشمندان مولکولی در دانشگاه استرالیای غربی به رهبری دانشیار Killugudi Swaminatha Iyer ساخته شد.

استادیار Iyer از دانشکده علوم مولکولی UWA گفت ژل از مواد طبیعی ساخته شده است.

وی گفت: «این ژل از پلیمرهای بلندی ساخته شده که طبیعی هستند و توسط خود بدن تجزیه می شوند. بنابراین برای این درمان، تیم تحقیقاتی برخی از ایمونوتراپی‌ها را روی پلیمرهای بلند مشخص کرده است که به آرامی در بدن آزاد می‌شوند و خود پلیمرها تجزیه می‌شوند.»

مرکز سرطان کودکان Telethon به یافتن درمان‌های جدید و ملایم‌تر برای کودکان مبتلا به سرطان اختصاص دارد.

این ژل از پلیمرهای طبیعی ساخته شده است که توسط بدن تجزیه می شود. داروهای ایمونوتراپی به پلیمرهای بلند متصل می شوند و سپس به آرامی در بدن آزاد می شوند.

دانشیار لسترهویس گفت که در 30 سال گذشته پیشرفت های بسیار کمی در درمان سارکوم صورت گرفته است و کودکان هنوز در معرض دوزهای بالای رادیوتراپی سمی و شیمی درمانی هستند.

ایمونوتراپی یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در درمان سرطان است، اما تاکنون موفقیت چندانی در درمان سارکوم نداشته است.

او گفت:«این یک بیماری بی‌رحمانه است و درمان های سنتی تر برای کودکان خود عوارض جانبی مادام‌العمری دارند نظیر: مشکلات یادگیری، ناباروری، مشکلات گفتاری و بینایی و حتی سرطان‌های ثانویه است که خود درمان‌ها باعث ایجاد سرطان‌های جدید می‌شوند.»

رویای ما در پایان این است که با این نوع از ایمونوتراپی ها بتوانیم شیمی درمانی و پرتودرمانی را با هم جایگزین کنیم. اما در این مرحله من آن را به عنوان یک مکمل می بینم، جایی که ممکن است بتوانیم مقداری از شیمی درمانی یا رادیوتراپی را کاهش دهیم. ما باید برای این بچه ها و خانواده هایشان بهتر عمل کنیم.»

این تحقیق با حمایت سخاوتمندانه اهداکنندگان از جمله بنیاد تحقیقات سرطان کودک، Sock it to Sarcoma ممکن شده است نظیر: بنیاد، پروژه سرطان کودکان، سرطان استرالیا، بشردوستی دائمی، انجمن سارکومای نیوزیلند استرالیا (ANZSA)، شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت و شورای سرطان WA.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا