بین الملل

فنلاند میزبان تسلیحات هسته ای ناتو نخواهد شد

وزیر خارجه فنلاند:

وزیر خارجه فنلاند معتقد است که عضویت این کشور در ناتو به معنای میزبانی تسلیحات هسته ای این پیمان نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزیر خارجه فنلاند می گوید به رغم تلاش های این کشور برای الحاق به ناتو، این کشور میزبان سلاح های هسته ای این پیمان نظامی نخواهد شد.

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند امروز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این کشور، پس از عضویت در ناتو، قصد استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو در خاک خود را ندارد.

وزیر خارجه فنلاند در ادامه یادآور شد: ما می دانیم که ناتو اتحادی دارای تسلیحات هسته‌ای است، اما این تسلیحات تحت کنترل ایالات متحده آمریکا قرار دارد و این کشور نمی‌خواهد آن‌ها (تسلیحات هسته ای) را در جای دیگر تکثیر کند.

دیپلمات ارشد وزارت خارجه فنلاند در ادامه مدعی شد: ما درخواستی برای سلاح هسته ای نداریم و هیچکس به ما چنین پیشنهادی را نمی دهد.

وزیر خارجه فنلاند در ادامه افزود در حال حاضر برای نتیجه‌گیری در خصوص چگونگی تغییر فعالیت‌های آموزشی ارتش فنلاند و مشارکت آن در عملیات‌های بین‌المللی پس از پیوستن این کشور به ناتو خیلی زود است.

هاویستو تاکید کرد که پس از پیوستن این کشور به پیمان نظامی ناتو محدوده فعالیت‌های آن بیشتر خواهد شد و فنلاند نقش بیشتری را در ابتکارات بین المللی پس از پیوستن به ناتو برعهده خواهد گرفت.

فنلاند به همراه همسایه نوردیک خود یعنی سوئد، در ماه مه درخواست خود را برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ارائه دادند. گرچه ناتو این درخواست‌ها را پذیرفته اما تمامی ۳۰ عضو این ائتلاف باید این درخواست را تایید کنند و تاکنون مجارستان و ترکیه موافقت خود را اعلام نکرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه اکتبر گفت که دولت آنکارا با پیوستن فنلاند به ناتو مشکلی ندارد اما به سوئد چراغ سبز نشان نداد و دلیل خود را نیز «تروریسم افسارگسیخته» در این کشور اعلام کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا