شهرستان ها

باغ تاریخی هرندی؛ بهشتی که در قلب کرمان فراموش شد

کرمان- باغ هرندی کرمان به عنوان یکی از در دسترس ترین بناهای تاریخی کرمان علیرغم وعده ها فراموش شده و خاک می خورد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یکی از مهمترین مشکلاتی که در خصوص عدم توسعه گردشگری در کرمان بیان می‌شود فاصله زیاد ۷ اثر ثبت جهانی و صدها اثر ثبت ملی در بزرگترین استان کشور است.

اما می‌توان به مثال‌های در شهر کرمان رسید که این فرضیه را نقض می‌کند و عدم مدیریت مناسب در استفاده از پتانسیل‌های گردشگری را بیشتر نمایان می‌کند.

باغ هرندی کرمان در چهار راه طهماسب آباد و در قلب این شهر قرار گرفته است این باغ در بن بست کوچه‌ای سنگ فرش شده قرار دارد و یکی از بی نظیر ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی با معماری کم نظیر، عمارت مرکزی و عمارت‌های پیرامونی است و نکته جالب‌تر اینکه در اطراف این باغ نیز خانه‌های تاریخی بسیار زیبایی قرار گرفته‌اند که متأسفانه اکثراً حتی برای مردم شهر کرمان نیز نام آشنا نیستند.

این باغ در بن بست کوچه‌ای سنگ فرش شده قرار دارد و یکی از بی نظیر ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی با معماری کم نظیر، عمارت مرکزی و عمارت‌های پیرامونی است

این ساختمان در عهد قاجار بنا شده است و دو موزه باستان شناسی و سازهای سنتی در آن قرار دارد، باغ توسط فردی به نام عدل السلطنه بنا شده و در نهایت به یکی از افراد شهیر کرمان به نام ابوالقاسم هرندی فروخته شده است و پس از انقلاب به میراث فرهنگی واگذار شده است.

این باغ زیبا شامل عمارت‌های تاریخی و باغی شکیل در قلب شهر کرمان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و همیشه یکی از نقاط مشترک وعده‌های مسئولان میراث فرهنگی و استانداری برای بازسازی و رونق بوده است اما در عمل این باغ را هم مسئولان فراموش کرده‌اند و هم مردم شهر از آن یادی نمی‌کنند.

پیشنهاد شهرداری برای تبدیل باغ هرندی به فضای عمومی

در آخرین مورد رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر کرمان در جلسه شورای شهر کرمان خواستار استفاده از این باغ به عنوان فضای سبز عمومی شهر شده است که البته در کنار اینکه این طرح شاید بتواند باغ هرندی را از بن بست خارج کند اما مخاطراتی مانند آسیب به این بنا هم مطرح است.

مسلماً نمی‌توان از این باغ به عنوان بوستان شهری استفاده کرد اما اگر شهرداری بتواند در ساماندهی و استفاده بیشتر، محافظت و این بنای باشکوه نقش داشته باشد می‌توان از این پیشنهاد استقبال کرد.

آنچه شهرداری برای خروج از بن بست این بنا کمک کند احداث خیابانی مجاور پارکینگ مجاور این بنا از خیابان شریعتی تا رو بروی درب باغ است که البته این طرح سالهای قبل نیز مطرح بود و راکد مانده است.

میراث فرهنگی تعیین تکلیف کند

به هر صورت رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر کرمان اجرای این طرح را معطل نظر میراث فرهنگی کرمان دانسته است و خواستار تسریع در اعلام نظر میراث فرهنگی شده است.

محمد امین شمسی در این خصوص می‌گوید: در این خصوص با مدیرکل میراث فرهنگی کرمان جلساتی برگزار شده است و موافقت شده در صورت احیای فضای سبز باغ توسط شهرداری میراث فرهنگی می‌تواند آن را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

وی تصریح کرد: پیگیری‌های لازم در کمیسیون مربوطه نیز در شورای شهر انجام شده است و شهرداری نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

ملاحظات میراث فرهنگی در نظر گرفته می‌شود

شهردار کرمان نیز در این خصوص نظر مساعد دارد و می‌گوید: طی ماه‌های اخیر در این خصوص پیگیری‌های مداوم صورت گرفته است و اگر میراث فرهنگی موافقت کند شهرداری نیز آماده همکاری است.

باغ تاریخی هرندی؛ بهشتی که در قلب <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%a9%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86'>کرمان</a> فراموش شد

سعید شعر باف تبریزی می‌افزاید: تسریع در این زمینه می‌تواند منجر به خروج این باغ از رکود شود و جذب گردشگر هم در شهر کرمان افزایش می‌یابد.

اصالت و نگهداری از باغ جدی گرفته شود

محمد سعیدی یکی از فعالان میراث فرهنگی استان کرمان اما در گفتگو با مهر می‌گوید: اگر قرار باشد در این زمینه تفاهم نامه امضا شود و فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گیرد باید حفاظت و نگهداری از این باغ و نحوه مرمت و باز آفرینی باغ مورد توجه ویژه باشد.

وی می‌گوید: این باغ دارای حوض‌ها، سنگ فرض، درختان کهنسال، عمارت‌های بی نظیر و ارکان مختلف باغ‌های ایرانی است و هر گونه اقدام حتی در فضای سبز باغ باید با کار کارشناسی انجام شود و مسلماً از این باغ نمی‌توان به عنوان پارک استفاده کرد اما اگر شهرداری با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و مصالح اصیل و مطابق با معماری اصیل این باغ که معماری قاجار است پیش برود و تجربه بازسازی بازار کرمان تکرار شود امری بسیار مبارک است.

این باغ دارای حوض‌ها، سنگ فرض، درختان کهنسال، عمارت‌های بی نظیر و ارکان مختلف باغ‌های ایرانی است و هر گونه اقدام حتی در فضای سبز باغ باید با کار کارشناسی انجام شود

وی افزود: در کنار کم کاری مسئولان در خصوص بهسازی این باغ که بارها وعده ساماندهی آن داده شده است مردم کرمان نیز باید مطالبه کنند که چنین پتانسیل‌های گردشگری در استان فعال شود و واقعاً جای گلایه دارد که چرا در هیاهوی زندگی شهری چنین مرواریدی در شهر کرمان فراموش شده است.

این فعال گردشگری گفت: چرا از این باغ برای برگزاری همایش‌ها و رویدادهای مختلف استفاده نشده است و حتی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برای معرفی آن به دانش آموزان و دانشجوها کاری انجام نداده‌اند.

پتانسیل‌های گردشگری کرمان مورد بی توجهی مردم و مسئولان است

وی گفت: کرمان شهری تاریخی است اما به بسیاری از پتانسیل‌های برجسته تاریخی شهر اهمیت داده نشده است و فقط مسئولان از عدم فعالیت گردشگری در استان گلایه دارند، اگر قرار بر توسعه گردشگری است باید یک هماهنگی و هارمونی هوشمند بین همه مدیران استان وجود داشته باشد ما گردشگری را رها کردیم و به توسعه کشاورزی روی آورده‌ایم و طی ماه‌های اخیر هم توسعه معادن در دستور کار است اما یک نفر نمی‌گوید برای توسعه گردشگری در استان تاریخی کرمان چه برنامه‌ای دارد.

وی با اشاره به وجود ۷ اثر ثبت جهانی گفت: مدیران ارشد کرمان توضیح دهند چرا مثلاً در قنات تاریخی جوپار حتی یک تابلو برای معرفی این قنات به گردشگران وجود ندارد؟ بقیه بناهای تاریخی کرمان نیز کارنامه‌ای قابل توجه در خصوص جذب گردشگر به جز در زمان نوروز ندارند.

وی گفت: تنها باغ هرندی در کرمان دچار رکود نیست، باغ کلانتر، باغ بی رم آباد، حمام باغ لله، کاروانسرای کوزه گران، بازار قلعه و بازار محمود، قلعه دختر و کاروانسرای هندوها و… هیچکدام وضعیت مناسبی ندارند و برخی از آنها در حال تخریب هستند.

باید دید مسئولان برای پویا شدن صنعت گردشگری در کرمان چه راهکاری دارند و چرا بناهای تاریخی بی نظیر کرمان بعضاً به حال خود رها شده‌اند و فقط در جلسه‌ها از آنها یاد می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا