جامعه

۵ متهم پرونده شهید عجمیان به اعدام محکوم شدند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به مهر؛

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم پرونده متهمان شهادت شهید عجمیان خبرداد.

مسعود ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه در روزهای اخیر در استان البرز شاهد برپایی دادگاه جمعی از اغتشاشگران کرج که اقدام به شهادت شهید روح الله عجمیان کرده بودند، بودیم، رئیس قوه قضائیه هم روز گذشته در جمع مسئولان عالی قضائی اعلام کرد که به زودی رأی این دادگاه اعلام‌می شود، آیا این حکم صادر شده است؟ گفت: به استناد مدارکی که موجود هست اهتمام بر این بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن متعاقب موازین قانونی و با دقت لازم رسیدگی به پرونده اغتشاش گران انجام شود.

وی افزود: روال رسیدگی به پرونده مشهد که دو نفر در آن به فیض شهادت نائل آمدند، پرونده اصفهان و کرج هم بر همین منوال است.

ستایشی ادامه داد: ۱۲ آبان روز خوبی نبود در ۴۲ سال کار خودم، بابت شنیدن خبر حادثه کرج بسیار متأثر شدم. افعال بسیار زشتی نسبت به مردم در آن روز صورت پذیرفت. تعدادی اغتشاش گر در آرامستان بهشت سکینه به بهانه چهلم درگذشت یکی از متوفیان اغتشاشات اخیر اقدام به بستن آزاد راه و ریختن نخاله‌های ساختمانی کردند.

وی با بیان اینکه این افراد عبور و مرور افراد را مختل کرده بودند گفت: در این حادثه اغتشاش گران مأموران را هم مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و در نهایت شهید سید روح الله عجمیان را مورد تعرض و ضرب و شتم قرار داده و مظلومانه این شهید را به شهادت رساندند.

ستایشی تصریح کرد: پس از این حادثه، پرونده‌ای در دادسرای جنایی در کرج تشکیل و بازپرس ویژه تعیین شد. در فیلم‌ها و مستندات این حادثه که منتشر شد، دیدیم که چند متهم داشت. دستوراتی بر این اساس برای شناسایی متهمان صادر شد و بنا بر پیگیری‌هایی که شخص رئیس قوه قضائیه داشت، فرایند شناسایی و دستگیری عوامل دخیل در جنایت با استفاده از ظرفیت ضابطین صورت گرفت و تحقیقات لازم انجام شد.

ستایشی با بیان اینکه تاکید شده بود که احکام باید قاطعانه و بازدارنده باشد گفت: در پی دستور رئیس قوه قضائیه، متهمان به ویژه متهمانی که با ضربات متعدد چاقو موجبات شهادت را ایجاد کردند و با استفاده از تمسک به پوشش‌های مختلف و با هدف اینکه شناسایی نشوند، متواری بودند به تدریج شناسایی و بازداشت شدند.

رسیدگی به پرونده در کمتر از یک ماه

سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: متهمان این پرونده‌ها بزن و برو نیست و باید پاسخ اقدامات خود را بدهند که دادند. پس از بازداشت متهمان اصلی در ۲۱ آبان ماه کیفرخواست پرونده صادر شد.

وی ادامه داد: در این پرونده در مجموع برای ۱۶ متهم قرار جلب دادرسی صادر و در ۹ آذر و کمتر از یک ماه پس از شهادت، جلسات دادگاه صالحه برای رسیدگی به اتهامات ۱۳ نفر و همزمان جلسات دادگاه کیفری یک استان البرز ویژه جرایم اطفال، با حضور متهمان و وکلایشان رسیدگی شد چرا که سه متهم ۱۷ سال سن داشتند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص جزئیات حکم صادره گفت: پس از بررسی‌ها و در تاریخ ۱۴ اذر ماه و پس از یک ماه از جنایت احکام صادر شده است.

اعدام برای پنج متهم پرونده شهید عجمیان

وی ادامه داد: این احکام با در نظر گرفتن بازدارندگی صادر شده است. بر اساس احکام صادره، برای ۵ متهم که اقدامات مؤثر از قبیل ایراد جرح به شهید با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و کشاندن با بدن برهنه روی اسفالت منتهی به شهادت این شهید شدند، به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و حمله به مأمورین و جنایت علیه تمامیت جسمانی علیه افراد و ناامنی و شهادت مدافع امنیت شدند به اعدام و ۱۱ متهم از جمله سه جوان زیر ۱۷ سال با توجه به نقش آفرینی و میزان تأثیراتی که داشتند، به حبس‌های طویل المدت محکوم شدند.

وی افزود: احکام صادره عیر قطعی است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا