بین الملل

کولبا: کشورهای ناتو از پیوستن اوکراین به این ائتلاف هراس دارند


وزیر خارجه اوکراین از عدم حمایت اعضای ناتو از پیوستن کی‌یف به این اتحاد نظامی غربی گلایه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین چهارشنبه (هفتم دسامبر) از عدم حمایت کشورهای غربی برای پیوستن کی‌یف به ناتو گلایه کرد.

کولبا در گفت‌وگو با نشریه «پولیتیکو» در این خصوص گفت: «برخی از دوستان بسیار خوب اوکراین از پاسخ مثبت به درخواست آن برای عضویت در ناتو بیش از عرضه به روزترین تسلیحات به کی‌یف هراس دارند».

این مقام اوکراینی در ادامه گفت که «هنوز موانع روانشناختی زیادی وجود دارد که ما باید بر آن غالب شویم» که یکی از آن‌ها عضویت اوکراین در ناتو است.

پیش از این پولتیکو گزارش کرده بود که کشورهای عضو ناتو در خصوص ورود احتمالی اوکراین به این بلوک نظامی دچار اختلاف هستند و برخی از کشورهای عضو این ائتلاف نظامی غربی حتی تمایلی به مطرح شدن این موضوع ندارند و نگران واکنش منفی روسیه هستند.

«جولیان اسمیت» نماینده آمریکا در ناتو در این خصوص گفته بود: «در حال حاضر، تمرکز بر حمایت عملی از اوکراین است» و تصریح کرده بود که خود اوکراین بر این امر واقف است که قبل از دریافت مجوز ورود به ناتو باید اقدامات زیادی انجام دهد.

در پایان ماه سپتامبر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد که اوکراین خواستار پیوستن سریع به ناتو است اما «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد که در حال حاضر پیوستن اوکراین به ناتو نابهنگام است.

از طرف دیگر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز با تأکید بر موضع غیرقابل تغییر ناتو در خصوص حق کشورها برای تعیین مسیر خود و در خصوص سیاست «درب‌های باز» گفت که ناتو بیشتر در تلاش است که به کی‌یف در دفاع از خود کمک کند.

از طرف دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات زلنسکی گفته که مسکو از نزدیک بر اوضاع نظارت دارد و یادآور شد که تمایل کی‌یف برای پیوستن به ناتو یکی از دلایل کلیدی آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین بوده است.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا