جامعه

وداع با معلمی مهربان و پر تلاش/ احمد صافی از معلمی تا معاون وزیر


استاد احمد صافی سال‌ها معلمی کرد و در کنار آن سمت‌هایی چون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، معاون و مشاور وزیر آموزش و پرورش را تجربه کرد و در نهایت در سحرگاه دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، در تهران چشم از جهان فروبست.

خبرگزاری فارس – گروه آموزش و پرورش: روایت استاد احمد صافی، روایت یک معلم است؛ یک معلم واقعی. معلمی مهربان و پرتلاش. معلمی که آهنگ کلامش چنان در دانش‌آموزانش نفوذ می‌کرد که تا عمق جان می‌نشست. او سال‌ها معلمی کرد و در نهایت در سحرگاه دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، در تهران چشم از جهان فروبست.

استاد صافی اصالتاً گلپایگانی و متولد 1316 بود. او در سال 1334 از دانشسرای مقدماتی گلپایگان دیپلم گرفت، و بعد از پنج سال تدریس در شهرهای استان لرستان، در دانشسرای عالی تهران پذیرفته و در سال 1344 در رشته آموزش ابتدایی لیسانس گرفت.

سپس بعد از دو سال در رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه تربیت معلم قبول شد و در سال 1348 به عنوان دانشجوی ممتاز از این دانشگاه فارغ التحصیل شد، البته از همین سال نیز به تدریس در این دانشگاه مشغول شد که این دوره 24 سال به طول انجامید. 

در طول قریب به پنج دهه معلمی در دانشگاه‌های الزهرا(س)، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، بهشتی، شهید رجایی، علامه طباطبایی، مراکز مختلف تربیت معلم و دانشگاه آزاد به تدریس پرداخت. طولانی ترین دوران تدریس در واحد رودهن دانشگاه آزاد طی شد، که از سال تأسیس آن واحد در 1364 آغاز و تا سال 1391 به طول انجامید. 

در این دانشگاه‌ها دروسی مانند سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، مسائل آموزش و پرورش ایران، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره، راهنمای تحصیلی، مدیریت آموزشی، روابط انسانی در مدیریت، تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، خانواده متعادل، آسیب شناسی خانواده، کارورزی در مشاوره، تجربه عملی و کارورزی در معلمی، فنون و روش های تدریس، مدیریت اسلامی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آموزش و پرورش ابتدایی و راهنمایی، مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی و تعدادی دیگر از دروس رشته های مختلف مراکز تربیت معلم را در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس تدریس کرد. 

حاصل این دوره طولانی آموزشی، علاوه بر تربیت صدها معلم و دانشجو، نگارش تعداد پنجاه کتاب است که غالبا با همان سرفصل های درسی و بعضا با همان عناوین نظیر سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، مسائل آموزش و پرورش ایران، راهنمایی و مشاوره و …، و همچنین نگارش قریب 100 مقاله، اجرا و یا نظارت بر بیش از 50 طرح تحقیقی است.

استاد صافی سال‌های چندی نیز در بخش‌های متعدد ستادی نظیر دبیرکلی شورای عالی آموزش و پرورش1360-1358، معاون آموزشی وزیر 1364-1363، و دهها شورا، انجمن، مجلات و نشریات آموزشی و علمی فعالیت کرده است. از سال 1387 نیز مدیریت مرکز راهنمایی و مشاوره وابسته به نظام روانشناسی و مشاوره ایران را به عهده دارد و بالاخره در سال های اخیر ریاست کانون بازنشستگان فرهنگیان را نیز پذیرفته است.

استاد تا کنون دو بار از آموزش و پرورش بازنشسته شده است. یک بار در سال 1360 بود، که بلافاصله بعد از بازنشستگی، مجددا از او درخواست شد، در آموزش و پرورش حضور و به فعالیت هایش ادامه دهد، تا اینکه بعد از چهار سال خدمت، برای بار دوم در سال 64 به بازنشستگی نائل آمد.

پیکر استاد پیشکسوت تعلیم و تربیت،  زنده یاد احمد صافی، صبح امروز  از جلو بیمارستان شهید مدرس تشییع شد و در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا