شهرستان ها

عمل به اصول نیمه‌تعطیل قانون اساسی یکی از راه‌های برون رفت از شرایط موجود است/اصل ۵۹ قانون اساسی یک ظرفیت برای نظام است

عضو هیئت‌ علم گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که همه پرسی قانون اساسی را نباید تابو کرد و تابو نیست.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه یاسوج؛


به گزارش ایلنا از یاسوج، رضا دهبانی پور در کرسی آزاداندیشی با موضوع «بازنگری در قانون اساسی» گفت: همه پرسی یکی از ظرفیت‌های مُترقی قانون اساسی است که وجه دموکراتیک دارد و به مشارکت مردم در امور مهم می‌انجامد که در نهایت به نفع نظام جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: اصل ۵۹ قانون اساسی یک امکان و ظرفیت برای نظام جمهوری اسلامی است و خط قرمز و خطر نیست.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوالی درباره «رفراندوم در قانون اساسی»، اظهار داشت: همه پرسی راجع به اصل نظام نیست بلکه در برخی از مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام می‌تواند از مردم در قالب اصل ۵۹ نظرخواهی کند.

دهبانی پور گفت: قانون اساسی سال ۵۸ به این اشاره نکرده بود، حالا که قرار است اعمال قوه مقننه را از طریق همه‌پرسی انجام دهیم چه کسی باید این را تشخیص دهد؟

وی با بیان اینکه تلویحاً در بعضی اصول این موضوع را به رئیس جمهور ارجاع می‌دهد اما این واضح نیست، یادآورشد: در قانون بازنگری شده سال ۶۸ این وظیفه را به رهبر انقلاب دادند و رهبری هم طی حُکمی به رئیس جمهور، می‌تواند فهرستی را مشخص کند و در قانون اساسی بازنگری کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با طرح این سئوال که در چه جاهایی می‌توان بازنگری کرد و آیا محدودیت وجود دارد یا ندارد؟ خاطرنشان کرد: نظام سیاسی در همه دنیا برای حل‌ و فصل امور خود در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… گاهی می‌تواند از مردم رأی بگیرد.

عضو هیئت‌ علم گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فرمان امام راحل درباره تغییر در قانون اساسی، ادامه داد: براساس آن فرمان، تغییر در قانون اساسی، به تمرکز تأکید دارد و تغییر خطری ندارد و باعث تمرکز می‌شود.

بگفته دهبانی پور، همه‌پرسی و رفراندوم برای همه اصول قانون اساسی امکان‌پذیر نیست چراکه محدودیت و ممنوعیت‌هایی هست اما در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وظیفه قوه مقننه این است که از طریق همه‌پرسی از مردم کمک بگیرد.

وی با تاکید‌ بر اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی، امکان‌ها و ظرفیت‌های دموکراتیکی دارد که اگر به آنها عمل شود بخشی از مطالبات مردم و نخبگان را پاسخگو است، اظهارداشت: به نظر من اولویتی برای بازنگری در قانون اساسی نیست بلکه یکی از راه‌های برون رفت از شرایط موجود عمل به اصولی از قانون اساسی است که تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

این استاد دانشگاه معتقدست، قانون اساسی اَبدی و اَزَلی نیست بلکه با پیشرفت زمان و تحولات گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، موضوعات جدیدی مطرح می‌شود که نیازمند قوانین مُتناسب با آن تحولات و پیشرفت‌هاست و به همین دلیل، پیش‌بینی بازنگری در قانون اساسی امری معقول و مبتنی بر واقعیت است.

دهبانی پور گفت:  در قوانین اساسی همه کشورهای دموکراتیک و غیردموکراتیک بعضی از اصول قانون اساسی غیرقابل بازنگری هستند و به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز اصول تعیین‌کننده نظام و ارزش‌های اساسی آن قابل تجدیدنظر نیستند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا