بین الملل

کارشناس مسائل غرب آسیا: بازی‌های قطر نشان داد توافقات سازش شکست خورده است


نشست تخصصی «انقلاب سلامی و آینده جهان با تاکید بر نقش صهیونیسم در گسترش ناامنی‌ها و ناهنجاری‌ها در جهان» در دفتر «جمعیت دفاع از مردم فلسطین» برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران توانا|حدیثه خوشنویس: نشست تخصصی «انقلاب اسلامی و آینده جهان با تاکید بر نقش صهیونیسم در گسترش ناامنی‌ها و ناهنجاری‌ها در جهان» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شجاعی رییس موسسه منتظران منجی و عضو «شبکه تلویزیونی ولایت» و حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در دفتر «جمعیت دفاع از مردم فلسطین» برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شجاعی درباره اهمیت نگاه به آینده در سیره پیامبران الهی گفت: «آینده بر اساس آموزه‌های قرآنی، موضوعی مشترک در تعالیم همه انبیا است. هر پیغمبری که آمده موضوع آینده را مطرح و پیروانش را بر همان اساس تربیت کرده است. پرسش این است که چه فایده‌ای دارد که انبیا پیروان خود را بر اساس آینده‌ای که چند هزار سال بعد قرار است تحقق پیدا کند، تربیت‌کنند؟»

وی در ادامه، با اشاره به نگاه قرآن به موضوع آینده بشر گفت: «قرآن مجید ۸۰ بار به انسان تذکر می‌دهد که دنیای تو ابدیت تو را می‌سازد. بنابراین، حیات ابدی انسان با ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ سال ساخته نمی‌شود، هرچند انسان عمل صالح هم داشته باشد. آنچه که سبب می‌شود تا ابدیت انسان ساخته شود، نیت انسان است. هر دینداری باید بداند که آینده به طور حتم در اختیار بندگان صالح خواهد بود.»

شجاعی ادامه داد: «در میان مفسران قرآن، فردی را ندیدم که زیباتر از مقام معظم رهبری این موضوع را تفسیر کرده باشد. ایشان فرموده‌اند که دین فقط دو کلمه است؛ دیدن خوشبینانه آینده و ساختن آینده. سپس ایشان مطرح کردند که اگر فردی دین را اینگونه نفهمیده اصلا دین را نفهمیده است. دین پیغمبر را خداوند بر اساس آینده طراحی کرده است. خداوند دین حضرت رسول (ص) را یک دین جهان‌شمول و حاکم بر کره زمین طراحی می‌کند، پیامبر هم به این دلیل که باید از میان قوم خودش متدین‌ترین فرد باشد، بر همین اساس بیش از هر فرد دیگری آینده‌نگر و آینده ساز بوده است. پیامبر (ص) اوج دین خودشان را نماز و روزه و حج و زکات تعریف نکرده است. پیامبر اسلام (ص) اوج دینداری خودشان را در این سه موضوع تبیین کرده‌اند؛ افضل العباده انتظار الفرج، افضل جهاد الامتی انتظار الفرج، افضل الاعمال انتظار الفرج. این انتظار فرج به معنای آینده سازی و موضوعی است که قرار است رخ دهد و حتمی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اشتراک همه فرقه‌ها حتی وهابیت درباره موضوع ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عج) افزود: بنده پایان نامه‌های دانشگاهی وهابی‌ها را نگاه کرده‌ام، آن‌ها درباره حضرت مهدی (عج) پایان نامه‌ دارند. حتی آن‌ها هم قبول دارند که شخصی به نام -حضرت- مهدی (عج) خواهد آمد و بر جهان حاکم خواهد شد. دین آینده جهان، دین حضرت مهدی (عج) است.

وی ادامه داد: «در واقع دین ائمه اطهار (ع) در همه جهان مستقر می‌شود. ائمه (ع) محکوم زمان و مکان خود نبوده‌اند. علاوه بر اینکه آنان قواعد زمان خودشان را حفظ می‌کردند در واقع برنامه‌ریزی‌هایشان برای کادر سازی، تربیت نیروها و موضوع‌گیری سیاسی-اجتماعی و موضع‌گیری فرهنگی‌شان برای ساختن آینده بود.»

شجاعی با اشاره به آیات قرآن درباره آینده و سرنوشت انسان بیان کرد: «در قرآن ۸ آیه درباره آینده وجود دارد که چیزی که نیمی از آنها بیان می‌کند این است که آینده از آن بندگان صالح است و سایر آیه‌ها درباره کیفیت عمل است. در این آیه‌ها به آمدن قومی در آخرالزمان اشاره شده است.»

وی افزود: «خداوند در قرآن می‌فرماید در آینده دور خداوند قومی را خواهد آورد. آیه ۳ سوره جمعه و آیه آخر سوره محمد (ص) از جمله این آیات هستند. نظر علمای شیعه و سنی این است که این آیات در مورد ایرانیان است. پیامبر این موضوع را هم تایید می‌کند. در حدیث مشهوری که اتفافا اهل سنت از پیامبر اسلام (ص) نقل کرده‌اند هم از قول ایشان آمده است که اهل بیت من در تبعید و بلا به سر خواهند برد تا مردمی از شرق قیام کنند و زمینه حکومت مهدی (عج) را فراهم کنند.»

وی افزود: «امام باقر (ع) هم درباره انقلاب و مردم ایران مانند سایر ائمه اطهار (ع) فرمایشات مهمی دارند. حدیث معروف درباره قیام «مردی از قم» و دعوت مردم به حق نیز، از قول امام کاظم (ع) است». 

شجاعی ادامه داد: «امام کاظم (ع) درباره ویژگی‌های یاران حضرت مهدی (عج) نیز فرموده‌اند: افرادی دور او جمع می‌شوند که مانند پاره‌های آهن می‌مانند. اصلا از جنگ ترسی ندارند. تندبادها آنان را تکان نمی‌دهد. از جنگ نمی‌ترسند. بر خدا تکیه می‌کنند و کشته‌هایشان شهید هستند.» امام کاظم (ع) تاکید می‌کنند که «به طور حتم این افراد پرچم را به دست صاحبشان خواهند داد.» ایشان در ادامه می‌فرمایند «من اگر آن انقلاب را درک کنم، به طور حتم خودم را برای دیدن آن شخص آماده خواهم کرد.»

شجاعی به فرمایشات امام حسین (ع) درباره انقلاب آخرالزمانی هم استناد کرد و افزود: «سید الشهدا (ع) با آن همه عظمت فرموده‌اند من اگر او را ببینم، تمام عمرم خادمش خواهم بود. در یک روایتی دیگر هم می‌فرمایند من سرباز او هستم و برای او فتوحات خواهم کرد.»

رییس موسسه منتظران منجی با اشاره به ذات انقلاب اسلامی بر اساس فرموده‌های قرآن و معصومین (ع) بیان کرد: «ذات انقلاب اسلامی، ذاتی برای آماده سازی امت جهانی حضرت مهدی موعود (عج) است. انقلاب اسلامی مسئولیت تحقق پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری فرمودند را به عهده دارد. امام خمینی (ره)، معمار انقلاب اسلامی درباره این انقلاب فرمودند که این انقلاب الوهیت دارد و دشمنان نمی‌توانند الوهیت آن را ببینند. آن‌ها انقلاب اسلامی را با موضوعات ظاهری تفسیر می‌کنند.»

وی افزود: «امام (ره) در اواخر عمر شریف و مبارک فرمودند که انقلاب اسلامی نقطه شروع انقلاب بزرگ اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است. امام (ره) بعد از این جمله می‌فرمایند که مسئولان اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت (عج) نباشند، خائن و خطرساز هستند، حتی اگر به مردم خدمت کنند. از نظر ایشان خدمت به مردم بدون در نظر داشتن استراتژی، یک نوع خیانت و انحراف در مسیر انقلاب اسلامی است. ایشان فرمودند که خدمت ما به مردم باید خدمت در انتظار باشد.»

تقدیر الهی است که رژیم صهیونیستی باید از بین برود

کارشناس مسائل غرب آسیا: بازی‌های قطر نشان داد توافقات سازش شکست خورده است

در ادامه این نشست، «حسن رویوران» با اشاره به موضوع آینده و سرنوشت انسان گفت: «موضوع آینده یکی از مصادیق قرآن است. موضوع فتنه بنی اسرائیل در فلسطین و قطعیت شکست‌ آن‌ها در این رویارویی است. اما اینکه زمان این شکست قبل، بعد، همزمان یا در آستانه ظهور است، بحث دیگری است. سوره اسرا در سال هشتم بعد از بعثت پیامبر (ص) نازل شده است. زمانی که مسلمان‌ها یا آواره حبشه و یمن یا زیر شکنجه یا در شعب ابیطالب در حصر هستند، اما قرآن در این شرایط از پیروزی آن‌ها صحبت می‌کند. اسلام چون پایان ادیان و خاتمیت است، استمرار یک دین عقلانیت است. لذا ادیان دیگر با اعجاز آمده است. اسلام با عقلانیت آمده است.»

وی با اشاره به حضور پیامبر اسلام (ص) در «مسجد الاقصی»، عنوان کرد: «خداوند در سوره اسراء به حضور پیامبر در مسجد الاقصی اشاره داشته است. هیچ تفسیری برای این موضوع وجود ندارد، مگر آنکه خداوند متعال در نظر داشته است که توجه ما را به شدت به این نقطه جغرافیایی که سرنوشت یکی از مهمترین رویارویی‌ها در آن صورت می‌گیرد، جلب کند.»

رویوران ادامه داد: «در سوره اسراء خداوند متعال موضوع تقدیر را مطرح می‌فرماید. مقام معظم رهبری هم در این‌باره می‌فرمایند که تقدیر الهی است که اسرائیل باید از بین برود. خداوند در سوره اسرا می‌فرمایند که بنی اسرائیل دوباره در زمین فساد می‌کنند. این موضوع نکته مهمی است. به آن‌ها گفته شده است که در جامعه بشریت ناهنجاری ایجاد می‌کنید. آنچه که اکنون در فلسطین اتفاق می‌افتد، یک ناهنجاری است.»

قومی با نگاه نژادپرستانه فلسطین را اشغال کرده است

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اشغال سرزمین فلسطن توسط صهیونیست‌ها گفت: «قومی با نگاه نژاد پرستانه آنجا را اشغال کرده است. آن‌ها می‌گویند ما فرزندان خدا هستیم و دیگران فرزندان خاک. یا تعبیری که استفاده می‌کنند، می‌گویند هر فردی جز ما حیوان انسان نما است. خداوند برای آنکه چشم ما آزار نبیند، حیوانات را به شکل انسانی درآورده است. آن‌ها با این گستاخی درباره جوامع بشری صحبت می‌کنند. این یک نگاه نژاد پرستانه است.»

وی افزود: «باروق هولشتاین تیرباری را در مسجد ابراهیم الخلیل (ع) در شهر الخلیل گذاشته بود. مردم برای نماز صبح آمده بودند و او مردم را به رگبار بست. نزدیک چهل تا پنجاه نفر را شهید و نزدیک ۸۰ تا ۹۰ نفر هم در آن حادثه مجروح شدند. اما برای این فرد، با این همه کشتاری که انجام داد فقط چند سال زندان در نظر گرفته شد.»

رویوران ادامه داد: «موضوع فساد بنی اسرائیل در دو مرحله عنوان شده است. در آستانه ظهور رویارویی در اوج قدرت صورت می‌گیرد. دو شاخص برای پیروزی در برابر دشمنان مطرح می‌شود. موضوع نخست خلوص افراد در برابر دشمن و نکته دوم قدرت سخت است. این دو شاخص قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت. اما به طور قطع این موضوع اکنون وجود دارد.»

 

رویوران با بیان این که حزب الله، حماس، جهاد و بسیاری از گروه‌هایی که در داخل فلسطین مبارزه می‌کنند، مصداق «عباد لنا» هستند، گفت: حزب الله در جنگ ۳۳ و ۲۰۰۶ موفق شد که موضوعات بازدارندگی را ایجاد کند. از ۲۰۰۶ تاکنون که در سال ۲۰۲۲ قرار داریم، اسرائیل جرات ندارد که به حزب‌الله چپ نگاه کند. این در حالیست که تا قبل از آن لبنان حیاط خلوت این رژیم بود. این رژیم در لبنان ترور، حمله و کشتار انجام می‌داد. این موضوع به توان سختی برمی‌گردد که این افراد دارند.»

وی در باره مرحله دوم فساد بنی‌اسرائیل در روی زمین نیز گفت: «قرآن درباره رویارویی دوم می‌فرماید که بنی اسراییل یک بار دیگر قدرت پیدا می‌کنند. قرآن سه شاخصه برای مرحله دوم این رویارویی مطرح می‌کند. نخستین موضوع اینکه قرآن می‌گوید که سرمایه و اموال در اختیار آنان قرار دارد. موضوع بعد اینکه از نظر قرآن بنی اسرائیل باید در دنیا پراکنده باشند. یکی از اختلافات اساسی میان صهیونیسم و یهودیت ارتدکس به موضوع پراکندگی برمی‌گردد. یهودیت ارتدکس معتقد است که پراکندگی یک تقدیر الهی است و نباید تغییری در آن ایجاد شود. این در حالیست که صهیونیسم خود را بر اراده الهی جای داده و در حال جمع کردن یهودیان در «سرزمین موعود» است. علت اینکه ارتدوکس‌ها، صهیونیستم را نوعی شرک می‌دانند به همین موضوع برمی‌گردد. ارتدوکس‌ها معتقد هستند که صهیونیسم خود را به جای خدای متعال قرار داده است. ما علی رغم این موضوع پراکندگی می‌بینیم که در یک جامعه یهودی نزدیک به شش تا هفت میلیون در فلسطین اشغالی جمع شده‌اند.»

ارتش ذخیره رژیم صهیونیستی دو میلیون و ۸۰۰ هزار نیرو دارد

وی در ادامه افزود: «بزرگترین تجمع یهودی هم در نیویورک وجود دارد. تعداد این افراد دو تا سه میلیون است. بر همین اساس موضوعاتی که قرآن درباره دومین رویارویی بنی اسرائیل مطرح می‌کند، موضوع سرمایه داری و تجمع است که در حال حاضر مصداق پیدا کرده است.»

رویوران سومین شاخص از نظر قرآن را موضوع «آماده باش» دانست و ادامه داد: «هیچ جامعه‌ای در جهان مانند رژیم صهیونیستی، در حالت آماده باش نیست. در اسرائیل، مدت نظام وظیفه برای مرد و زن سه سال است. سپس مردها تا ۵۰ سالگی، سالی یک ماه به طور قطعی و زنان تا چهل و پنج سالگی برای آمادگی دوره می‌بینند. هرگاه رژیم اسرائیل اعلام کند که لازم است، این افراد باید در موضوعات نظامی حضور پیدا کنند.»

وی افزود: «سازمان ارتش ذخیره در اسرائیل با ارتش کادر کاملا متفاوت است. ارتش ذخیره دارای تانک است. حتی آنان نیروی هوایی و دریایی هم دارند. نیروی ارتش در آنجا کمتر از ۳۰۰ هزار نفر است این در حالی است که ارتش دخیره حدود دو میلیون و هشتصد هزار نفر است که حدود یک دوازدهم آنها همیشه در خدمت هستند. مدت آماده سازی ارتش ذخیره در رژیم صهیونیستی ۴۸ ساعت است. در جامعه محدود یک ارتش ذخیره دو میلیون و هشتصد هزار نفری در حالت آماده باش حضور دارد.»

رژیم صهیونیستی در حلقه محاصره جریان مقاومت قرار دارد

رویوران در پاسخ به خبرنگار توانا، درباره قلمروگیری رژیم صهیونیستی از میان کشورهای مسلمان گفت: «رژیم صهیونیستی هیچ کاری بدون پیوست فرهنگی انجام نمی‌دهد. در دهه نود زمانیکه این‌ها در آستانه یکسری سازش‌ها بودند، «شیمون پرز» کتاب «خاورمیانه جدید» را نوشت. در واقع او خاورمیانه را به عنوان بستر فرهنگی این سازش‌ها قرار داد. در ۲۰۲۰ هم مذاکرات سازش را با پیوست فرهنگی تحت عنوان «آبراهام» برای آن تعریف کردند. آن‌ها در این قرارداد آورده‌اند که ما فرزندان اسحاق و شما فرزندان اسماعیل هستیم و باید با هم آشتی و سازش کنیم. اهمیت موضوعات فرهنگی از یکسره‌سازی امنیتی مهمتر است. یکسره سازی امنیتی آتش زیر خاکستر به وجود می‌آورد. ابزار نرم همواره باید در کنار ابزار سخت وجود داشته باشد. دشمن به شدت نسبت به پیوست فرهنگی کارهای سیاسی که انجام می‌دهد، حساسیت دارد.»

وی افزود: «بسیاری از مراکز مطالعاتی در فلسطین اشغالی معتقد هستند که در حلقه محاصره جریان مقاومت قرار می‌گیریم. اسرائیل هیچ راهی به غیر از معکوس کردن محاصره ندارد. تلاش می‌کند که ایران را محاصره کند و از  طریق براندازی، انقلاب را از میان بردارد. حضور اسرائیل در (جمهوری) آذربایجان، ترکیه و کشورهای خلیج فارس برای حفظ موجودیت آن است. تلاش اسرائیل، یک تلاش دفاعی-تهاجمی نسبت به انقلاب اسلامی ایران است. حضور اسرائیل در جهان اسلام یک حضور موقت است و امکان استمرار ندارد. قرآن می‌فرماید که یهود دشمن مسلمانان است و نمی‌تواند دوست باشد. برخی از کشورهای مسلمان می‌گویند اسرائیل دوست است نه دشمن ما. این موضوع با آیه‌های قرآن در تعارض است.»

رویوران در پایان گفت: «دو شبکه صهیونیستی در قطر حضور دارند. بر اساس قوانین فیفا قطر باید آن‌ها را راه می‌داد. اگر شبکه‌های اسرائیل را مشاهده کنید، می‌بینید که با هر فردی می‌خواهند مصاحبه کنند، چند ناسزا به اسرائیل می‌گوید و رد می‌شود. سه روز پیش بود که گزارشگر صهیونیست گفت که ما در اینجا بیگانه هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که فرایند سازش شکست خورده است. این موضوع مهم است.»

گفتنی است در پایان این نشست، از کتاب «انقلاب اسلامی و آینده جهان» با حضور حجت‌الاسلام محمد شجاعی نویسنده این کتاب رونمایی شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا